Som Slovak a nie som na to hrdy.

Ved na co by som mal ja, ako Slovak, byt hrdy? Na tu malu bezvyznamnu bodku na mape sveta? Na ten neporiadok na uliciach? Co znamena Slovensko? A co dokazal slovensky lud? Ziadna poriadna kultura, ci historia. Co znamename v svetovej historii? NIC.

Narozdiel od Slovenska, v Spojenych statoch su ludia hrdi na to, ze su Americanmi. Vidiet vlajku vejucu v predzahradke rodinneho domu ci hocico s americkou tematikou, od osusky po rohozku, viac ci menej gycove, je tu bezne. Kazdemu tym davaju najavo, ze su hrdi na svoj narod. A maju byt na co. Su stvrtou najvacsou krajinou a tvoria zaroven najsilnejsiu ekonomiku sveta. Ich kultura ovplyvnuje cely svet a je takmer vsadepritomna. Pre mnohych ludi su Spojene staty synonymom slobody a demokracie. A ziadne odpadky na uliciach.

Ked to vsetko porovnam so svojou rodnou krajinou, mam byt na co hrdy? Mal by som sa za svoj povod hanbit tak, ako bezny slovensky tinedzer? Ved kto je uz dnes vlastencom?

Ja som. Pretoze som hrdy. Som hrdy na to, ze som Slovakom. Iba vdaka Slovensku som tym, kym som; mladym, inteligentnym liberalnym a slobodnym clovekom. A nie som jediny. Dovolim si povedat, ze slovenski tinedzeri maju ovela sirsi rozhlad, co sa tyka vedomosti. A nasa krasna priroda; Slovensky raj, Liptov, Horehronie... A nasa 1000-rocna historia, ta prekonava tu americku niekolkonasobne. A kultura? Co je vlastne americka kultura? Fastfood, konzum, komercia. Podla mojho nazoru Slovensko prekonava Spojene staty aj v tomto aspekte. Aspon mame svoje narodne jedlo.

A pokial ide o slobodu, americke kolonie si ju vydobili bojom a krviprelievanim s britskou monarchiou. Nasledne vyhnali (popripade vyzabijali) miliony indianov z ich povodneho uzemia, a potom si doviezli Africanov, ktorych zotrocili. Je to sice historia, nie terajsok, no my sme si slobodu vydobili ferovejsie. Aspon sme ju nikdy nikomu nezobrali.

Tento clanok som napisal, pretoze ma dojal americky patriocizmus. Kazdy den, na zaciatku vyucovania sa vsetci ziaci postavia a jednohlasne slubuju vernost americkej vlajke.

"I pledge allegiance to the flag of the United States of America, and to the republic for which it stands, one nation under God, indivisible, with liberty and justice for all."

Je to iba jedna kratka veta, ale znamena vela. Nerobia to preto, ze musia. Nemusia, je to dobrovolne. Robia to preto, ze chcu. Aj ked nie je v triede ziaden ucitel, postavia sa, a s rukou na srdci nahlas slubuju svoju vernost.

Ked som sa spytal niekolko americkych tinedzerov, ci su, a preco su hrdi na to, ze su Americanmi, ich odpovede boli ako:
,,Samozrejme, som hrda na to, ze som Americanka. Pretoze v nasej krajine je kazdy slobodny."
Ina odpoved bola: ,,Ano, milujem Ameriku, mame tu McDonalds, StarBucks a TacoBell! Robim si srandu!"

Ako vidite, Americania nepotrebuju vela dovodov na to, aby boli hrdi na svoj narod. Oni jednoducho su. A je to prave ich hrdost, ktora ich drzi pohromade, i ked ich narod tvori 50 rozlicnych statov.

Ja som hrdy na svoj povod. Som hrdy, ze som Slovak. Pretoze mam byt preco.

Kto sa ku mne prida?

<< Predosly den Dalsi den>>

Môj blog funguje od 1.12.2010 na novej adrese, » murcatko.tumblr.com!

 Blog
Komentuj
 fotka
hajzelodkosti  25. 9. 2010 08:00
ja sa pridam. A dufam, ze tu zas dakto mudry napise, ze nemam byt naco hrdy lebo mame ciganov. Americania maju cernochov a pod. To len tak podotykam.



Americania su hrdy, ale skor by som povedal, ze su zblbnuty. Ako si sam videl a pocul nevedia ani poriadne naco su hrdy. Aj my sme slobodní. Je to len manipulovanie a vymyvanie mozgov. Necudujem sa, ze su taky hlupi.



Nevonia mi americka kultura a ani nic z toho. Avsak treba im uznat, ze technologiami a napadmi su daleko pred nami, no to su ale aj japonci a rusi. Krajinu by som si isiel pozriet teda skor mesta lebo ti ich krajiny to su prihorete puste.
 fotka
cjubou  25. 9. 2010 08:38
ja som



a čo sa týka Američanov, podľa mňa nie sú národ - keď tak zmes národov a k slobode - včera sme s kamošom v autobuse vytiahli dve skúmavka naplnené farebnými tekutinami a nikto nič. Keby si také čosi spravil v USA, do 5 sekúnd si zrazený na zemi a spútaný
 fotka
wermington  25. 9. 2010 10:14
martinkooo nemal to byt nahodou dennik ? ale nie robim si srandu .... Hmm ja som hrdy ... Aj ked je pravda ze by som bol za vedsi poriadok na uliciach ... Btw pokial sa nemylim americania nie su narod a toboz tam slobodu nemaju ... Myslim tym slobodu v pravom zmysle slova ... To sa im len tak zda ... Aaaa velmi pekne napisane
 fotka
cathy  25. 9. 2010 10:40
Som na to hrdá a som rada, že nie som sama. Naše hlavné mesto nie je také odporné ako si niektorý myslia. Máme hrad majestátne sa týčiaci na nevysokom kopci, dóm sv. Martina, staré tenké uličky v centre Bratislavy, múzeá, divadlá a to nie zďaleka všetko. Nádhernú prírodu, dedinky a v prvom rade máme bohatú kultúru ako si spomenul. Slovenské kroje, ľudové piesne, hrady, zámky, kaštiele...Slovák, ktorý nie je hrdý na svoju vlasť si snáď ani nezaslúži byť Slovákom. Sú tu aj odvrátené stránky, cigáni, neporiadok na uliciach, narastajúca kriminalita(a neschopná polícia, ktorá je lenivá s tým niečo robiť). Našlo by sa toho viacej, ale v ktorej krajine nemajú takéto, podobné problémy? Takú nepoznám...a nech sa mi nikto nesnaží nahovoriť, že Slovensko je len diera, aj napriek všetkým "nedokonalostiam" tejto krajiny, som hrdá na to, že som Slovenka
 fotka
grietusha  25. 9. 2010 10:52
ja sa dlhodobo zmietam medzi tým, či som vlastne hrdá na to, že som Slovenka alebo nie.



milujem náš jazyk, našu literatúru, niektoré naše spoločné charakterové črty (temperament a pohostinnosť), milujem našu kultúru, niektorých našich veľkých ľudí, svetákov...



a na druhú stranu mi je neskonale zle z nášho malomeštiactva, závistlivosti, zakomplexovanosti, xenofóbie a lenivosti niečo meniť



fakt si stále neviem vybrať.



(ale nech mi ktokoľvek zahraničný povie "vy Česi..." - keďže žijem v ČR, tak im je to prirodzené - tak ho hneď opravujem, že ako pozor, ja som Slovenka)
 fotka
paaloo  25. 9. 2010 11:00


to v ktorej casti USA si?

americania su od narodenia uceni byt hrdymi na ich stat, podvedome su nuteni na to mysliet kazdy den, este aj tou vyucbou.. vlajky hore dole.. vo filmoch vsetci ti americki "hrdinovia" predtym ako idu do boja s nepriatelmi povedia reci typu, bojujem za svoju vlast a blabla...

ze su slobodny to si nemyslim, zalezi aj od daneho americkeho statu...

bordel na uliciach nemaju vacsinou aj preto, lebo pokial viem (zalezi od statoch) tak v niektorych plati to, ze clovek sa moze dostat do vazenia za to, ze vyhodil dajaky obal od niecoho na zem... (a to rozpraval american co bol na SR)

ich historia ma len niekolko storoci, za ten cas stihli znicit nejaky ten kus sveta...

demokracia je tam asi taka, ze ked niekto nieco vyslovi, moze ho ten druhy za to zazalovat..



@cjubou ma tiez pravdu, a podla mojich informacii mam, vsetci sa boja medzi sebou, su plni depresie a blabla...



taktiez tam platia antiterororoisticke zakony a bludy.. odpocuvanie a blabla... ked ta oznacia za teroristu ta je s tebou koniec, lebo mozu s tebou robit co chcu... uz boli nejake informacie kde 6 rocne male dievcatko oznacili za teroristku, rodicia boli zhrozeni, a urady to nechceli odvolat, a to dievcatko nemohlo nic robit, ani nasadnut do lietadla ani nic, lebo kontroly im to nepovolili...

na skolach maju detektory kovov, deti si tam robia co chcu (na statnych) daco take co sa tu aj uz nas uz zacina diat s 13 rocnymi..



samotna amer. nie je nic.. povodnych obyvatelov znicili, prisli tam zmesy europanov, ktori sa vyhlasili za vlastny stat.. a vsetky vedecke poznatky atd.. vacsinou to objavili prave europania a aj SLOVACI

mimochodom svoju volnost a slobodu sa vojensky snazili BEZ povolenia OSN rozdavat po svete... irak, afganistan blablabla...

amerika je fajn, aj niektori ludia.. zalezi aj od statov..

ale vsetci ti ludia su na horsej urovni ako my si myslim... ziju na televizii, ktora im vymyva mozgy, su lahko ovplyvnitelni a media, vsetko ich ovlada.. este aj ich system zmyslania a bankovnictva je zly...

a verte ci neverte, aj po "nasom oslobodeni" sem uz dlhu dobu ide amerikanizmus...

niekedy sa 8 rocne deti u nas hrali v pieskovisku s kamaratmi behali po vonku.. a teraz tie 8 rocne deti pisu na facebooku a hraju rozne hry a farmy..



peace!
 fotka
transplantovana  25. 9. 2010 14:00
ja momentálne nie som vôbec hrdá na to, že som Slovenka, tá naša hnusná závistlivá mentalita a zakomplexovanosť mi lezie na nervy.



je čudné, že si myslíš, že práve Slovensko, z teba vychovalo liberálneho mladého človeka, pričom u nás sa to len tak hemží zaostalými konzervatívnymi názormi. ale veď budiš.
 fotka
hereiam  25. 9. 2010 14:27
Ja som hrdá na to, že som Slovenka a kto nie je, myslím, že najskôr nenatrafil na tých správnych ľudí
 fotka
motorbreath  25. 9. 2010 15:29
to ze nemame byt na co hrdy moze povedat len clovek ktory nebol v tatrach, fatrach, krase, raji, krasnej prirode a nedaval na dejepise popripade slovencine pozor. Sme slovania a mali sme krasnu mytologiu o ktorej tiez hocikto nevie. Co maju americania? Nic take, zbabeli a zazobani europania co zbadali moznost lahko ziskat uzemie - ale za aku cenu?

Som hrdy ze som Slovak a ked niekoho obtazuje uz len to ze je v triedach vyvesena statna hymna - to je u mna somar.
10 
 fotka
gabosh  25. 9. 2010 17:29
"Hey, I´m Michal - I´m from Slovakia, hence the strange name."

- zaciatok mnohych konverzacii. Casta reakcia je "cool", alebo nieco podobne. Mnoho ludi sa ma pyta na to, ake je Slovensko

"It´s a small, rather fucked up and corrupted eastern european country - but I love!"

Tretí rok mimo krajiny a čím ďalej tým som viac hrdý na svoj pôvod. Byť Slovákom je skvelé!
11 
 fotka
kaylee  25. 9. 2010 20:45
2 mesiace prec a uz som. nikdy som nebola ale teraz som
12 
 fotka
zemina  26. 9. 2010 12:16
@gabosh

presne aj vcera... oi! where are you from? Slovakia...

Oh, that"s cool... Is it?

za hranicami je clovek viac hrdy na svoju krajinu.



a k teme- ja som tiez stastna ze zrovna na Slovensku mame taku krasnu prirodu... ale hocikto nas z toho uzemia mohol vykopat a uz by sme mohli byt ,,hrdi" na nieco ine.. nie je to nasa zasluha ze tu mame hory a ak treba byt na nieco hrdi, tak na nieco, co sme dokazali spolocne ako narod...mozno slovenske narodne obrodenie alebo co atd...
13 
 fotka
tatianka  26. 9. 2010 18:32
súhlasím so zemina-ou...je blbosť byť hrdý na prírodu, hrdý treba byť na niečo, čo sme dokázali, nie čo sme dostali...čo sa týka tej prírody,môžme byť napríklad hrdí KST, že vyznačuje a pravidelne upravuje turistické trasy...na druhej strane vôbec nie som hrdá na to množstvo odpadu v krajine.



mne sa na patriotizme američanov páči, že sú hrdí na štát, nie na nejakú etnickú triedu. úprimne, byť však američanom, nie som na svoj štát vôbec hrdá (najmä kvôli zahraničnej politike).



a ked sa ma niekto spýta, odkiaľ som, bez hanby odpovedám, že zo slovenska a každému odporúčam návštevu. avšak najmä kvôli prírodnému a kultúrnemu dedičstvu (na slovensku je toho fakt veľa vidieť), nie pre slovenskú povahu (tá sa našťastie vo vzťahu k turistovi až tak negatívne neprejavuje).



malá story na záver:

jeden nigérijčan sa ma pýtal,odkiaľ som. úprimne odpovedám, že zo slovenska. čakala som asi hocijakú otázku, ale táto ma naozaj zaskočila: "do you have oil?" takže podľa niekoho možno nemáme byť na čo ako slováci hrdí, ked nemáme ropu
14 
 fotka
jaro1991  26. 9. 2010 20:51
ja som hrdy Slovak, ale @transplantovana presne opisala to, co sa mi v poslednej dobe najviac nepaci na Slovakoch... presne toto spravanie... ze ludia zavidia, ked niekto dostane peniaze za pohreb (prestrelka v Karlovke), nadavaju na Grekov, ze preco protestuju, ked im idu znizit platy, ale tu ked idu sporit, tak uz to je "samozrejmost" ze ideme protestovat, nie? A vsetci sa maju, len my sme ti najchudobnejsi, najtazsie pracujuci narod...
15 
 fotka
bziki  26. 9. 2010 22:45
v prvom rade, pjekny blog v druhom rade, suhlasim asi s grietushou...ja si tiez neviem vybrat, ci som, ci nie som hrda na to, ze som Slovenka..ale v principe skorej nie...ja sa povazujem viac menej za europanku, na to som hrda na slovakoch ako takych mi leze na nervy ta zadubenost, zavistlivost, vidlactvo (fakt sa ani pozerat nemozem na to, ze na uplne novucickej budove je nasprejovany nejaky spatny napis), na to, ze sa tu kradne tak okato, ako snad v ziadnom inom state a pytaju si tu 7 eur za obycajne obedove menu v auparku...najhorsie na tom je to, ze je u nas je "komunizmus s kapitalistickymi cenami" (tento vyrok som vynasla, zapamatajte si ho mile deti, raz bude velmi slavny ) ale som na druhu stranu rada, ze som mala moznost sa vzdelavat na slovensku, lebo s americkym vzdelanim, by som bola asi vymletejsia a bez tuzby sa naucit inym jazykom (nakolko ked by bol moj rodny jazyk anglictina, naco by som sa mala ucit iny jazyk, sak mne vsetci budu rozumiet, kam kolvek poojdem, nee? anyway, je mi sympaticke na amerike, ze tam su na svoj narod fakt hrdi a nehraju to. Ci su slovaci hrdi na svoj narod? nadherne na to odpovedalo nedavne faux pas s "povinnou" narodnou hymnou pred vyucovanim...takze tak...a ked sme pri tych hymnach, neviem cim to je, ale pri americkej, alebo pri francuzskej sa mi zaligoce slzicka v kutiku oka, ale pri slovenskej mam slzne kanaliky suchsie ako Saharu...takze..patriotka asi nie som a len tak na okraj MILUJEM STARBUCKS
16 
 fotka
bossinko  28. 9. 2010 19:09
Ja som tiež hrdý,že som Slovák.Neznášam tu síce veľa vecí,neriešenie problémov atď.,ale Slovensko ako také mám rád.
17 
 fotka
johnysheek  29. 9. 2010 06:58
18 
 fotka
picasso  2. 10. 2010 02:44
Nazyva sa to brainwashing keby ti od malicka vraveli ze nasa krajina je ta najlepsia krajina na svete tak by si to bral ako fakt a nepotreboval by si ziadne ine dovody preco byt hrdy slovak. keby ti hovorili ze slovensko je jedina krajina kde je sloboda, tak by si mal vecsiu hrdost na svoju krajinu. nemyslim si ze to je zla vec ze americania su hrdi, chcem tym povedat ze to z ameriky nerobi lepsiu krajinu... no prezentuje sa tak
19 
 fotka
mirkor  6. 10. 2010 04:50
ok aby sa to trosicku ujasnilo, americania su hrdi na toto: the declaration of independence ma heslo: life, liberty and pursuit of happiness. preco maju byt nato hrdi? no pretoze v tej dobe nebolo jedinej krajiny s takymito heslami. vsade vladol nepokoj, otrokarstvo.. to je preco ludia chodili do ameriky. a americania su hrdi na to ze im to vydrzalo cele starocia toto heslo a kazdy stat na tejto zemi sa vlastne rozvijal na ich priklade..

mame preco byt hrdy na slovensko. napr nas skolsky system je omnoho lepsi v zmysle vedomosti, nie vo forme akej ich dostavame. ale zasa americania su omnoho "nemudrejsi" vo veku ked mi uz ovladame mnoho veci, aj na ich vysokoskolskej urovni. takze slovac je velmo mudra len leniva a bojuca sa zmien. sory za gramatiku mne to uz tak moc nepali po slovensky..



Murcatko, planujes zostat studirovat aj na univerzite v usa? ako prezivas tieto horucavy?
20 
 fotka
betsyshooby  6. 10. 2010 09:35
@bziki aj ja milujem starbucks najviac ten pult s vecami na dochutenie, kde sa dá po vypití kávy si spravit ešte ľadové vanilkove mlieko =D .....a na to že som Slovenka som bola najhrdejšia v Usa týždeň po dni nezávislosti, keď na všetkých domoch bola americká vlajka, len moja teta mala krásnu slovenskú
21 
 fotka
wellsha  3. 11. 2010 17:18
som hrda, ze som slovenka.. na zaciatku blogu som su myslela, ze uplne ohovoris slovensko a tak a nezabudaj, ze mame aj krasne Tatry a na to naozaj mozme byt hrdy.. ved slovensko patri do historie, ked bola v europe renesancia, barok atd... a amerika bola len potom objavena, cize oni nemaju nijaku pestru minulost ako my... osobne si myslim, ze su zvyknuty na ten zivot a na vsetky tie spinavosti, co tam maju a my aspon nie sme este tak "rozmaznani" Mcdonaldom, starbucksom, atd..
Napíš svoj komentár