Myslím, že v civilizácii táto veta platí. Je tu ešte jedna, ktorá zľahčuje naše peňaženky.
,,Čím viac chceme šetriť, tým viac míňame.“
Celý problém je v našej hlave. Hovoríme si, že chceme šetriť, ale v skutočnosti, keď si niečo zmyslíme – čo chceme – povieme si: mám na to prachy, tak si to kúpim!
Nie preto, že by sme si medzi sebou niečo chceli dokazovať (avšak niektorí ľudia v niektorých prípadoch áno), ale preto, lebo od mala sa nám vštepuje od rodičov výchova typu ,,keď niečo chceš, musíš si na to najprv zarobiť!“ Táto veta nás podvedome nabáda k tomu, aby sme všetky zarobené peniaze utratili – na to, čo chceme.
Finančná situácia ľudstva tejto a pod. krajinám je takáto aj z dôvodu výchovy, konkrétnejšie o finančnej výchove. Občianska výchova, ktorá zahŕňa aj ekonomiku sa vyskytuje na stredných školách. Na základných sa niečo také spomenie len v prípadoch, keď sa jedná o omyl. Myslím si, že deti by sa mali o financiách a narábania s nimi (míňanie, zarábanie, investícia...) učiť už na prvom stupni základnej školy, keďže do styku s peniazmi sa dostávajú už v tomto veku (samozrejme výučba by mala byť primeraná k veku).
Výchova formou odmeny sa berie ako pozitívny výchovný krok. Všetci však nie sú za finančné odmeny, čo sa týka u výchovy detí. Podľa mňa táto výchova nie je zlá, ale treba zabezpečiť aj ďalšie postupy ako dieťa naučiť, čo vlastne s peniazmi. Dieťa dostane peniaze a keďže peniaze hýbu svetom a mladý človek ešte nevie čo s nimi – minie ich pri prvej príležitosti čo sa mu hocikde naskytne.
Rodičia by mali svojim deťom ukázať spôsoby, kde peniaze môžu dobre využiť. Mali by ich motivovať a nasmerovať ich do budúcnosti. Menšie deti by mali smerovať k forme šetrenia. Dieťa tak bude môcť podať pri ďalšej úlohe väčší výkon, pretože si je vedomé, že ak si našetrí určitú sumu získa niečo, čo v skutočnosti naozaj chce, a čím viac sa bude snažiť a očakávať zaslúženú odmenu, tým nakoniec bude mať väčšiu radosť zo získanej odmeny.
Takto naučí rodič svoje dieťa ako peniaze hneď nepremrhať, a popri šetrení si skutočne overiť, či danú konkrétnu vec na ktorú šetríme naozaj chceme.
Keď však dieťa dospieva treba mu vysvetliť aj to, že nie všetky peniaze sa majú minúť a do budúcnosti mu ukázať na príkladoch rozličných situáciách, že určitá časť peňazí by sa mala odkladať aj pre veci nečakané. Nejde len o negatívne situácie, a z nášho pohľadu o zbytočné povinné poplatky, ale aj o nečakané narýchlo organizované podujatia a pod.
Keďže nechcem písať dlhý článok (lebo už je dosť dlhý i teraz), tak to skrátim. Pointa je: zlá výchova týkajúca sa utrácania financií. Keďže o tom ešte v najbližšej dobe budem písať článok, nebudem to tu rozpitvávať a berte to len ako úvod. Neskôr predstavím aj človeka, ktorý ma naviedol k takýmto myšlienkam a prebratiu jeho finančného myslenia, možno ho už poznáte aj vy.
Za peniazmi by človek nemal vidieť peniaze, ale zážitok.
Roleta je špeciálny inkognito mód, ktorým skryješ obsah obrazovky pred samým sebou, alebo inou osobou v tvojej izbe (napr. mama). Roletu odroluješ tak, že na ňu klikneš.