@anzu ja viem, to su tie otravne uz som si urobil nulove body aj tbaluky aj vsetko, ale vysli mi hovadiny :/ a ani len google nepozna odpoved!..idem to teda skusit este raz..dakujem
@sugy1 je to diablov výmysel! najhorší, hend po daní písmien do amtiky! apson v tom nemam az taky guláš ako @5 a potrebujem to na prijmacky preto to potrebujem vediet aj ked sme to nebrali
ja som tuším aj takéto niečo mala na prijímačkách na FIITku, lebo jednoducho pozostávali z celého stredoškolského učiva, ale nie, že by sa to tam potom bralo. vysoké školy, ktoré majú niečo s matikou, väčšinou začnú pri limitách a prejdú k deriváciám a integrálom, lebo to súvisí so všetkým od plôch a objemov cez štatistiku až po ekonómiu. my sme možno prvý-druhý týždeň na jednych cvikách v prváku mali určovanie definičných oborov a oborov hodnôt na rozbeh, ale vysokoškolským učivom by som to nenazvala.
prvý príklad... tú "1" musíš presunúť na druhú stranu...aby na pravej strane bola "0"....potom určíš spoločný menovateľ, v tomto prípade to je jedna, čiže sa nič nezmení...takže roznásobíš zátvorky, odčítaš 1...a asi ti vyjde potom kvadratická nerovnica....tak si vypočítaš X1, X2... vieš vzorec?
a ten druhý príklad...to by som rátala ako klasickú rovnicu...zátvorky roznásobíš atď... možno tam budeš musieť počítať tak, ako v prvom prípade...pomocou toho vzorca...
@anzu ďakujem za objasnenie neviem síce, čo väčšina tých matematických operácií znamená, ale vygooglim si to nech mám prehľad
@sugy1 óó, už ju voláš MOJA! a keď ty tam tento týždeň nie si ja ti napíšem alebo zavolám vždy, keď tam budem. alebo vlastne nie, naopak, ty mi povieš kedy tam budeš a ja prídem ak budem môcť
len |x+1||x-2|≥1 surovo "premenit" na (x+1)(x-2)≥1 čo je
x^2-x-2 = korene sú -1 a 2
urobim normálne zvrhlo graf ( s tým, že to po x-osou prenesiem hore, lebo absolutna) a potom posuniem x-osu o jendo hore (lebo vacsie ako 1)...to sa takto riesi? (sorry, že ta otravujem, ale tak mohol by si poradiť, ked mas wolphram alpha v hlave)
@zamidari a ta rovnica je to iste sice..ale je tu ejdna vec...dost doelzita...Graficky to viem už..dakujem..ale neviem presne hodnoty..proste zadanie ulohy je "ries nerovnicu"...ale sice graficky to vidno.a.le ako to zapsiem?
@miso16211 da sa to aj jednoduchsie..pomocu grafu @28 a nemusis ziadne nulove body robit..proste to vynasobis mas obycajny funckie ktoru das do grafu a v grafe to uvidis
Roleta je špeciálny inkognito mód, ktorým skryješ obsah obrazovky pred samým sebou, alebo inou osobou v tvojej izbe (napr. mama). Roletu odroluješ tak, že na ňu klikneš.
37 komentov
1. ak sú obidve absolútne hodnoty >=0
čiže máš nerovnicu (x+1)(x+2)>=1
2. ak je len prvá
(x+1)(-x-2)>=1
3. ak je len druhá, čo sa v tomto prípade nemôže stať, aby x-2>0 a zároveň x+1=1
pre každý prípad vyrátaš, porovnáš so začiatočným setom podmienok a zapíšeš intervaly.
1. ak sú obidve absolútne hodnoty >=0
čiže máš nerovnicu (x+1)(x+2)>=1
2. ak je len prvá
(x+1)(-x-2)>=1
3. ak je len druhá, čo sa v tomto prípade nemôže stať, aby x-2>0 a zároveň x+1=1
pre každý prípad vyrátaš, porovnáš so začiatočným setom podmienok a zapíšeš intervaly.
@5
1. ak sú obidve absolútne hodnoty >=0
čiže máš nerovnicu (x+1)(x+2)>=1
2. ak je len prvá
(x+1)(-x-2)>=1
3. ak je len druhá, čo sa v tomto prípade nemôže stať, aby x-2>0 a zároveň x+1 JE MENŠIE AKO 0
4. ak sú obe menšie ako nula
(-x-1)(-x-2)>=1
pre každý prípad vyrátaš, porovnáš so začiatočným setom podmienok a zapíšeš intervaly.
ja som tuším aj takéto niečo mala na prijímačkách na FIITku, lebo jednoducho pozostávali z celého stredoškolského učiva, ale nie, že by sa to tam potom bralo. vysoké školy, ktoré majú niečo s matikou, väčšinou začnú pri limitách a prejdú k deriváciám a integrálom, lebo to súvisí so všetkým od plôch a objemov cez štatistiku až po ekonómiu. my sme možno prvý-druhý týždeň na jednych cvikách v prváku mali určovanie definičných oborov a oborov hodnôt na rozbeh, ale vysokoškolským učivom by som to nenazvala.
Btw, mám tú tvoju knižku stále rozhodni sa, kedy prídeš do BA
prvý príklad... tú "1" musíš presunúť na druhú stranu...aby na pravej strane bola "0"....potom určíš spoločný menovateľ, v tomto prípade to je jedna, čiže sa nič nezmení...takže roznásobíš zátvorky, odčítaš 1...a asi ti vyjde potom kvadratická nerovnica....tak si vypočítaš X1, X2... vieš vzorec?
a ten druhý príklad...to by som rátala ako klasickú rovnicu...zátvorky roznásobíš atď... možno tam budeš musieť počítať tak, ako v prvom prípade...pomocou toho vzorca...
@sugy1 óó, už ju voláš MOJA! a keď ty tam tento týždeň nie si ja ti napíšem alebo zavolám vždy, keď tam budem. alebo vlastne nie, naopak, ty mi povieš kedy tam budeš a ja prídem ak budem môcť
» www.wolframalpha.com/input/?i=... |x%2B1||x-2|%E2%89%A51
» www.wolframalpha.com/input/?i=... |x%2B1||x-2|%3D1.25
» goo.gl/owvnw...
takže netreba robit ziadne intervaly?
len |x+1||x-2|≥1 surovo "premenit" na (x+1)(x-2)≥1 čo je
x^2-x-2 = korene sú -1 a 2
urobim normálne zvrhlo graf ( s tým, že to po x-osou prenesiem hore, lebo absolutna) a potom posuniem x-osu o jendo hore (lebo vacsie ako 1)...to sa takto riesi? (sorry, že ta otravujem, ale tak mohol by si poradiť, ked mas wolphram alpha v hlave)
» www4a.wolframalpha.com/Calculate/MSP/M...
nulove body - musis zistit pre aké x je |x+1| kladne a pre aké záporne
pre aké x je |x-2| kladne a pre ake záporne
z toho : na ciselnu os .......-1........2............
v intervale (-nekonečno, -1) sú |x+1||x-2| = -1*(x+1)*-1*(x-2)
(-1,2) |x+1||x-2| = (x+1)*-1*(x-2)
(2, nekonečno) |x+1||x-2|= (x+1)*(x-2)
a teraz stačí ti vypočítat tri nerovnice
-1*(x+1)*-1*(x-2)≥1
(x+1)*-1*(x-2)≥1
(x+1)*-1*(x-2)≥1
Je to kusa priblbe, tento spôsob pre novacikov je blby, a este ked ti ku tomu vysvetluje ucka co nevie, ta pohroma.
Zaklad je, ze vyraz |x + dajake cislo| moze byt zaporny alebo kladny.
napr. |x+5|= 6 rovno mozes cez nulove body, alebo len vytvoris dva rovnice
-(x+5) = 6
(x+5)= 6
POZOR, treba skontrolovat vysledok.