Problem nie je ani tak v tom, ze ucitelia nerozumeju pedagogike, alebo nemaju predstavu, ako ucit, ale v tom, ze sa musia neustale dohadovat s nejakym dementom
tak ako je to vo svajciarsku. nie ze by som vedel, ako to tam je, ale je to proste po vsetkych strankach stat najviac sa bliziaci dokonalosti z celej zemegule
školský systém by sa skladal zo základných škôl(prvý stupeň, ročník 1.-4.) tu by sa deti rozodli či chcú ísť na 8 ročné gymnázium alebo chcú ďalej pokračovať na tzv.strednej škole(10- 16.roční žiaci) ak by sa rozhodli pre strednú školu po nej by si mohli spraviť dvojročnú školu, z ktorej by vyšli z výučným listom, alebo by si mohli spraviť 4-ročnú odbornú školu, na ktorej by sa už dala spraviť maturita, znížila by som počet vysokých škôl a sprísnila podmienky na titul univerzita,na VŠ a univerzity by sa dalo dostať len z gymnázia, prípadne boli by možnosti, že by si chcel niekto po 4-ročnej odbornej škole spraviť nadstavbu a pokračovať na VŠ, alebo ak by chcel pokračovať niekto z 2-roč. tak by si najprv musel urobiť maturitu, potom nadstavbu a tiež by mohol chodiť na VŠ, samozrejme boli by to zložitejšie a zdĺhavejšie cesty ako z gympla, ďalej by som zrovnala zo zemou názor, že len ten kto má vysokú školu a titul sa môže zamestnať, veď predsa stolár,čašník, či murár môžu tiež kvalitne zarobiť-preto školstvo nezahŕňa len systém, ale aj postoj zamestnávateľov a celkovej ekonomiky štátu, takže by neexistovalo, že idem študovať volačo "ľahké"- soc.práca a potom milión ľudí ma titul a je na úrade práce, alebo niekto zo zlými známkami ide na učňovku je z neho čašník a potom odíde do zahraničia radšej robiť lebo tu nemá uplatnenie ani dobrý plat a iba 20% ľudí sa venuje naozaj tomu čo naozaj vyštuduje, čo sa týka jazykov- povinný je materinský jazyk-slovenský(zrušila by som maďarské školy, či iné národnostné, nemám nič proti iným etnikám, ale žijeme na Slovensku, prečo potom nenaučiť ľudi poriadne po slovensky) a minimálne jeden, ktorý si zvolí žiak podľa výberu aký ponúka škola, ak je niekto zo zmiešanej rodiny(polo Vietnamec, polo Maďar a pod. škola je povinná takémuto žiakovi zabezpečiť učiteľa, aby ho daný jazyk učil, čo by bol len jeden jediný takýto žiak na škole, ak škola nie je schopná zabezpečiť takéhoto učiteľa, môže si jeho rodič urobiť pedag, minimum a vrámci svojho voľného času učiť dieťa daný jazyk pričom by dostával určité financie/plat od školstva, samozrejme dieťa by bolo po určitom čase vyskúšané príslušnými orgánmi, pokiaľ si rodič učenie jazyka nevyžaduje,dieťa sa tento jazyk neučí, a ešte ku gymnáziám, vo 4.roč-gymnázia by sa deti rozhodovali medzi humanitnou a prírodovednou vetvou, na humanitnej by boli aj prírodovedné predmety ale v menšom počte a opačne na prírodovednej vetve.....toľko by som k tomu povedala ja....ale v realite môžeme snívať....
zamestnávať kvalitných učiteľov ktorí neučia starymi komunistickými metódami, ale dávajú do učenia aktívne prvky ....človek si viac zapamätá ked ho niečo dokáže zaujať prostredníctvom aktívneho učenia ako počúvania nejakej učitelky ktorá pomaly sama nevie o čom rozpráva...... toť vsio
zásadný problem vidím že sa nepodporuje celostné vnímanie ale naopak, všetko sa rozdeluje na menšie a menšie a zaraduje do škatuliek tam a tam. ale pritom roztriedené učivo nikdo žiakovi nepomáha spojiť do jedného celku.
Tiež dodnes sa snažia spraviť zo žiačikov jednoliaty celok- triedu. čím trpí tvorivosť, prejavovanie sa.
žiak si nemôže vybrať učitela. Ale jak by sa nám učilo, ak by sme mohli počúvať človeka čo je nám vo výklade blízky.
v školách sa učí obrovské množstvo nezmyslov a polopravd.
napríklad vo fyzike často v dalšom ročníku zistíte, že ten vzorček čo vás učili, je síce platný, ale len za určitých okolností.
učitelka sa násilím postaví na podstavec pravdy, čo povie, to je sveté.
Ale každý z nás si spomenie na rozčarovania v živote. žiaden učitel mi nepovedal, že je to asi takto, alebo domnievame sa alebo aj tak sa da aj tak.
A to hlavné. škola uplne potlača slobodu dieťaťa. Má sícee právo na školskú dochádzku, ale podivným spôsobom sa toto právo mení na povinnosť. čo komu deti spravili že su odsudene na tolke roky vezenia v laviciach? mne to príde ako premrhaný čas nakrajšieho obdobia mojho života bez možnosti braniť sa. keď ma niečo zaujímalo, naučil som sa to hneď na prvý krát. Zbytočnosti som sa učil do večera a aj tak si z toho vôbec nič nepametám. Keby som mal možnosť si vybrať čas, spôsob, človeka... radosť by bolo sa učiť
1. učitelia by robili talentovky, resp. aspoň psychotesty na prijimačkách na VŠ (toto by som dala robiť aj lekárom).......vylúčiť psychopatov a manipulátorov už na začiatku
2. učiť by mohli aj ľudia s minimom, ak by po cca. 2 rokoch v škole preukázali, že nie sú len náhrada za materskú/dôchodok, ale že vedia učiť..........tým by sa podchytili a uznali aj ,,prirodzení" učitelia
3.prestať démonizovať učňovky, odborné školy aby ľudia vedeli, že remeselníci sú dôležití..........vyriešili by sa diletantské služby....a neboli nutné rekvalifikácie po 50.
4.od istého veku by mali deti na výber: povinné množstvo akademických predmetov plus na doplnenie toho, čo im ide a čomu sa chcú venovať..........aby neboli frustrované nad tonami nenávideného predmetu a všetky ich schopnosti medzitým zakapali
jednu vec by som zmenila.. len jednu! Povinná maturita na vyššej urovni - áno! povinný cudzí jazyk už od 3:ročníka na ZŠ - ano, súhlasim s tým, ALE: možnosť vybrať si cudzí jazyk!!!
Mne sa ale fakt celkom ľúdi ten systém základná-stredná-vysoká Skôr by som napríklad do škôl nadrbkala skrinky a bufety, tiež by som ako renovovala bo tam kde som teraz je to katastrofálne No a zmenila by som tie reformy, ktoré sú fakt na... No a plus dajaké že jedna väčšia prestávka, jak majú v Amerike, že by sme mohli von ísť a tak, prevetrať sa... ale to sú len detaily, no a dalo by sa veľa popísať, ale nenapadá ma takto z hlavy A ešte viac praktických cvičení aj na základke Aby nám ukázali že tie blboviny čo nás ućia sú aj v skutočnosti na dačo dobré, aj by sme si to lepšie zapamätali si myslím A viac výletov a tak... no a ešte také, že by mohlo sa deliť do tried aj podľa tej vyspelosti a múdrosti žiakov, bo tie primitíva čo sú u nás a vo vedľajšej triede... njo spokojne by sa to mohlo poprehadzovať, oni si aj rozumejú, rozumovo by sme boli dve triedy vždy tam kde treba, mne by sa to teda viac ľúbilo
Dobre skúsim najprv len hovoriť o problémoch, ktoré v dnešnom školstve vidím.
Základné školy:
1. často dochádza k šikanovaniu.
2. je vytvorená medzera medzi deťmi - deti z bohatých a chudobných rodín.
3. je slabá ponuka dodatočných aktivít, krúžkov a športov.
4. Slabé materiálne zabezpečenie - skrinky, šatne, triedy
5. Málo motivovaný učitelia.
6. Hygiena na záchodoch a v jedálňach.
7. Jedálne varia často lacné a nezdravé jedlá.
8. Systém učenia - ak si dostal 5 z písomky douč sa to sám, mi ideme ďalej a bude to nadväzovať na to čo nechápeš.
9. Prítomnosť starých pedagogických metód - učitelia sa nevedia ovládať, nevedia deti motivovať, nevedia v nich vytvoriť tímového ducha, nevedia rozvíjať ich kreativitu a schopnosti. Učia šablonovytým spôsobom.
10. Nespravodlivosť pri skúšaní - ústne skúšanie, písomky, všetko kde sa dá opisovať našepkávať a pod...
Prechod na strednú školu:
1. Slabé informovanie o tom ako budú prebiehať 4 roky na novej škole a čo študentovi nakoniec dá.
2. Nedostatočné možnosti prípravy na prijímačky na strednú školu - potom sa stáva biznis z doučovania od učiteľov, ktorí na danej strednej učia.
3. Totálny úpadok odborných stredných škôl.
Pre začiatok stačí základnými školami nie?
Ešte dodám, niečo také ako výber vyučujúcich študentmi by mohol byť zaujímavý nápad, vytvorenie konkurencie medzi učiteľmi by mohlo posunúť školstvo do nových sfér...kde by sa každý snažil byť najlepší, aby mal čo najviac študentov (samozrejme s nejakou kapacitou a tak) ale to by som neriešil v súvislosti so základnými školami.
@mix Tak ja som na základke a skoro nič z toho nie je pravda Len ten prestup na strednú školu. Vážne nemám ani páru do čoho idem, nemám sa z čoho učiť a robím biznis matikárke . Aj keď triedna sa nám ponúkla že nám pomôže, dvom čo ideme na prijímačky. No a to s tými učiteľmi je fakt dobrý nápad
@mix s niektorými "úvahami" iných prispievateľov sa tu dá veru súhlasiť a k tvojmu zoznamu problémov môj názor :
Základné školy:
1. často dochádza k šikanovaniu. - zlá výchova rodičov
2. je vytvorená medzera medzi deťmi - deti z bohatých a chudobných rodín. - aj keď je to všetkým asi proti srsti, školské uniformy majú v školstve svoj zmysel
3. je slabá ponuka dodatočných aktivít, krúžkov a športov. - nedostatok financií
4. Slabé materiálne zabezpečenie - skrinky, šatne, triedy - nedostatok financií
5. Málo motivovaný učitelia. - nedostatok financií (75% problému)
6. Hygiena na záchodoch a v jedálňach. - nedostatok financií
7. Jedálne varia často lacné a nezdravé jedlá. - nedostatok financií a legislatíva
8. Systém učenia - ak si dostal 5 z písomky douč sa to sám, mi ideme ďalej a bude to nadväzovať na to čo nechápeš. - vždy to tak bolo a aj bude, väčšina nemôže byť brzdená menšinou. A verím tomu že ak by škola ponúkla učiteľom možnosť vytvorenie doučovacích krúžkov po škole a aj by to patrične ohodnotila tak by sa takéto krúžky aj vytvorili. Takže zase čiastočne nedostatok financií.
9. Prítomnosť starých pedagogických metód - učitelia sa nevedia ovládať, nevedia deti motivovať, nevedia v nich vytvoriť tímového ducha, nevedia rozvíjať ich kreativitu a schopnosti. Učia šablonovytým spôsobom. - súhlas, ale mladý sa do školstva nehrnú a to nie len kvôli financiám
10. Nespravodlivosť pri skúšaní - ústne skúšanie, písomky, všetko kde sa dá opisovať našepkávať a pod... - to už raz patrí k škole. tu by sa dalo namietať aj že niekto nemusí mať schopnosť slovne sa vyjadrovať a pri tom by to písomne zvládol , alebo naopak, ale je nutné kombinovať oba spôsoby aby práve žiaci získali obe schopnosti, prípadne si ich zdokonalili
s pripomienkami ohľadne stredných škôl, v podstate súhlasím
@egon k tvojmu siedmemu bodu len toľko nechcem nejako obhajovať školské jedálne, je však potrebné uvedomiť si, že šk.jedálne musia variť podľa určitých noriem(musia dodržiavať určitý podiel vláknin, sacharidov, bielkovín,....v jedle)..a varič pre 500 ľudí je veľmi zložité(ochucovanie apod. ...)samozrejme všetko sa dá len treba chcieť a aj v šk. jedálňach by sa dali spraviť viaceré zmeny k lepšiemu, ale nehádžme všetko na jednu kopu, že dieťa povie nechutí mi tak automaticky to musí byť grc v tej jedálni....
@eva23 som si toho vedomý (chcel som to tam aj uviesť, ale nakoniec som to tak nespravil)
tie normy by sa dali tiež upraviť aby bolo jedlo zdravé a obsahovalo všetky potrebné látky a jedlo by bolo chutnejšie, určite aj oni sú robené tak aby zohľadňovali aj financie
Roleta je špeciálny inkognito mód, ktorým skryješ obsah obrazovky pred samým sebou, alebo inou osobou v tvojej izbe (napr. mama). Roletu odroluješ tak, že na ňu klikneš.
17 komentov
Tiež dodnes sa snažia spraviť zo žiačikov jednoliaty celok- triedu. čím trpí tvorivosť, prejavovanie sa.
žiak si nemôže vybrať učitela. Ale jak by sa nám učilo, ak by sme mohli počúvať človeka čo je nám vo výklade blízky.
v školách sa učí obrovské množstvo nezmyslov a polopravd.
napríklad vo fyzike často v dalšom ročníku zistíte, že ten vzorček čo vás učili, je síce platný, ale len za určitých okolností.
učitelka sa násilím postaví na podstavec pravdy, čo povie, to je sveté.
Ale každý z nás si spomenie na rozčarovania v živote. žiaden učitel mi nepovedal, že je to asi takto, alebo domnievame sa alebo aj tak sa da aj tak.
A to hlavné. škola uplne potlača slobodu dieťaťa. Má sícee právo na školskú dochádzku, ale podivným spôsobom sa toto právo mení na povinnosť. čo komu deti spravili že su odsudene na tolke roky vezenia v laviciach? mne to príde ako premrhaný čas nakrajšieho obdobia mojho života bez možnosti braniť sa. keď ma niečo zaujímalo, naučil som sa to hneď na prvý krát. Zbytočnosti som sa učil do večera a aj tak si z toho vôbec nič nepametám. Keby som mal možnosť si vybrať čas, spôsob, človeka... radosť by bolo sa učiť
a popritom učiť ako doteraz
2. učiť by mohli aj ľudia s minimom, ak by po cca. 2 rokoch v škole preukázali, že nie sú len náhrada za materskú/dôchodok, ale že vedia učiť..........tým by sa podchytili a uznali aj ,,prirodzení" učitelia
3.prestať démonizovať učňovky, odborné školy aby ľudia vedeli, že remeselníci sú dôležití..........vyriešili by sa diletantské služby....a neboli nutné rekvalifikácie po 50.
4.od istého veku by mali deti na výber: povinné množstvo akademických predmetov plus na doplnenie toho, čo im ide a čomu sa chcú venovať..........aby neboli frustrované nad tonami nenávideného predmetu a všetky ich schopnosti medzitým zakapali
Dobre skúsim najprv len hovoriť o problémoch, ktoré v dnešnom školstve vidím.
Základné školy:
1. často dochádza k šikanovaniu.
2. je vytvorená medzera medzi deťmi - deti z bohatých a chudobných rodín.
3. je slabá ponuka dodatočných aktivít, krúžkov a športov.
4. Slabé materiálne zabezpečenie - skrinky, šatne, triedy
5. Málo motivovaný učitelia.
6. Hygiena na záchodoch a v jedálňach.
7. Jedálne varia často lacné a nezdravé jedlá.
8. Systém učenia - ak si dostal 5 z písomky douč sa to sám, mi ideme ďalej a bude to nadväzovať na to čo nechápeš.
9. Prítomnosť starých pedagogických metód - učitelia sa nevedia ovládať, nevedia deti motivovať, nevedia v nich vytvoriť tímového ducha, nevedia rozvíjať ich kreativitu a schopnosti. Učia šablonovytým spôsobom.
10. Nespravodlivosť pri skúšaní - ústne skúšanie, písomky, všetko kde sa dá opisovať našepkávať a pod...
Prechod na strednú školu:
1. Slabé informovanie o tom ako budú prebiehať 4 roky na novej škole a čo študentovi nakoniec dá.
2. Nedostatočné možnosti prípravy na prijímačky na strednú školu - potom sa stáva biznis z doučovania od učiteľov, ktorí na danej strednej učia.
3. Totálny úpadok odborných stredných škôl.
Pre začiatok stačí základnými školami nie?
Ešte dodám, niečo také ako výber vyučujúcich študentmi by mohol byť zaujímavý nápad, vytvorenie konkurencie medzi učiteľmi by mohlo posunúť školstvo do nových sfér...kde by sa každý snažil byť najlepší, aby mal čo najviac študentov (samozrejme s nejakou kapacitou a tak) ale to by som neriešil v súvislosti so základnými školami.
Mimochodom ďakujem za všetky príspevky.
Základné školy:
1. často dochádza k šikanovaniu. - zlá výchova rodičov
2. je vytvorená medzera medzi deťmi - deti z bohatých a chudobných rodín. - aj keď je to všetkým asi proti srsti, školské uniformy majú v školstve svoj zmysel
3. je slabá ponuka dodatočných aktivít, krúžkov a športov. - nedostatok financií
4. Slabé materiálne zabezpečenie - skrinky, šatne, triedy - nedostatok financií
5. Málo motivovaný učitelia. - nedostatok financií (75% problému)
6. Hygiena na záchodoch a v jedálňach. - nedostatok financií
7. Jedálne varia často lacné a nezdravé jedlá. - nedostatok financií a legislatíva
8. Systém učenia - ak si dostal 5 z písomky douč sa to sám, mi ideme ďalej a bude to nadväzovať na to čo nechápeš. - vždy to tak bolo a aj bude, väčšina nemôže byť brzdená menšinou. A verím tomu že ak by škola ponúkla učiteľom možnosť vytvorenie doučovacích krúžkov po škole a aj by to patrične ohodnotila tak by sa takéto krúžky aj vytvorili. Takže zase čiastočne nedostatok financií.
9. Prítomnosť starých pedagogických metód - učitelia sa nevedia ovládať, nevedia deti motivovať, nevedia v nich vytvoriť tímového ducha, nevedia rozvíjať ich kreativitu a schopnosti. Učia šablonovytým spôsobom. - súhlas, ale mladý sa do školstva nehrnú a to nie len kvôli financiám
10. Nespravodlivosť pri skúšaní - ústne skúšanie, písomky, všetko kde sa dá opisovať našepkávať a pod... - to už raz patrí k škole. tu by sa dalo namietať aj že niekto nemusí mať schopnosť slovne sa vyjadrovať a pri tom by to písomne zvládol , alebo naopak, ale je nutné kombinovať oba spôsoby aby práve žiaci získali obe schopnosti, prípadne si ich zdokonalili
s pripomienkami ohľadne stredných škôl, v podstate súhlasím
tie normy by sa dali tiež upraviť aby bolo jedlo zdravé a obsahovalo všetky potrebné látky a jedlo by bolo chutnejšie, určite aj oni sú robené tak aby zohľadňovali aj financie