Ahoj, chcel by som sa spýtať, či máte nejaké skúsenosti s umením (filmovým, hudobným, literárnym atď.) z ázijských krajín. Život na tomto kontinente je rozdielny oproti nášmu a i mentalita ľudí je iná, a preto by ma zaujímalo, ako na Vás táto odlišnosť, k
ja veľmi ľúbim japonské divadlo. nó, kabuki, kjógen (ten najviac, keďže mám k nemu aj najlepší prístup + malá poznámka. pre tých, čo sú blízko Brna a majú záujem, dnes je 2. premiéra hry Susugigawa v divadle Husa na provázku)
a nie som veľký filmový fanúšik, no viem, že ma veľmi zaujal thajský film so surrealistickými prvkami Citizen dog. neviem, kto bol režisérom.
Um um um ako otaku niesom schopná uznať význam akéhokoľvek iného umenia okrem toho Ázijského (/_^)
Teda lepšie povedané Japosnkého
A za najväčší vrchol umenia proste považujem mangy ktoré sú proste úžasne nakreslené a väčšinou majú geniálny dej (/_^)
Mangakov proste obdivujem a keď mám povedať pár čo sú môjmu srdcu fakt blízky tak je to podľa mňa najväčší génius pod slnkom menom Kubo Tite (Bleach), Hoshino Katsura ktorá je jednoznačne najlepšou ženskou mangaka (D.Gray-man), Eiichiro Oda (One Piece) a ostatných myslím že tu nemá šancu poznať minimálne 3/4 ľudí takže je to zbytočné sem vypisovať
A za ďalší skvost Japonského umenia považujem anime ktoré majú geniálnu grafiku, geniálnych autorov a geniálne OST...
Väčšinou
Ale aj tak najumeleckejšou vecou sú proste yaoistické doujiny...
@ revolucion Čo sa týka výtvarného umenia, v ňom nie som až taký zbehlý, no raz som lúskal knihu 100 najväčších maliarov a bol tam i Hokusai, Kacušika, ak máš na mysli toho, inak z Aziatov sa v tej knihe myslím ešte nachádzal maliar menom Andó Hirošige.
@ grietusha Vzhľadom na to, v akých sa nachádzam podmienkach a priestore, v mojom rodnom meste momentálne kultúrny život ťažko chátra, japonské divadlo je pre mňa veľkou neznámou, no minimálne kabuki mi niečo hovorí a pár riadkov o ňom bolo popísaných i Dejinách filmu od Kristin Thompson. Takže môžem asi len ľutovať, že nie som obyvateľom alebo momentálnym návštevníkom Brna.
@ vulgarna FIlm je mi veľmi blízky, myslím, že v súčasnej dobe udáva tón skôr Južná Kórea, Kim Ki-duka si už spomenula, práve objavujem jeho dielo, no myslím, že skôr ma budú zaujímať jeho staršie filmy, ako tie novšie, meditatívne. Ďalej by som spomenul trebárs snímku OldBoy od Chan-wook Parka, ktorá bola dosť prepieraná i v našich končinách, inak sa k nám ázisjka filmová produkcia dostáva pomerne obmedzene. A máš pravdu, v Ázia sa točia tie najväčšie šialenosti, Tsukamoto je dobrý príklad alebo Takashi Miike, no ten Ishii mi nič nehovorí. Mne naposledy ohúril Kar-wai Wong filmom Fallen Angels, také niečo sa len tak často nevidí...
Keď už som pri filme, mohli by sme tu menovať plno štýlov a tvorcov, v tomto smere je tento kontinent skutočne rozmanitý, či už sa jedná o historické projekty alebo filmy s tematikou bojových umení, či akčné prestrelky v honkongskom štýle. Najznámejší režisér z tejto časti sveta je však asi Akira Kurosawa (nič som od neho zatiaľ nevidel) alebo Takeshi Kitano. Myslím, že zatiaľ stačí.
@ pony Anime, manga, myslím, že takýchto vecičiek tam každoročne, či už komiksovo alebo televízne vzniká neskutočné množstvo, no ja mám rád skôr projekty, v ktorých vystupujú živí herci a o komiksy sa veľmi nezaujímam, no myslím, že čo sa týka animácie a ázijského sveta, tak najväčší rešpekt si získal chlapík menom Hayao Miyazaki. Inak svojho času som videl veľmi dobrý, netypický animák Tokyo Godfathers od režiséra Satoshiho Kona, bohužiaľ dnes už nebohého...
A ako som si všimol, nikto tu zatiaľ nespomenul žiadneho literáta, takže ako zakľadateľ diskusie uvediem aspoň toho jediného, od ktorého som niečo čítal - Haruki Murakami, myslím, že jeho knihy sú nenormálne pútavé a taktiež ich môžeme uvádzať aj ako žiarivý príklad odlišnosti, tentokrát tiež japonského, naturelu.
@leon aj keby si býval v meste s nechátrajúcou kultúrou, pochybujem, že by sa ti podarilo zhliadnuť japonské divadlo. japonské herecké rodiny si svoje umenie strážia. herectvo je veľkou tradíciou v Japonsku, divadlo bolo veľkou vecou kedysi. Malé divadlo kjógenu, ktoré funguje prevažne v Brne, je asi jediná mimojaponská divadelná skupina, ktorá spolupracuje a komunikuje s japonskou hereckou rodinou, prekladá si texty do češtiny a snaží sa s nimi pracovať tak, aby sa to podobalo japonským slovným hračkám. a chodia do Kjóta na "workshopy"
osobne by som veľmi chcela ísť do Osaky a zhliadnuť nó a kabuki v podaní tradičných japonských hercov.
vzhľadom na to, že repertoár sa nemení a držia sa tradičných textov, tak by nebol problém si naštudovať scenár predtým a potom sa len kochať
pokiaľ však chceš vedieť o umení určitej oblasti viac, tak ti asi "dejiny niečoho" stačiť nebudú sú na to "špecializovanejší", úzko zameranejší autori omnoho vhodnejší
(ak máš záujem napr. práve o to japonské divadlo, tak odporúčam českú autorku, japanistku Kalvodovú)
Ale zatiaľ som v tomto smere len nováčik, no fascinujú má ázijské herečky (filmové), vyžaruje z nich určitá aura, možno by sa to dalo mierne prirovnať k aure, aká vyžarovala z hviezd klasického Hollywoodu, no súčasným hviezdam zúfalo chýba a pôsobia akosi umelo...
Tak pani Kalvodovú som si oťukol v našej knižnici, majú od nej len jeden titul - Divadelné kultúry východu - asi si to prelistujem.
Roleta je špeciálny inkognito mód, ktorým skryješ obsah obrazovky pred samým sebou, alebo inou osobou v tvojej izbe (napr. mama). Roletu odroluješ tak, že na ňu klikneš.
12 komentov
a nie som veľký filmový fanúšik, no viem, že ma veľmi zaujal thajský film so surrealistickými prvkami Citizen dog. neviem, kto bol režisérom.
Ja by som vypichla film, nakoľko divadlo tu už spomenuté bolo.
Ázijská kinematografia nie je len zmeska podivných hororov.
Taký Kim Ki-duk patrí k mojim najobľúbenejším režisérom vôbec.
A za zmienku stojí japonský film, ktorý má až punkový ráz, čoho skvelým príkladom je klasik Tsukamoto alebo Sogo Ishii.
Už dlhšie sa chystám podrobne preskúmať japonské chápanie cyberpunku.
Teda lepšie povedané Japosnkého
A za najväčší vrchol umenia proste považujem mangy ktoré sú proste úžasne nakreslené a väčšinou majú geniálny dej (/_^)
Mangakov proste obdivujem a keď mám povedať pár čo sú môjmu srdcu fakt blízky tak je to podľa mňa najväčší génius pod slnkom menom Kubo Tite (Bleach), Hoshino Katsura ktorá je jednoznačne najlepšou ženskou mangaka (D.Gray-man), Eiichiro Oda (One Piece) a ostatných myslím že tu nemá šancu poznať minimálne 3/4 ľudí takže je to zbytočné sem vypisovať
A za ďalší skvost Japonského umenia považujem anime ktoré majú geniálnu grafiku, geniálnych autorov a geniálne OST...
Väčšinou
Ale aj tak najumeleckejšou vecou sú proste yaoistické doujiny...
DOKONALOSŤ! (/_^)
Som úchyl ja viem ale ono je to proste...
Roztomile
@ grietusha Vzhľadom na to, v akých sa nachádzam podmienkach a priestore, v mojom rodnom meste momentálne kultúrny život ťažko chátra, japonské divadlo je pre mňa veľkou neznámou, no minimálne kabuki mi niečo hovorí a pár riadkov o ňom bolo popísaných i Dejinách filmu od Kristin Thompson. Takže môžem asi len ľutovať, že nie som obyvateľom alebo momentálnym návštevníkom Brna.
@ vulgarna FIlm je mi veľmi blízky, myslím, že v súčasnej dobe udáva tón skôr Južná Kórea, Kim Ki-duka si už spomenula, práve objavujem jeho dielo, no myslím, že skôr ma budú zaujímať jeho staršie filmy, ako tie novšie, meditatívne. Ďalej by som spomenul trebárs snímku OldBoy od Chan-wook Parka, ktorá bola dosť prepieraná i v našich končinách, inak sa k nám ázisjka filmová produkcia dostáva pomerne obmedzene. A máš pravdu, v Ázia sa točia tie najväčšie šialenosti, Tsukamoto je dobrý príklad alebo Takashi Miike, no ten Ishii mi nič nehovorí. Mne naposledy ohúril Kar-wai Wong filmom Fallen Angels, také niečo sa len tak často nevidí...
Keď už som pri filme, mohli by sme tu menovať plno štýlov a tvorcov, v tomto smere je tento kontinent skutočne rozmanitý, či už sa jedná o historické projekty alebo filmy s tematikou bojových umení, či akčné prestrelky v honkongskom štýle. Najznámejší režisér z tejto časti sveta je však asi Akira Kurosawa (nič som od neho zatiaľ nevidel) alebo Takeshi Kitano. Myslím, že zatiaľ stačí.
@ pony Anime, manga, myslím, že takýchto vecičiek tam každoročne, či už komiksovo alebo televízne vzniká neskutočné množstvo, no ja mám rád skôr projekty, v ktorých vystupujú živí herci a o komiksy sa veľmi nezaujímam, no myslím, že čo sa týka animácie a ázijského sveta, tak najväčší rešpekt si získal chlapík menom Hayao Miyazaki. Inak svojho času som videl veľmi dobrý, netypický animák Tokyo Godfathers od režiséra Satoshiho Kona, bohužiaľ dnes už nebohého...
A ako som si všimol, nikto tu zatiaľ nespomenul žiadneho literáta, takže ako zakľadateľ diskusie uvediem aspoň toho jediného, od ktorého som niečo čítal - Haruki Murakami, myslím, že jeho knihy sú nenormálne pútavé a taktiež ich môžeme uvádzať aj ako žiarivý príklad odlišnosti, tentokrát tiež japonského, naturelu.
osobne by som veľmi chcela ísť do Osaky a zhliadnuť nó a kabuki v podaní tradičných japonských hercov.
vzhľadom na to, že repertoár sa nemení a držia sa tradičných textov, tak by nebol problém si naštudovať scenár predtým a potom sa len kochať
pokiaľ však chceš vedieť o umení určitej oblasti viac, tak ti asi "dejiny niečoho" stačiť nebudú sú na to "špecializovanejší", úzko zameranejší autori omnoho vhodnejší
(ak máš záujem napr. práve o to japonské divadlo, tak odporúčam českú autorku, japanistku Kalvodovú)
Objavil som, že Malé divadlo kjógenu z Brna malo nedávno predstavenie i v našom hlavnom meste - » www.sk.emb-japan.go.jp/event_kyogen_20... .
Ale zatiaľ som v tomto smere len nováčik, no fascinujú má ázijské herečky (filmové), vyžaruje z nich určitá aura, možno by sa to dalo mierne prirovnať k aure, aká vyžarovala z hviezd klasického Hollywoodu, no súčasným hviezdam zúfalo chýba a pôsobia akosi umelo...
Tak pani Kalvodovú som si oťukol v našej knižnici, majú od nej len jeden titul - Divadelné kultúry východu - asi si to prelistujem.
filmy, ako som už povedala, nepozerám a to, čo pozerám, z Hollywoodu nie je, takže ti neviem povedať.
ak chceš, Kalvodovú ti môžem poslať v .pdf.
@grietusha chcem, pošlem Ti tajnú poštu.