Dnes som sa nudil a pozrel si film Sirotinec. Musim uznat ze bol dobry hoci som videl aj omnoho lepsie. Myslim ze je fair dat to do povedomia. Takze prosim, tu je recenzia. Netvrdim ze som ju pisal ja.
Najnovší film režiséra Juana Antonia Bayonu (1975) a producenta Guillerma del Tora, skvelého autora mysteriózne ladených snímkov čerpajúcich námety zo španielskej občianskej vojny: El espinazo del diablo a El laberinto del fauno, sa tentoraz odohráva v prostredí schátralého sirotinca. The orphanage, alebo španielsky El orfanato, má vcelku jednoduchý filmový sujet. Hlavná hrdinka, 37 ročná Laura, vo veľmi presvedčivom hereckom podaní Belén Ruedy, sa vracia s manželom a asi 7 ročným adoptovaným synom Simonom do sirotinca, v ktorom vyrastala, s úmyslom zriadiť v ňom sanatórium pre deti s dawnovým syndrómom. Sirotinec má aj neživých obyvateľov, ukrýva neobjasnený zločin.
Vo filme sa bravúrne pracuje s náznakmi, falošnými motívmi, je výborne vygradovaný a ešte lepšie vypointovaný. Simon si najde imaginárneho kamaráta a vzápätí záhadne zmizne. Jeho hľadanie tvorí osnovu filmu. Stopy a kosti detí sú všade v dome a vedú diváka viac do jeho temnej minulosti ako k nájdeniu Simona. K tomu má prispieť aj Geraldine Chaplin v roli média, komunikujúceho s otrávenými deťmi. Jej rola je naozaj perličkou filmu, tak ako jeho záver, ktorý má zvláštny melodramatický nádych a prestupuje sa v ňom svet živých bytostí a záhrobných existencii. Vidno, že Španieli majú predsa určité skúsenosti s telenovelami. To však s jeho úrovňou vôbec nesúvisí.
Bayonov The Orphanage má akiste viac spoločných znakov s latinskoamerickým magickým realizmom. Studený vietor a rozbúrené vlny oceána prirážajúce na pobrežie (reálne Astúrie) umocňujú atmosféru, kombinovanú s chladom zosnulých detí. Nadaný režisér sa nespolieha na lacné hororové klišé. Divákom preto nenaservíroval žiadnych zmodravených, doráňaných a zakrvavených navrátilcov, ktorí by sa vrátili v podobe, do akej boli znetvorení v momente svojej smrti. Jeho detskí duchovia pôsobia veľmi "civilným" dojmom a pritom sú na stupnici hrôzy porovnateľní napríklad so štylizovanou postavou Santiho zo spomínaného filmu El espinazo del diablo. Sirotincu prvoplánovosť rozhodne nehrozí. Vcelku rafinovane dokáže podnecovať ľudskú predstavivosť a poštekliť emócie. Akási naliehavá bezradnosť matky strácajúcej dieťa, závislého dieťaťa, ktoré sa stratilo a úbohých sirôt, ktoré boli utratené sa tu pozvoľna prenáša na diváka.
Tento film šikovne čerpá z viacerých žánrov, najmä z mysteriózneho thrilleru, duchárskeho hororu aj z rodinnej drámy. Miešanie žánrov sa v konečnom dôsledku javí byť úspešné. V podstate je to výborný film. V podstate v ňom veľa ľudí neumiera, mŕtvi v ňom už sú. K Sirotincu, ktorý sa stal so 4 274 355 divákmi najsledovanejším filmom roku 2007 v Španielsku a J. A. Bayona získal v tom istom roku zaň prestížnu prémiu Goya za najlepšiu réžiu, môžem ja svojou španielčinou len dodať: Vale la pena mirar esa pelicula!
Roleta je špeciálny inkognito mód, ktorým skryješ obsah obrazovky pred samým sebou, alebo inou osobou v tvojej izbe (napr. mama). Roletu odroluješ tak, že na ňu klikneš.