Robíme nejaké projekty, ktorých cieľom je jednoduchšie pochopenie ťažšej látky. Ale sme už pár rokov zo základnej školy, a tak by som sa veľmi rád spýtal ľudí, ktorí ju ešte navštevujú, že aké látky sú pre nich ťažké. Napríklad si pamät
Už nenavštevujem, ale spomínam si, že mne sa zdala ťažká fyzika, hlavne elektrina a magnetizmus - nevedela som si to vôbec predstaviť. Napr. už to, ako môže kovovým drôtikom prechádzať nejaký prúd, veď je to pevná látka, nič sa tam nehýbe... je to smiešne, ale vtedy mi to absolútne nedávalo zmysel. A v triede zo začiatku skoro nikto poriadne nevedel názvoslovie z chémie. Alebo predprítomný čas z angličtiny mi dal dosť zabrať, keď som sa s ním stretla prvýkrát...
@zamidari nevyskaj. @burn dala velmi uzitocny koment... pls, chod sa vytahovat niekde inde. tu to nikomu nepomoze. je velmi dolezite si uvedomit, ze ani tak inteligetne dievca ako @burn si v tom case predstavovala tak, ze pevna latka sa nehybe a takt to nedavalo zmysel. Cielom je dat zmysel. Keby si uvedomila elektrony, davalo by jej to zmysel. Ale neuvedomila sa a urcite nebude sama. Ale zas prezradit jej to je by v tom case bolo tiez k nicomu. Ludi treba naviest aby rozmyslali.. ak chces nahodu oponovat, tak to sprav niekde inde.. rad by som tu mal uzitocne komenty a neriesil nejake spory. vdaka.
@kosh Rado sa stalo. Áno, dnes už ma to našťastie napadne. Ale v tých časoch naozaj nie a nemám ani najmenší problém si to priznať... Pamätám si napríklad, že prvý rok, čo sme mali fyziku, som nerozumela ani tomu, že počítame s písmenami a nie číslami. Ako to, že napr. s = v.t ? A nakoniec nám vyjde číslo? Aj keď asi po týždni to už bolo ok, ale spomínam to len pre ilustráciu, že niektoré veci sa nám zdajú neskôr úplne samozrejmé a jasné a pritom od začiatku takými vôbec nie sú (aspoň pre mňa neboli a myslím, že som ani zďaleka nebola jediná a ani nejaký extrémny antitalent na prírodné vedy alebo flákač).
Súhlasím s @15 , skvelý tip, rozmnožovanie rastlín som sa poriadne naučila až pred maturitou
a posledná vec - ja tu budem teraz asi za najspomalenejšiu, ale nevadí - nevedela som vyjadrovať z rovnice, prehodiť si niečo na druhú stranu a pod., napr. keď som vedela, že s = v.t a bolo treba vypočítať v, musela som si tam dosadiť nejaké jednoduché čísla, akože 6 = 2.3 a až pomocou toho mi došlo, ako dostanem v.
@ ano. velmi pekne dakujem Tomu, s cim si mala problem, vravi sa tomu abstrakcie myslenie a skutocne je to asi jedno z najtazsich mysleni. Jedno z najtazsich je preto, lebo alebo pochopis abstrakciu uplne, alebo ju nepochopis vobec. Neda sa naucit "z polovice". No a pochopit nieco uplne je casto dlha a strastiplna cesta. A dalsia vec je ta, ze ak to uz pochopis uplne, tak Ti to pride trivialne. Vsetko co pochopis uplne, Ti pride trivialne.
Ale dakujem, mas velmi uzitocne pripomienky. Preto Tvoj problem s rovnicami niektore zakladne skoly sklzli do toho, ze sa deti naspamat ucia 14 pravidiel, ako upravit rovnicu. Skoly dnes vsadzaju na to, ze je lahsie sa nieco naucit ako pochopit. No ja 14 pravidiel, ako upravit rovnicu povazujem pre cloveka za nezmysel..
@burn bavime sa kvoli matematickym modelom a pocitacovym simulaciam buniek s biologmi a medikmi a sme z velmi prekvapivo zistili, ze s nimi nemozeme hovorit ... Nech A znamena na chvilu toto a o 5 minut im povedat a teraz v tejto sustave A znamena uplne nieco ine. Lebo oni beru si spoja A s pevnou vecou a nechapu, ze A, ktore moze v kazdom case znamenat nieco uplne ine. Oni si A spoja s prvou vecou a viac uz to nejde zmenit. Co bol pre nas vcelku sok, lebo u nas su take veci na beznom poriadku. Ale... ucime sa spolu hovorit
hovori o tom ze prirodny (realny) proces(dej) sa neda obratit v celom svojom rozsahu (bez dodania dodatocnej energie). Napr.: smirglom prejdes po stole(vykonas pracu), stol sa zohreje (ziska teplo ktore ma v podstate tolko Joulov kolko prace si vykonala), ale to teplo ktore sa dodalo stolu nedokazes vyuzit aby sa smirgel dostal do povodnej polohy. Alebo inak povedane, pracu na teplo v podstate vies kompletne(kvantitativne) premenit, ale teplo kvantitativne nepremenis na pracu, lebo v skutocnosti su tam straty (napr trenim).
tento zakon ma aj ine formulacie, ale vsetky hovoria o tom istom. ty spominas: nie je mozne zostrojit perpetum mobile 2 druhu, co je zariadenie ktore by premenilo celu dodanu energiu (tepelnu, elektricku) na mechanicku pracu. preto napr. vsetky elektricke spotrebice maju ucinnost mensiu nez 100%, vysavac zerie 1000 watov ale vykona 900 watov, lebo pocas toho vysavania sa okrem ineho zohrievali elektoricke obvody a to teplo z nich uz nevyuzijes, iba sa ti zohreje vysavac.
@kosh Ten nezmysel so 14 pravidlami riešenia rovnice ma rozosmial! Hej, nás vždy v škole učili prevažne sa učiť, nie rozmýšľať (to bolo veľmi vzácne). Aj v autoškole nám poradili, že treba začať točiť volantom práve vtedy, keď v určitom mieste zrkadla uvidíme kužeľ alebo bodku namaľovanú na ceste. Tak sme všetci vedeli bezchybne zaparkovať. Až na detail, že iba na cvičisku - to je strašne užitočné.
Teraz síce veľmi oceňujem, že som schopná nabifliť sa "telefónny zoznam" faktov, ale do života som v celku nepoužiteľná, zabúdam základné veci a vo všetkom zbytočne hľadám zložitosť, chýba mi sedliacky rozum, určite vieš, o čom hovorím. Veľa šťastia v projektoch a prosím Ťa naučte niečo zaujímavé tých medikov, nech vidia, (aj) o čom je svet.
ten princim je jednoduchy ale to dalej co sa od toho odvija je zlozitejsie. tieto TD postulaty su podobne ako matematicke postulaty. napr axioma rovnosti, ak A=B a zaroven B=C tak potom aj C=A, to je jasne snad aj malemu skolakovy. 0.ty TD postulat je rovnaky len s rovnostou teplot. 1. TD postulat hovori polopatisticky ze ak chces konat pracu tak musis mat aj energiu . 2. TD postulat polopatisticky ze tu energiu co mas, nedokazes 100% vyuzit/premenit na rovnaku pracu.
Roleta je špeciálny inkognito mód, ktorým skryješ obsah obrazovky pred samým sebou, alebo inou osobou v tvojej izbe (napr. mama). Roletu odroluješ tak, že na ňu klikneš.
27 komentov
Potom polovica fyziky.
... mám problém akurát z druhým termodynamickým zákonom ..
v com je problem? to je zakon akoze "maco ma 4 laby"
@zamidari nevyskaj. @burn dala velmi uzitocny koment... pls, chod sa vytahovat niekde inde. tu to nikomu nepomoze. je velmi dolezite si uvedomit, ze ani tak inteligetne dievca ako @burn si v tom case predstavovala tak, ze pevna latka sa nehybe a takt to nedavalo zmysel. Cielom je dat zmysel. Keby si uvedomila elektrony, davalo by jej to zmysel. Ale neuvedomila sa a urcite nebude sama. Ale zas prezradit jej to je by v tom case bolo tiez k nicomu. Ludi treba naviest aby rozmyslali.. ak chces nahodu oponovat, tak to sprav niekde inde.. rad by som tu mal uzitocne komenty a neriesil nejake spory. vdaka.
Prípadne koaličné vojny
A akákoľvek slepá mapa. Pri všetkej schopnosti sa považujem za dosť dobrú študentku, ale na toto som chuj.
ide hlavne o to že neviem čo to vlaste je bo my máme v učebnici len niečo o perpetum mobile druhho druhu či čo ...
takže čo vlastne vyjadruje 2. TD zákon ?
Súhlasím s @15 , skvelý tip, rozmnožovanie rastlín som sa poriadne naučila až pred maturitou
Ale dakujem, mas velmi uzitocne pripomienky. Preto Tvoj problem s rovnicami niektore zakladne skoly sklzli do toho, ze sa deti naspamat ucia 14 pravidiel, ako upravit rovnicu. Skoly dnes vsadzaju na to, ze je lahsie sa nieco naucit ako pochopit. No ja 14 pravidiel, ako upravit rovnicu povazujem pre cloveka za nezmysel..
hovori o tom ze prirodny (realny) proces(dej) sa neda obratit v celom svojom rozsahu (bez dodania dodatocnej energie). Napr.: smirglom prejdes po stole(vykonas pracu), stol sa zohreje (ziska teplo ktore ma v podstate tolko Joulov kolko prace si vykonala), ale to teplo ktore sa dodalo stolu nedokazes vyuzit aby sa smirgel dostal do povodnej polohy. Alebo inak povedane, pracu na teplo v podstate vies kompletne(kvantitativne) premenit, ale teplo kvantitativne nepremenis na pracu, lebo v skutocnosti su tam straty (napr trenim).
tento zakon ma aj ine formulacie, ale vsetky hovoria o tom istom. ty spominas: nie je mozne zostrojit perpetum mobile 2 druhu, co je zariadenie ktore by premenilo celu dodanu energiu (tepelnu, elektricku) na mechanicku pracu. preto napr. vsetky elektricke spotrebice maju ucinnost mensiu nez 100%, vysavac zerie 1000 watov ale vykona 900 watov, lebo pocas toho vysavania sa okrem ineho zohrievali elektoricke obvody a to teplo z nich uz nevyuzijes, iba sa ti zohreje vysavac.
Teraz síce veľmi oceňujem, že som schopná nabifliť sa "telefónny zoznam" faktov, ale do života som v celku nepoužiteľná, zabúdam základné veci a vo všetkom zbytočne hľadám zložitosť, chýba mi sedliacky rozum, určite vieš, o čom hovorím. Veľa šťastia v projektoch a prosím Ťa naučte niečo zaujímavé tých medikov, nech vidia, (aj) o čom je svet.
ten princim je jednoduchy ale to dalej co sa od toho odvija je zlozitejsie. tieto TD postulaty su podobne ako matematicke postulaty. napr axioma rovnosti, ak A=B a zaroven B=C tak potom aj C=A, to je jasne snad aj malemu skolakovy. 0.ty TD postulat je rovnaky len s rovnostou teplot. 1. TD postulat hovori polopatisticky ze ak chces konat pracu tak musis mat aj energiu . 2. TD postulat polopatisticky ze tu energiu co mas, nedokazes 100% vyuzit/premenit na rovnaku pracu.