Určite angličtina aj slovenčina. Aj ruština mohla byť užitočná kebyže sme ju všetci vrátane učiteľky tak hrozne neflákali. V strednej sme mali Administratívu a korešpondenciu a tam sme sa učili písať všetkými desiatimi, to je tiež pre mňa ultra osožné
Vsetky, mimo kokotin ako umenie a kultura, telesna by bola super, keby bola zaujimava, nauka o spolocnosti tiez, keby sa tam miesto antickych filozofov brali veci ako CO SU KURVA DANE. Prirodovedne by som vsetky nechala, jazyky by mali byt viac hodin do tyzdna, nez su.
akoze dolezite podla mna boli vsetky, ale urcite by som menila pocet hodin, lebo v druhom a tretom rocniku mi matematika pride 4x do tyzdna pre ludi, ktori s nou v buducnosti nechcu mat nic spolocne je celkom na prd. Na druhej strane mozno je to tym, ze sme na strednej mali vyucujuceho, ktory do nas tlacil vysokoskolske ucivo a tvaril sa, ze je to normalne.
Dejepis a obcianka su podla mna dost podstatne, a u nas napriklad sa filozofia preberala len na maturitnych seminaroch. Na obcianskej by sa dalo super diskutovat na aktualne temy, lenze to skoro nikto nerobi.
Inak celkom suhlasim s mielkikki, akurat ja by som fakt obmedzila pocet hodin v tych vyssich rocnikoch.
Napad tych skolskych predmetov nebol vobec zly, len keby sa tam aspon riesili tie podstatne veci. Aj taka etika mohla dieta dost naucit, a namiesto toho sme sa tam cely rok ucili co je preambula. A taky svet prace tiez mohol byt gut, keby sme vlastne nerobili skolnikovu pracu.
Viem. Podľa mňa sú naozaj všetky dôležité, ale rovnako sa nedá zaistiť, aby boli na rovnakej úrovni aj absolvované. Všetko vďaka ľudskému faktoru. Základná škola je často kľúčová pri usmerňovaní detí rozhodovať, ktorou cestou sa majú v živote uberať. Preto je fajn, že tam je z každého rožka troška, ale myslím, že to trvá pridlho. Každý rýchlo zistí, že ho niečo nebaví, možno to až nenávidí, ale je nútený to robiť. Keby sa dalo vyberať po absolvovaní všetkých predmetov, tak by to bolo fajn. Lenže je pravda, že nie všetci sú zodpovední a vydrbávali by s možnosťou voľby, čo by viedlo k tomu, že možno na nejakú telesnú by chodili všetci, lebo je to najľahšie a športovcovi by sa nedostalo to, čo ho naozaj zaujíma.
@riddiculus rozumiem, skor som to tak myslel, ze v daka ktorym predmetom si profesne/studijne tam kde si, ktore predmety sa ti v tvojo zivota najviac zisli a tak
@riddiculus Máš pravdu. Avšak v niektorých krajinách je to tak, že máš na strednej (prirovnal by som to k našej strednej) máš jeden rok, ktorý nie je známkovaný a počas neho môže každý chodiť na všetky hodiny a vyskúšať si, čo ho baví. A v ďalšom roku si už vyberá predmety, ktorým sa chce venovať ďalej.
Som názoru, že všetko mi niečo dalo, nedokážem byť konkrétna. Moje rozhodnutia ovplyvňovali rôzne veci, nielen obsah predmetov. Tak bavila ma vždy slovenčina a výtvarná, neskôr angličtina a matematika. Pri ostatných som trpela, ale malo to svoje pozitíva. Viem, čo nechcem.
Ešte chcem povedať, že filozofia je mimoriadne dôležitá a takisto isté oblasti umenia, aspoň aby sme všetci vedeli rozlíšiť gýč od umeleckého diela, veď to nie je veľa
Vymenila by som napr hudobnú na druhom stupni za viac angličtiny
Náboženstvo/etiku by som vymenila za predmet " vysoká škola života" a tam by som deti učila ako si podať daňové priznanie a ako sa zaregistrovať na slovensko.sk
V prvom rade by som bola rada za presadenie voliteľnosti predmetov už v nižších ročníkoch a z ostatných učila žiakov iba základy tak, aby mali prehľad, no zároveň neboli natoľko zahltení informáciami, že z toho budú mať akurát guláš... (t.j. napr. pri chémii by som sa snažila, aby žiaci pochopili jej podstatu - vedeli, ako vnikajú a zanikajú chemické väzby, z čoho sú zložené látky a ako z toho vyplývajú ich vlastnosti. Že pojem "chémia" alebo "chemikália" nie sú sprosté slová, ale veci okolo nás. Vypustila by som z povinných osnov veci ako mechanické memorovanie vlastností zlúčenín fosforu a pod... čo sa týka biológie, tiež by som sa sústredila najmä na základy a detailnejší dôraz kládla iba na ľudské telo, pri dejepise by som sústredila primárne na obdobia, ktorých udalosti majú vplyv i na súčasnosť, pretože podrobná znalosť kultúry Etruskov ozaj nie je niečo, čo treba nutne poznať (podľa môjho názoru), ale dejiny 19. storočia a vyššie určite áno)
slovenčina + cudzí jazyk, matematika a fyzika by mohli zostať v plnom rozsahu, tam to stredoškolské učivo nie je tak rozsiahle a náročné (pri jazykoch by som sa ideálne sústredila najmä na gramatiku a slohy, pretože veľa ľudí žiaľ absolútne neovláda pravopis a nevedia sa vyjadrovať, literárnu náuku by som do toho zapájala iba periférne (koho by zaujímala, mohol by sa jej venovať podrobnejšie vrámci nepovinného semináru)
+ pridala by som predmety ako finančná gramotnosť, toxikológia a ekotoxikológia
@arywian k tomu dejepisu
ako niekto, kto vyslovene nemá rád moderné dejiny, ale strašne ma bavia tie staršie, dovolím si nesúhlasiť
skôr je v dejinách problém to, že sa memorujú vojny a dátumy a mená a málo priestoru sa venuje životu v minulosti, čo je poprvé zaujímavejšie, podruhé by sa tak mohlo vyvarovať mnohým dezinformáciam a tak.
(som prispatá a nenapadne mi teraz konkrétny prípad, ale často sa ľudia oháňajú tým, že niečo nejako bolo odjakživa, pričom nie, ani náhodou )
V podstate bolo dôležité všetko, problém vidím len v rozsahu daných predmetov. Na dejepise sa prílišná pozornosť venovala napr. praveku, učili nás materiály z ktorých sa v ktorej dobe čo vyrábalo, no na moderné dejiny, ako napr. rozdelenie Československa sa veľa času nezvýšilo (čo sa dnes bežne učí podľa toho, čo som videla u známych). Informatika, ktorá je dnes potrebnejšia než kedykoľvek predtým, bola vždy vyučovaná takým zvláštnym štýlom, že to človeka skôr nudilo a chcel to mať čím skôr za sebou. V dospelosti s hrôzou zisťujem, že väčšina ľudí nevie ani len word poriadne používať, takže namiesto pokusov rozhýbať "lienku" a učiť nás naspamäť "public static void main" riadky nás mohli radšej naučiť pracovať s tým, s čím sa bežný človek stretáva celý život. Predmety ako biológia a chémia boli pre mňa osobne nosné, no z globálneho hľadiska bežnému človeku stačia základy a čo je dôležitejšie, radšej viac pozornosti zamerať na človeka, ľudské telo v súvislosti so zdravím a chorobami, než vymenúvať nejaké latinské názvy obrúčkavcov, čeľadí a pod. Načo je to obyčajnému človeku, keď potom ide k doktorovi a nerozumie ani polovici svojej vlastnej diagnózy.. Výchovy ako telesná, výtvarná, hudobná sú samozrejme tiež dôležité, no opäť spôsob výučby to bol často katastrofálny, pritom dobrý učiteľ by zo žiakov vedel vyťažiť ich potenciál. A tak je to v podstate so všetkým. Niekedy mi to príde akoby nás väčšina učiteľov pripravovala na svet, ktorý už neexistuje. Celkovo, škola za mojich čias bola utrhnutá od dnešnej reality a k veciam podstatným pre život sme sa dostali tesne pred maturitou, kedy už človek nemal čas sa príliš zaoberať témami, z ktorých nematuroval a neprijímačkoval.
Dúfam, že sa školstvo od mojich čias zmenilo a že v budúcnosti bude škola pripravovať ľudí na život viac, než pripravila moju generáciu.
Svojím spôsobom je väčšina predmetov dôležitá. Ale predmety ktoré využijú úplne všetci, sú asi jazyky. Chcel by som ale, aby v každom predmete boli rozdelení žiaci podľa schopností a záujmu a učili sa oddelene.
Telesnú som na ZŠ a SŠ považoval za dôležitú ak by mala voľnejší priebeh čím by zaujala viac žiakov, tým myslím, že by sa vyučovala ako na VŠ.
Suhlasim s vyssie napisanym a to, ze predmety samotne su dolezite takmer vsetky, skor ide o to co sa na nich vyucuje a akym sposobom.
Ale tak podla mna tiez bola dolezite slovencina, cudzie jazyky, matematika, fyzika, chemia, biologia, dejepis, geografia. Potom tie dalsie neboli az tak podstatne ani co sa uciva tyka.
určite jazyky, základy všetkého (v nižších ročníkoch), aby mal človek prehľad vo veciach a bol pripravený na život po škole (vedieť vybaviť veci a podobne), ale zároveň by som sem zaradila aj možnosť výberu skupiny predmetov, ktoré človeka zaujímajú/bavia, aby sa mohol profesijne zamerať a nevenovať svoj čas bifľovaniu na písomku z filozofie, keď chce byť raz lekár. (vo vyšších ročníkoch na strednej)
ale samozrejme, inou formou akú poznáme.. praktickejšie, efektívnejšie
všetko, len nech je to aplikovateľné pre život, mňa v škole veľmi nebavil dejepis, ale Sandru si pozriem s radosťou, fyzika vôbec, ale dokumenty o fyzikoch hej, biológia tie členenia kruhoústnice a pod. nie, ale skôr ľudské telo a veci so zdravím spojené, na nos-ke v ekonomike sme neriešili, čo robiť, aby sme uspeli na pohovore a ani ako založiť firmu, právo napr. ako vedieť dať žiadosť na súd a napr. aj viac psychológie a testy, kto sa na čo hodí, ako vedieť povedať nie a pod.....a zišlo by sa, aj geografia je zaujímavejšia, kde je aj uvádzané, ako sa v danom štáte žije, či sa tam oplatí žiť a cestovať...no a samozrejme jazyky, hlavne angličtina a základné veci MS Office, ktoré sme mali my z gympla až na vysokej, ale tam sme sa učili programovať pohyby korytnačky a na telesnej voliteľný šport
Roleta je špeciálny inkognito mód, ktorým skryješ obsah obrazovky pred samým sebou, alebo inou osobou v tvojej izbe (napr. mama). Roletu odroluješ tak, že na ňu klikneš.
29 komentov
Dejepis a obcianka su podla mna dost podstatne, a u nas napriklad sa filozofia preberala len na maturitnych seminaroch. Na obcianskej by sa dalo super diskutovat na aktualne temy, lenze to skoro nikto nerobi.
Inak celkom suhlasim s mielkikki, akurat ja by som fakt obmedzila pocet hodin v tych vyssich rocnikoch.
vsetky ostatne predmety mi boli totalne nanič a zabite roky ._.
2 geografia
3 náuka o spoločnosti (ekonomika, politológia, právo)
Náboženstvo/etiku by som vymenila za predmet " vysoká škola života" a tam by som deti učila ako si podať daňové priznanie a ako sa zaregistrovať na slovensko.sk
slovenčina + cudzí jazyk, matematika a fyzika by mohli zostať v plnom rozsahu, tam to stredoškolské učivo nie je tak rozsiahle a náročné (pri jazykoch by som sa ideálne sústredila najmä na gramatiku a slohy, pretože veľa ľudí žiaľ absolútne neovláda pravopis a nevedia sa vyjadrovať, literárnu náuku by som do toho zapájala iba periférne (koho by zaujímala, mohol by sa jej venovať podrobnejšie vrámci nepovinného semináru)
+ pridala by som predmety ako finančná gramotnosť, toxikológia a ekotoxikológia
ako niekto, kto vyslovene nemá rád moderné dejiny, ale strašne ma bavia tie staršie, dovolím si nesúhlasiť
skôr je v dejinách problém to, že sa memorujú vojny a dátumy a mená a málo priestoru sa venuje životu v minulosti, čo je poprvé zaujímavejšie, podruhé by sa tak mohlo vyvarovať mnohým dezinformáciam a tak.
(som prispatá a nenapadne mi teraz konkrétny prípad, ale často sa ľudia oháňajú tým, že niečo nejako bolo odjakživa, pričom nie, ani náhodou )
Dúfam, že sa školstvo od mojich čias zmenilo a že v budúcnosti bude škola pripravovať ľudí na život viac, než pripravila moju generáciu.
Telesnú som na ZŠ a SŠ považoval za dôležitú ak by mala voľnejší priebeh čím by zaujala viac žiakov, tým myslím, že by sa vyučovala ako na VŠ.
Ale tak podla mna tiez bola dolezite slovencina, cudzie jazyky, matematika, fyzika, chemia, biologia, dejepis, geografia. Potom tie dalsie neboli az tak podstatne ani co sa uciva tyka.
ale samozrejme, inou formou akú poznáme.. praktickejšie, efektívnejšie