Noo v momentalnej situacii by som sa bal, lebo internet ponuka na stiahnutie rozne knihy a sikmooki pouzivaju elektronicke knihy-text citate z displeja...
@pernik CD je audio a Blu-Ray pokiaľ viem je video...takže nemusíš pliesť jablká s hruškami či chceš mi azda povedať, že sa nevydávajú CD disky? no ty máš teda vážne prehľad musím uznať
@newgeneration CD je audio? Vieš vôbec význam slova audio?
CD je disk s menšou kapacitou ako DVD, môžeš si naň strčiť čo len chceš.
CDčka boli nahradené DVDčkami a Blu-Ray nahradí DVD.
CD sa na hudbu používajú len preto lebo sú lacné a preto lebo na hudbu netreba toľko miesta. CD sa vlastne dnes nepoúživajú asi na nič iné len na hudbu.
Aj to sa už podľa mňa zachviľu zmení, kedže už aj hudba si pýta viac miesta, niektoré albumy sú už dnes vydávané na 2CD.
Existujú aj albumy kde je rôzny bonusový materiál, videá, koncerty atd.
Proste podľa mňa zánik CD je istý, vlastne už prebieha.
ja nehovorím o CD ako nosiči ale hovorím o originálnych lisovaných Audio CD, takže ešte raz opakujem nepleť piate cez deviate
a teraz ti dám logickú hádanku... prečo podľa teba dávajú rôzny bonusový materiál na tie CD? odpoveď je jasná... aby si tie originálne nosiče aspoň niekto kúpil, keďže väčšina má v obľube len sťahovať... už len čakám kedy začnú chcieť sťahovať aj podprsenky z internetu a budú si ich vystrihovať keď si ich vytlačia
vzhľadom na to, že väčšina populácie je stále internetovo negramotná. (nemyslím si, že pokec/birdz/facebook/mail/icq by bola nejaká internetová gramotnosť...)
a okrem toho tlač má jeden veľký triumf (okrem toho, že sa dá zobrať na hajzel a nebolia z nej oči):
na jednom mieste je schopná zhromaždiť to, čo si je čitateľ doslova lenivý na nete vyhľadať:
-komentáre
-glosy
-fejtóny
-stĺpčeky
-nápady na recepty
-rozhovory so zaujímavými osbonosťami
a tak ďalej...
a tlači sa nikdy nevybije baterka (neznášam, keď sa mi uprostred čítania dákej eseje vypne PC!!!)
a zaručuje aspoň minimálnu kvalitu článkov, čo je u internetových portálov veľmi na pováženie.
síce, ja som v podstate na tlač zanevrela (kvôli kdečomu... od osobností cez tú "mienkotvornosť" až po akúsi uniformitu) a venujem sa výhradne sledovaniu odborných blogov a článkov od zahraničných autorov, ale čo sa týka "zábavnej" stránky, tak na MAXIM na hajzli dopustiť nedám!
a na Lidové noviny, ktoré čítam na prednáškach, ak si ich ráno stihnem ukoristiť
@grietusha Populácia je negramotná u nás, na divokom západe sú už predsa len niekde inde
Tu sa ale hovorí o prostriedkoch kde nič nehľadáš, napríklad ten nový tablet od Applu ti za dáky poplatok pravidelne sťahuje noviny, ktoré sú obsahovo úplne rovnaké ako tie tlačené, čiže si ich nemusíš chodiť kupovať atd.
Myslím, že takéto jednoduché tablety, tenké, ohybne, ktorých primárna funkcia by bola čítanie textu a jeho sťahovanie by teoreticky aj mohla nahradiť tlač, neviem, je to hudba budúcnosti.
@pernik CD nosiče zanikli? fiiha...potom naozaj nerozumiem čo môžu všetky hudobné CD shopy predávať... no páni...čo ja sa nedozviem
pozri sa na to takto... nejaká skupina vydá CD... má to dajme tomu nejakých 13 songov a okrem toho tam natrepe aj bonusy v podobe dajme tomu nejakých 2-3 videí, fotiek alebo čojaviem textov a také všeličiny... na internet sa z týchto všetkých vecí dostane len tých 13 songov... predpokladám, že určite poznáš aj ty sám mnoho programov (CD ripov), ktoré toto spravia za krátky okamih... ale keďže sú aj naozajstní fanúšikovia hudby a aj tej kapely, tak chcú mať kompletne všetko a neuspokoja sa len so stiahnutými pesničkami, ktoré sú pochopiteľne aj v horšej kvalite ako na originálnom nosiči...takže si kúpia ten originálny nosič s tými piesňami a zároveň aj so všetkými bonusami, ktoré sa internet nedostanú
@pernik aj na západe sú v tomto smere negramotní, dokonca v každej rodine, kde som doteraz na západe pobývala, som sa stretla len s IE ako prehliadačom. (to len taká maličkosť).
ale niektorí sa už naučili na podcasty!
hovorí sa tu o internete celkovo
a osobne si myslím, že tieto tablety sú len takou hračkou, nemyslím si, že nahradia tlač.
tlač má jednoducho tú výhodu, že si ju môžeš zobrať kamkoľvek. a nenahradí ti to žiaden tablet.
Mne sa zdá, že je len otázkou (krátkeho) času, kedy internetové médiá budú oveľa pohodlnejšie a dostupnejšie než tie "klasické". (Napr. dramatické rozširovanie wifisietí, PDAčiek, Netbúkov a podobných hračiek zrejme spôsobí, že na internet sa ľudia budú môcť dostať kedykoľvek a kdekoľvek.) Potom by zrejme printové média ostali len pre "oldschoolových čitateľov", ktorých podiel v spoločnosti by bol len malý zlomok.
Ako nezanikol bicykel, keď sa objavili autá, ako nezaniklo divadlo, keď sa objavilo kino, tak nezaniknú printové média, len preto, že vznikol internet, či technické chuťovky na prezeranie obrázkov či textov
ty si z tých tzv. skeptikov nových médií (je zaujímavé sledovať názory "laickej verejnosti" ohľadom vývoja médií).
dovoľ, aby som ti pripomenula, že s vznikom každého nového média sa predpokladal zánik nejakého starého. nestalo sa tak. staršie médium sa mierne pozmenilo, prispôsobilo, ale fungovalo ďalej.
rovnako je dôležité uvedomiť si, že nie celá populácia disponuje kapitálom na to, aby si nakúpili technológie a boli on-line (a tým nechcem poukazovať na domorodcov v pralesoch a ani na krajiny tretieho sveta.) a aj títo chcú byť zahrnutí novými správami.
a v neposlednom rade, internet má inú úlohu než printové médiá, preto ich ani nemá šancu nahradiť.
Ja skor pozorujem opacny trend. Sice ludia maju PC ale nechcu dalsie ine technologie. Dokonca aj k mobilom sa spravaju lahostajne. Mnoho z nich, pokial sa nejedna o nieco surne, tak napisu iba sms (nikdy nevies, z coho dotycneho prerusis). Osobne ak mne niekto vola (uz prestavaju) tak malo kedy dvihnem (iba ak sme na nieco dohodnuti alebo je to priatel...) Ludia si uz zacinaju strazit svoj pokoj.
@alpynus a myslis, ze printove media budu riskovat aby prisli o citatelov? Co mozu spravit? Print pochovaju a vsetko presunu na web. Spoplatnia to. Intenet je tak krehka vec, ze vsetko sa bude dat obist a neustale vrazanie penazi do bezpecnosti aby daky hacker nepublikoval plateny obsah ich vyjde drahsie nez vytlacenie. Po vytlaceni si to proste musis kupit inak sa k tomu nedostanes. Ludia su radi v pohybe a print v ruke im to umoznuje. Ano aj PDA ano, ale pochop, ze je lepsie utratit denne 0,50 € ako naraz 300 € za PDA (priklad). Stale ich to vijde lacnejsie nez zakupenie PDA, ktore sa moze pokazit a musi cakat. Tym padom je nuteny si print precitat inde. Bud si ho kupi alebo sa pri ceste autobusom bude nudit a precita si to az v kancelarii. Print nemoze zaniknut. Je to ako keby si povedal, ze ked vynajdem chutnejsiu cokoladu ta menej chutna zmizne z trhu.
Nie. Inernetové masmédiá a vôbec el. médiá budú v každej fáze použitia (nielen pri výrobe) náročné na prísun a zdroj energie. A keďže svet je zameraný na ich "šetrenie" - myslím, že skôr príde zaujímaví recesia a "znovuobjavenie printov"..
Nenapísal som, že zaniknú (v dohľadnej dobe) úplne. Napísal som, že ich kvantita sa bude neustále znižovať; to potvrdzujú aj súčasné štatistiky napr. predajnosti slovenskej dennej tlače a neustále zvyšujúca sa návštevnosť internetových spravodajských serverov.
Inak, myslím si, že je možno trochu naivné, ak ste presvedčení o tom, že printové médiá tu budú až do zániku slnečnej sústavy.
Trochu pochybujem, že napr. o 50.000 rokov by tak vyspelá civilizácia ešte rúbala drevo, vyrábala papier a tlačila naň akési informácie, ktoré by potom predávala v novinových stánkoch...
príklady, ktoré ty spomínaš avšak ale nesúvisia úplne s naším prípadom, pretože tu sa jednalo o zdelenie jednej správy, preto sa stále posúvalo k výhodnejším a kvalitnejším spôsobom. preto boli tie staré vytlačené.
"médiá písané rukou" boli stále knihy, jednalo sa len o kvantitu ich množenia.
a to isté sa dá povedať aj o ďalších tebou uvedených prípadoch. že sa jedná stále o to isté, len inak prevedené, kvôli rýchlosti/kvalite/kvantite/jednoduchosti
ale internet má úplne inú povahu ako printové médiá.
fotografia sa dá využiť úplne inak ako maľba.
televízia má iné možnosti než rozhlas.
a v tom je rozdiel
u takýchto hovoríme, že sú svojím spôsobom "nevytlačiteľné" (hoci... niekedy mám taký pocit, že rozhlas by mal poriadne zabojovať... a nemyslím len verejnoprávny)
a najmä sa nerozprávame o nehorázne futuristických víziách, aby som teda mohla tvrdošijne tvrdiť, že o 50 000 rokov budú existovať
však ja neviem povedať ani, kam sa technológia pohne o 200 rokov.
hovorím o dnešnej dobe a dnešných mediálnych tendenciách, nanajvýš tak 50 rokov do budúcnosti. a ani to nie s úplnou istotou, ale na základe poznatkov, ktoré mám a na základe podoby dnešných médií môžem bez problémov usúdiť, že zatiaľ printové médiá nie sú odsúdené na zánik.
Ja si myslim, ze printove media su ovela skutocnejsie ako internet a ked drzim v ruke casopis a listujem si v nom, mam z toho ovela vacsi zazitok, ako ked pozeram do obrazovky, z ktorej sa aj po dvoch rokoch skusania nedokazem nic naucit a podstatne veci si radsej vytlacim na papier.
Takisto poznam casopis, ktory by mohol byt kludne aj internetovym, pretoze je o filmoch, komiksoch atd., ale sefredaktor ho uz roky tlaci na papier, pretoze je to jednoducho krajsie, pravdivejsie, lepsie...teda, ja sa v tom aj tak moc nevyznam
Ja som si ju vyložil doslovne (t.j. či naozaj niekedy zaniknú), kým ty si ten čas výrazne obmedzila.
K vedľajšku, áno, internet má inú povahu ako tlač. Ale zdá sa mi, že tlač je len podmnožinou internetu - totiž internet má (alebo v blízkej dobe bude mať) tie isté možnosti ako tlač + niečo navyše. Čiže nemôžem súhlasiť s tým, že internet má úplne inú povahu než tlač a teda príklady, ktoré som uviedol, podľa mňa súvisia s týmto.
Správne si postrehla, že rozhlas postupne zaniká. Prečo? Podľa mňa preto, lebo rozhlas je podmnožinou televízie v tom zmysle, že má síce zvukovú zložku, ale nemá obrazovú. Avšak mal aj mnohé výhody - cena, mobilnosť a rozmanitosť (rozhlasových staníc a programov zvyklo bývať viac). Zlepšovaním TV technológií sa však tieto výhody začínajú strácať a tak rozhlas postupne nemá žiadnu výhodu napr. oproti televíziám. A čo je nevýhodné, zanikne.
O "nevytlačitelnosti" by som dnes nemal skutočne odvahu hovoriť, pretože technológie sa inovujú neuveriteľne rýchlo a nikdy nemôžme vedieť, či práve zajtra nevznikne znovu nejaký prevratný vynález. Všetko raz zanikne, nič netrvá večne.
otázka je, či printed media zaniknú kvôli internetu. ja hovorím, že nie. ak by zanikli o nejakých 100-200 rokov, tak to bude podľa mňa z iného dôvodu (nebude papier a tak
tlač je podmnožinou internetu?
prosím?
to teraz mám fakt začať písať, aký je mega extra rozdiel medzi masmédiami a novými médiami?
nové média (ktorých najvýraznejším predstaviteľom je práve internet) sa vyznačujú:
-hypertextualitou
-digitalizáciou
-virtualitou
-imerziou
-interaktivitou (200, 800 výkričníkov k interaktivite)
a najmä sú necentralizované.
keď si to zjednodušíš, tak prídeš k tomu, že internet je v podstate tvorený jeho užívateľmi a užívateľ sám si vyberá cestu svojho "čítania" informácii z netu. internet slúži na milión odlišných vecí ako tlač.
internet v žiadnom prípade NIE JE podmnožinou tlače, pretože je niečím DIAMETRÁLNE ODLIŠNÝM, fungujúcim na úplne odlišnej báze, na inej filozofii a inak oslovuje svojho užívateľa (užívateľ. nie čitateľ. nie divák. užívateľ)
(a aj preto sú tvoje príklady skutočne irelevantné)
tlač funguje inak. tlač ti priamo niečo ponúkne a ty to buď prijmeš/neprijmeš, vyberieš si iný magazín/časopis/noviny, ale v podstate nejak extra výber nemáš. vyberieš si tie svoje mienkotvorné, tie, ktoré sa zaoberajú tvojimi záľubami a tie sleduješ. čitateľ, ktorému vyhovuje tento prístup a nemá chuť pristúpiť na spôsob fungovania nových médií, isto neprestúpi nadobro k netovej verzii tlače. pretože pokiaľ mu obe verzie budú ponúkať to isté, tak tá tlačená je pre neho v každom ohľade výhodnejšia. (nebolia z nej oči, je spratná, vezme si ju kamkoľvek a podobne...) a ak aj na net hodia o jeden dva články viac, tak si to tam proste pôjde prečítať, ale stále bude kupovať aj tlačenú verziu.
rozhlas nezaniká kvôli TV. rozhlas zaniká kvôli tomu, že prestal využívať svoje vlastné možnosti.
práve minule sme sa o tom bavili na prednáške. ja osobne napr. TV nepozerám vôbec, ale sú rádiá, ktoré si vypočujem. aj keď viac fungujem na podcastoch a on-line broadcastoch (ale ja nie som práve dobrou vzorkou).
rozhlas sa totižto stal skôr akousi "hracou skrinkou" a to nebolo jeho úlohou. samozrejme, že ľudia dajú prednosť svojím prehrávačom
Pretože internet má úplne všetky vlastnosti tlače (a veľa iných). Každý článok uverejnený v tlači sa dá v tej istej forme zverejniť aj na internete (a mnohé ((skoro všetky) vydavateľstvá to tak skutočne robia). Za veľmi podstatnú extenziu (haha, vtipné slovo) internetu považujem jeho schopnosť aktualizácie. O všetkých udalostiach sa na internete dozvedám prakticky ihneď, kým v tlači až s denným oneskorením. A nekúpim si predsa to, čo som už včera čítal.
Týždenníkom, magazínom a pod. môže byť vyššie spomenutá vlastnosť internetu síce ľahostajná; no za nižšiu (alebo žiadnu) cenu (e-verzia vyžaduje oveľa nižšie náklady) môžu ponúknuť úplne celý obsah v rovnakej forme (a už to tak aj bežne robia).
Jednou z ďalších výhod e-verzií printovej tlače je aj možnosť komunikácie čitateľa s inými čitateľmi, prípadne s autorom textu (diskusné fóre a komentáre pod článkami).
Rozhlas možno zaniká aj kvôli tomu, že stráca svoju kvalitu, ale určite na tom majú nemalý podiel aj okolnosti, ktoré som vymenoval vyššie. Skúsme spraviť malý myšlienkový experiment: z akéhosi záhadného dôvodu zmiznú z povrchu zemského všetky elektronické nosiče informácie, okrem rozhlasu. Myslíš si, že stále by mali rozhlasové stanice problém s nedostatkom recipientov?
A myslím, že aj v rozhlase pracuje relatívne veľa mediálnych odborníkov, ktorí sa usilujú o jeho progres, no s takým hendikepom nemôžu rovnocenne súťažiť.
Veľmi skreslený pohľad možno mám, klasické noviny alebo časopisy si už roky nekupujem, no dennodenne si čítavam ich minimálne rovnocenné e-verzie.
@alpynus internet má úplne iné vlastnosti ako tlač, jediné, čo majú spoločné, sú používané znaky a teda písmo a obrázky. nič viac. to, že tebe sa to zdá, je jedna, vec, druhá vec je, ako to naozaj je. a už som ti hore písala, aké vlastnosti má internet.
pri aktualizáciách by som rada spomenula tzv. hoaxy (okrem toho si slovo extenzia použil úplne zle )
jednoducho je fajn, že máš informáciu okamžite, ale pre mňa, pokiaľ to potom nespíše nejaký dôveryhodný a overený zdroj aj s doplňujúcimi info, je to zatiaľ len akási neistá záležitosť.
a áno, mnohé vydavateľstvá to tak robia, ale prečo teda stále vydávajú aj papierovo? lebo to je pre nich výhodné, lebo to ľudia kupujú, preto. a prečo to ľudia kupujú? pretože im to je pohodlnejšie.
a ako som už vyššie spomínala, úlohou tlače nie je len okamžite informovať, tlač nie sú len spravodajské denníky. patria tam aj mienkotvorné týždenníky, vedecké časopisy, tlač pre odbornú verejnosť, zábavné mesačníky či bulvár.
a hore som už písala, prečo zatiaľ nemajú dôvod byť vytlačené internetom.
nerozumiem tvojmu odstavcu s rozhlasom, ty myšlienkový experiment. čo si tým chcel povedať?
tvoj problém je ten, že ty nevidíš obyčajného človeka. ktorý je väčšinou internetovo negramotný, nie vždy má prostriedky na rôzne technologické výdobytky a jednoducho najlepším zdrojom info je stále pre neho TV. a taký človek je väčšinový (na záp. svete). a keď kvôli TV tlač nezanikla, nemá dôvod ani kvôli internetu.
to, či si kupuješ tlač alebo nie, nemá nič spoločné s tým, či rozumieš úlohe médií, ich zdeľovacím prostriedkom a pod.
hovorím ti, že na základe poznatkov, ktoré máme teraz, môžeme zatiaľ hovoriť o nevytlačiteľnosti (v terajších tendenciách). médiá sú dynamické, akonáhle príde na scénu niečo nové, vtedy sa prehodnotia názory. teraz však brať do úvahy niečo, čo ešte neexistuje, je trošku od veci, pretože si nedokážem predstaviť toho podobu, úlohu, prostriedky a tak.
a čo sa týka e-mailu a pohľadnice.
nepovedala by som to.
vieš prečo?
pretože e-mail má za úlohu zaslať informáciu a dá sa tam pripojiť aj fotografia, takže môže nahradiť pohľadnicu.
zatiaľ sa tak však nedeje, čo zistíš akonáhle vstúpiš hocikam na nejaké turisticky navštevované miesto a uvidíš tie suvenírové obchodíky.
internet nie je ani zďaleka tak rozšírený, ako by sa mohlo zdať. a ešte stále má množstvo nedostatkov.
tak, ako sa dá nabúrať do vysielania v TV (čo skvelo ukázali českí akční umelci ztohoven), tak ešte jednoduchšie sa dá nabúrať nejaký server. a aj na server, ktorému veríš, sa môžu nahodiť také informácie, že si len budeš lámať hlavu.
napríklad takí Yes Men sa hrali na WTO a urobili aj vymyslenú stránku G. Bushovi počas predvolebnej kampane. a ľudia si mysleli, že to je naozaj. že všetko, čo tam píšu, je overené.
dokonca ako WTO začali dostávať pozvánky na rôzne ekonomické summity.
je stále ťažké zistiť, či zdroj na nete, z ktorého čerpáš, je relevantný a dôveryhodný, a dokedy takým bude.
Roleta je špeciálny inkognito mód, ktorým skryješ obsah obrazovky pred samým sebou, alebo inou osobou v tvojej izbe (napr. mama). Roletu odroluješ tak, že na ňu klikneš.
49 komentov
@rischo To nie, no vyvíjajú sa jednoduché tablety, kde sa ti z netu sťahuje denne nový časopis, je to tenké ako papier a dá sa to ohýbať.
CD je disk s menšou kapacitou ako DVD, môžeš si naň strčiť čo len chceš.
CDčka boli nahradené DVDčkami a Blu-Ray nahradí DVD.
CD sa na hudbu používajú len preto lebo sú lacné a preto lebo na hudbu netreba toľko miesta. CD sa vlastne dnes nepoúživajú asi na nič iné len na hudbu.
Aj to sa už podľa mňa zachviľu zmení, kedže už aj hudba si pýta viac miesta, niektoré albumy sú už dnes vydávané na 2CD.
Existujú aj albumy kde je rôzny bonusový materiál, videá, koncerty atd.
Proste podľa mňa zánik CD je istý, vlastne už prebieha.
ja nehovorím o CD ako nosiči ale hovorím o originálnych lisovaných Audio CD, takže ešte raz opakujem nepleť piate cez deviate
a teraz ti dám logickú hádanku... prečo podľa teba dávajú rôzny bonusový materiál na tie CD? odpoveď je jasná... aby si tie originálne nosiče aspoň niekto kúpil, keďže väčšina má v obľube len sťahovať... už len čakám kedy začnú chcieť sťahovať aj podprsenky z internetu a budú si ich vystrihovať keď si ich vytlačia
vzhľadom na to, že väčšina populácie je stále internetovo negramotná. (nemyslím si, že pokec/birdz/facebook/mail/icq by bola nejaká internetová gramotnosť...)
a okrem toho tlač má jeden veľký triumf (okrem toho, že sa dá zobrať na hajzel a nebolia z nej oči):
na jednom mieste je schopná zhromaždiť to, čo si je čitateľ doslova lenivý na nete vyhľadať:
-komentáre
-glosy
-fejtóny
-stĺpčeky
-nápady na recepty
-rozhovory so zaujímavými osbonosťami
a tak ďalej...
a tlači sa nikdy nevybije baterka (neznášam, keď sa mi uprostred čítania dákej eseje vypne PC!!!)
a zaručuje aspoň minimálnu kvalitu článkov, čo je u internetových portálov veľmi na pováženie.
síce, ja som v podstate na tlač zanevrela (kvôli kdečomu... od osobností cez tú "mienkotvornosť" až po akúsi uniformitu) a venujem sa výhradne sledovaniu odborných blogov a článkov od zahraničných autorov, ale čo sa týka "zábavnej" stránky, tak na MAXIM na hajzli dopustiť nedám!
a na Lidové noviny, ktoré čítam na prednáškach, ak si ich ráno stihnem ukoristiť
Ja som vravel o CD nosičoch, ktoré už vlastne zanikli.
Povedz mi ako sa zabráni pirátstvu keď sa dá bonus na cdčko namiesto toho aby sa dal aj s hudbou na jedno DVD?
Tu sa ale hovorí o prostriedkoch kde nič nehľadáš, napríklad ten nový tablet od Applu ti za dáky poplatok pravidelne sťahuje noviny, ktoré sú obsahovo úplne rovnaké ako tie tlačené, čiže si ich nemusíš chodiť kupovať atd.
Myslím, že takéto jednoduché tablety, tenké, ohybne, ktorých primárna funkcia by bola čítanie textu a jeho sťahovanie by teoreticky aj mohla nahradiť tlač, neviem, je to hudba budúcnosti.
pozri sa na to takto... nejaká skupina vydá CD... má to dajme tomu nejakých 13 songov a okrem toho tam natrepe aj bonusy v podobe dajme tomu nejakých 2-3 videí, fotiek alebo čojaviem textov a také všeličiny... na internet sa z týchto všetkých vecí dostane len tých 13 songov... predpokladám, že určite poznáš aj ty sám mnoho programov (CD ripov), ktoré toto spravia za krátky okamih... ale keďže sú aj naozajstní fanúšikovia hudby a aj tej kapely, tak chcú mať kompletne všetko a neuspokoja sa len so stiahnutými pesničkami, ktoré sú pochopiteľne aj v horšej kvalite ako na originálnom nosiči...takže si kúpia ten originálny nosič s tými piesňami a zároveň aj so všetkými bonusami, ktoré sa internet nedostanú
ale niektorí sa už naučili na podcasty!
hovorí sa tu o internete celkovo
a osobne si myslím, že tieto tablety sú len takou hračkou, nemyslím si, že nahradia tlač.
tlač má jednoducho tú výhodu, že si ju môžeš zobrať kamkoľvek. a nenahradí ti to žiaden tablet.
Mne sa zdá, že je len otázkou (krátkeho) času, kedy internetové médiá budú oveľa pohodlnejšie a dostupnejšie než tie "klasické". (Napr. dramatické rozširovanie wifisietí, PDAčiek, Netbúkov a podobných hračiek zrejme spôsobí, že na internet sa ľudia budú môcť dostať kedykoľvek a kdekoľvek.) Potom by zrejme printové média ostali len pre "oldschoolových čitateľov", ktorých podiel v spoločnosti by bol len malý zlomok.
A ešte tých vcelku rýchlych a lacných mobilných internetových pripojení, zabudol som dodať.
podla mna nezaniknu setky,ale bude ich podstatne menej
ty si z tých tzv. skeptikov nových médií (je zaujímavé sledovať názory "laickej verejnosti" ohľadom vývoja médií).
dovoľ, aby som ti pripomenula, že s vznikom každého nového média sa predpokladal zánik nejakého starého. nestalo sa tak. staršie médium sa mierne pozmenilo, prispôsobilo, ale fungovalo ďalej.
presne tak, ako povedal @jantomas v @31
rovnako je dôležité uvedomiť si, že nie celá populácia disponuje kapitálom na to, aby si nakúpili technológie a boli on-line (a tým nechcem poukazovať na domorodcov v pralesoch a ani na krajiny tretieho sveta.) a aj títo chcú byť zahrnutí novými správami.
a v neposlednom rade, internet má inú úlohu než printové médiá, preto ich ani nemá šancu nahradiť.
@28
Ja skor pozorujem opacny trend. Sice ludia maju PC ale nechcu dalsie ine technologie. Dokonca aj k mobilom sa spravaju lahostajne. Mnoho z nich, pokial sa nejedna o nieco surne, tak napisu iba sms (nikdy nevies, z coho dotycneho prerusis). Osobne ak mne niekto vola (uz prestavaju) tak malo kedy dvihnem (iba ak sme na nieco dohodnuti alebo je to priatel...) Ludia si uz zacinaju strazit svoj pokoj.
Nenapísal som, že zaniknú (v dohľadnej dobe) úplne. Napísal som, že ich kvantita sa bude neustále znižovať; to potvrdzujú aj súčasné štatistiky napr. predajnosti slovenskej dennej tlače a neustále zvyšujúca sa návštevnosť internetových spravodajských serverov.
Inak, myslím si, že je možno trochu naivné, ak ste presvedčení o tom, že printové médiá tu budú až do zániku slnečnej sústavy.
Trochu pochybujem, že napr. o 50.000 rokov by tak vyspelá civilizácia ešte rúbala drevo, vyrábala papier a tlačila naň akési informácie, ktoré by potom predávala v novinových stánkoch...
Hoc neštudujem odbor súvisiaci s médiami, aj tak mám pocit, že v ľudskej histórií už veľakrát nové média úplne nahradili tie staré.
Len orientačne: kamenné tabuľky vytlačili jaskynné kresby, papyrus vytlačil kamenné tabuľky, signalizáciu ohňom vylepšil poslíček, poslíčka vystriedal telegraf; telegraf vystriedal ďalekopis, ďalekopis sme vymenili za telefónne a mobilné siete; vynájdením a rozširovaním kníhtlače v podstate zanikli médiá písané rukou,...
príklady, ktoré ty spomínaš avšak ale nesúvisia úplne s naším prípadom, pretože tu sa jednalo o zdelenie jednej správy, preto sa stále posúvalo k výhodnejším a kvalitnejším spôsobom. preto boli tie staré vytlačené.
"médiá písané rukou" boli stále knihy, jednalo sa len o kvantitu ich množenia.
a to isté sa dá povedať aj o ďalších tebou uvedených prípadoch. že sa jedná stále o to isté, len inak prevedené, kvôli rýchlosti/kvalite/kvantite/jednoduchosti
ale internet má úplne inú povahu ako printové médiá.
fotografia sa dá využiť úplne inak ako maľba.
televízia má iné možnosti než rozhlas.
a v tom je rozdiel
u takýchto hovoríme, že sú svojím spôsobom "nevytlačiteľné" (hoci... niekedy mám taký pocit, že rozhlas by mal poriadne zabojovať... a nemyslím len verejnoprávny)
a najmä sa nerozprávame o nehorázne futuristických víziách, aby som teda mohla tvrdošijne tvrdiť, že o 50 000 rokov budú existovať
však ja neviem povedať ani, kam sa technológia pohne o 200 rokov.
hovorím o dnešnej dobe a dnešných mediálnych tendenciách, nanajvýš tak 50 rokov do budúcnosti. a ani to nie s úplnou istotou, ale na základe poznatkov, ktoré mám a na základe podoby dnešných médií môžem bez problémov usúdiť, že zatiaľ printové médiá nie sú odsúdené na zánik.
Takisto poznam casopis, ktory by mohol byt kludne aj internetovym, pretoze je o filmoch, komiksoch atd., ale sefredaktor ho uz roky tlaci na papier, pretoze je to jednoducho krajsie, pravdivejsie, lepsie...teda, ja sa v tom aj tak moc nevyznam
Očividne sme si trochu inak vysvetlili otázku : )
Ja som si ju vyložil doslovne (t.j. či naozaj niekedy zaniknú), kým ty si ten čas výrazne obmedzila.
K vedľajšku, áno, internet má inú povahu ako tlač. Ale zdá sa mi, že tlač je len podmnožinou internetu - totiž internet má (alebo v blízkej dobe bude mať) tie isté možnosti ako tlač + niečo navyše. Čiže nemôžem súhlasiť s tým, že internet má úplne inú povahu než tlač a teda príklady, ktoré som uviedol, podľa mňa súvisia s týmto.
Správne si postrehla, že rozhlas postupne zaniká. Prečo? Podľa mňa preto, lebo rozhlas je podmnožinou televízie v tom zmysle, že má síce zvukovú zložku, ale nemá obrazovú. Avšak mal aj mnohé výhody - cena, mobilnosť a rozmanitosť (rozhlasových staníc a programov zvyklo bývať viac). Zlepšovaním TV technológií sa však tieto výhody začínajú strácať a tak rozhlas postupne nemá žiadnu výhodu napr. oproti televíziám. A čo je nevýhodné, zanikne.
O "nevytlačitelnosti" by som dnes nemal skutočne odvahu hovoriť, pretože technológie sa inovujú neuveriteľne rýchlo a nikdy nemôžme vedieť, či práve zajtra nevznikne znovu nejaký prevratný vynález. Všetko raz zanikne, nič netrvá večne.
otázka je, či printed media zaniknú kvôli internetu. ja hovorím, že nie. ak by zanikli o nejakých 100-200 rokov, tak to bude podľa mňa z iného dôvodu (nebude papier a tak
tlač je podmnožinou internetu?
prosím?
to teraz mám fakt začať písať, aký je mega extra rozdiel medzi masmédiami a novými médiami?
nové média (ktorých najvýraznejším predstaviteľom je práve internet) sa vyznačujú:
-hypertextualitou
-digitalizáciou
-virtualitou
-imerziou
-interaktivitou (200, 800 výkričníkov k interaktivite)
a najmä sú necentralizované.
keď si to zjednodušíš, tak prídeš k tomu, že internet je v podstate tvorený jeho užívateľmi a užívateľ sám si vyberá cestu svojho "čítania" informácii z netu. internet slúži na milión odlišných vecí ako tlač.
internet v žiadnom prípade NIE JE podmnožinou tlače, pretože je niečím DIAMETRÁLNE ODLIŠNÝM, fungujúcim na úplne odlišnej báze, na inej filozofii a inak oslovuje svojho užívateľa (užívateľ. nie čitateľ. nie divák. užívateľ)
(a aj preto sú tvoje príklady skutočne irelevantné)
tlač funguje inak. tlač ti priamo niečo ponúkne a ty to buď prijmeš/neprijmeš, vyberieš si iný magazín/časopis/noviny, ale v podstate nejak extra výber nemáš. vyberieš si tie svoje mienkotvorné, tie, ktoré sa zaoberajú tvojimi záľubami a tie sleduješ. čitateľ, ktorému vyhovuje tento prístup a nemá chuť pristúpiť na spôsob fungovania nových médií, isto neprestúpi nadobro k netovej verzii tlače. pretože pokiaľ mu obe verzie budú ponúkať to isté, tak tá tlačená je pre neho v každom ohľade výhodnejšia. (nebolia z nej oči, je spratná, vezme si ju kamkoľvek a podobne...) a ak aj na net hodia o jeden dva články viac, tak si to tam proste pôjde prečítať, ale stále bude kupovať aj tlačenú verziu.
rozhlas nezaniká kvôli TV. rozhlas zaniká kvôli tomu, že prestal využívať svoje vlastné možnosti.
práve minule sme sa o tom bavili na prednáške. ja osobne napr. TV nepozerám vôbec, ale sú rádiá, ktoré si vypočujem. aj keď viac fungujem na podcastoch a on-line broadcastoch (ale ja nie som práve dobrou vzorkou).
rozhlas sa totižto stal skôr akousi "hracou skrinkou" a to nebolo jeho úlohou. samozrejme, že ľudia dajú prednosť svojím prehrávačom
máš veľmi skreslený pohľad na médiá.
Tlač zrejme je podmnožinou internetu.
Pretože internet má úplne všetky vlastnosti tlače (a veľa iných). Každý článok uverejnený v tlači sa dá v tej istej forme zverejniť aj na internete (a mnohé ((skoro všetky) vydavateľstvá to tak skutočne robia). Za veľmi podstatnú extenziu (haha, vtipné slovo) internetu považujem jeho schopnosť aktualizácie. O všetkých udalostiach sa na internete dozvedám prakticky ihneď, kým v tlači až s denným oneskorením. A nekúpim si predsa to, čo som už včera čítal.
Týždenníkom, magazínom a pod. môže byť vyššie spomenutá vlastnosť internetu síce ľahostajná; no za nižšiu (alebo žiadnu) cenu (e-verzia vyžaduje oveľa nižšie náklady) môžu ponúknuť úplne celý obsah v rovnakej forme (a už to tak aj bežne robia).
Jednou z ďalších výhod e-verzií printovej tlače je aj možnosť komunikácie čitateľa s inými čitateľmi, prípadne s autorom textu (diskusné fóre a komentáre pod článkami).
Rozhlas možno zaniká aj kvôli tomu, že stráca svoju kvalitu, ale určite na tom majú nemalý podiel aj okolnosti, ktoré som vymenoval vyššie. Skúsme spraviť malý myšlienkový experiment: z akéhosi záhadného dôvodu zmiznú z povrchu zemského všetky elektronické nosiče informácie, okrem rozhlasu. Myslíš si, že stále by mali rozhlasové stanice problém s nedostatkom recipientov?
A myslím, že aj v rozhlase pracuje relatívne veľa mediálnych odborníkov, ktorí sa usilujú o jeho progres, no s takým hendikepom nemôžu rovnocenne súťažiť.
Veľmi skreslený pohľad možno mám, klasické noviny alebo časopisy si už roky nekupujem, no dennodenne si čítavam ich minimálne rovnocenné e-verzie.
Inak, sa mi tak zdá, že pred pár rokmi by si možno tvrdila, že klasické pohľadnice nezaniknú kvôli e-mailom. Či nie?
ale myslim, ze urcite nezaniknu!
uz len ked si vezmeme PM ako letaky, plagaty a podobne.
pri aktualizáciách by som rada spomenula tzv. hoaxy (okrem toho si slovo extenzia použil úplne zle )
jednoducho je fajn, že máš informáciu okamžite, ale pre mňa, pokiaľ to potom nespíše nejaký dôveryhodný a overený zdroj aj s doplňujúcimi info, je to zatiaľ len akási neistá záležitosť.
a áno, mnohé vydavateľstvá to tak robia, ale prečo teda stále vydávajú aj papierovo? lebo to je pre nich výhodné, lebo to ľudia kupujú, preto. a prečo to ľudia kupujú? pretože im to je pohodlnejšie.
a ako som už vyššie spomínala, úlohou tlače nie je len okamžite informovať, tlač nie sú len spravodajské denníky. patria tam aj mienkotvorné týždenníky, vedecké časopisy, tlač pre odbornú verejnosť, zábavné mesačníky či bulvár.
a hore som už písala, prečo zatiaľ nemajú dôvod byť vytlačené internetom.
nerozumiem tvojmu odstavcu s rozhlasom, ty myšlienkový experiment. čo si tým chcel povedať?
tvoj problém je ten, že ty nevidíš obyčajného človeka. ktorý je väčšinou internetovo negramotný, nie vždy má prostriedky na rôzne technologické výdobytky a jednoducho najlepším zdrojom info je stále pre neho TV. a taký človek je väčšinový (na záp. svete). a keď kvôli TV tlač nezanikla, nemá dôvod ani kvôli internetu.
to, či si kupuješ tlač alebo nie, nemá nič spoločné s tým, či rozumieš úlohe médií, ich zdeľovacím prostriedkom a pod.
hovorím ti, že na základe poznatkov, ktoré máme teraz, môžeme zatiaľ hovoriť o nevytlačiteľnosti (v terajších tendenciách). médiá sú dynamické, akonáhle príde na scénu niečo nové, vtedy sa prehodnotia názory. teraz však brať do úvahy niečo, čo ešte neexistuje, je trošku od veci, pretože si nedokážem predstaviť toho podobu, úlohu, prostriedky a tak.
a čo sa týka e-mailu a pohľadnice.
nepovedala by som to.
vieš prečo?
pretože e-mail má za úlohu zaslať informáciu a dá sa tam pripojiť aj fotografia, takže môže nahradiť pohľadnicu.
zatiaľ sa tak však nedeje, čo zistíš akonáhle vstúpiš hocikam na nejaké turisticky navštevované miesto a uvidíš tie suvenírové obchodíky.
internet nie je ani zďaleka tak rozšírený, ako by sa mohlo zdať. a ešte stále má množstvo nedostatkov.
tak, ako sa dá nabúrať do vysielania v TV (čo skvelo ukázali českí akční umelci ztohoven), tak ešte jednoduchšie sa dá nabúrať nejaký server. a aj na server, ktorému veríš, sa môžu nahodiť také informácie, že si len budeš lámať hlavu.
napríklad takí Yes Men sa hrali na WTO a urobili aj vymyslenú stránku G. Bushovi počas predvolebnej kampane. a ľudia si mysleli, že to je naozaj. že všetko, čo tam píšu, je overené.
dokonca ako WTO začali dostávať pozvánky na rôzne ekonomické summity.
je stále ťažké zistiť, či zdroj na nete, z ktorého čerpáš, je relevantný a dôveryhodný, a dokedy takým bude.
a v tomto má tlač neprekonateľnú výhodu