Aký nový (seriózny) predmet by ste zaviedli na SŠ, ak by ste mohli?
Len tak mi to napadlo, pretože mne chýbala vždy geológia. Viem, že na niektorých školách sa možno vyučuje aspoň vo forme seminárov, ale isto takých škôl nie je mnoho, ak vôbec.
@azizi no, my sme mali estetiku, čo v podstate boli dejiny umenia, neviem, prečo to nazvali estetikou. a voliteľný seminár dejín umenia. ale všade sme končili obdobím surrealizmu, futurizmu, dadaizmu a podobne. a referátom o Warholovi ešte. také... no neviem.
@grietusha to ma len tak napadlo teraz jak ma to napadne pravidelne raz za pol roka zhruba ze to je cudne ze sa to vzdy dostane tak po studenu vojnu a koniec
@azizi u nás sa to viac menej bralo vážne, pretože to bolo francúzsky a to sa u nás vždy bralo vážne (som z bilingválneho). a mňa to bavilo, takže aj keby to bol len predmet do počtu, tak dávam pozor
Niečo typu ako tu bolo spomenuté, logické/kreatívne myslenie kde by sa museli riešiť nejaké problmy/situácie. Prípadne by som zaviedol základy práva aby každý človek vedel na čom je, čo moze a co nie a ako čo dosiahnut/vybavit
Nedarí sa mi to nazvať... Dajme tomu dvojhodinovka o aktuálnom dianí (politika, ekonomika, kultúra, veda, ľudské práva, regionálne dianie), samozrejme apoliticky a nestranne, poskytnutie teoretických základov k aktuálnej problematike (imho tak tretina Slovenska nemá predstavu, čo znamenajú pojmy, ktoré sa bežne používajú v súvislosti napr. s krízou, pádom vlády, Arabskou jarou..) + diskusia.
ja by som zmenil celú štruktúru predmetov na SŠ, resp. všeobecnovzdelávacích inštitúciách ako gympel, lebo je nahovno
žiak by si vybral 5 predmetov a tie by mal každý deň. čítať, písať a matiku sa naučí každý na základke. a na gympli by si mal vybrať určité smery, ktorými sa neskôr chce uberať na VŠ
predmety by boli niečo také ako:
sk. litika, svet. litika, dráma, matika, chémia, biola, fyzika, história sk, svet. história, geografia, geológia ( ? aj keď neviem aký je rozdiel medzi geografiou a geológiou ), cudze jazyk(y), psychológia, právo, filozofia (ekonómia sa učí na obchodnej tak tú by som sem nedával)
nové predmety by boli niečo ako: "zvládanie krízových situácii v živote", "divadlo-nacvičovanie div. predstavenia", "slohové práce", "prejavy"
proste každý žiak by mal na výber spomedzi kopca predmetov, kde by si presne vybral čo ho zaujímal a nemusel by sa učiť tony vecí ktoré ho nebavia a ktoré nevyužije, čo ďeťom znechucuje školu.
potom by získali iný pohlad na školu a vyrastala by možno celkom iná generácia. nesluboval by som si od toho zázraky, ale určite viac detí by to dalej dotiahlo
etiketa by síce nebola zlá, ale viem si predstaviť, s akou serióznosťou by bola vyučovaná
súčasné dejiny mi nechýbajú, jednak z toho dôvodu, že veci novšie ako 19.st ma proste nebavili, jednak preto, že výklad dejín je strašne subjektívny i čo sa dávnejších období týka, nie tak ešte súčasnosti, keď sa ešte len ukáže, aké mala tá-ktorá udalosť skutočné dôsledky
za spomínané novšie dejiny umenia sa taktiež nemôžem prihovoriť, pretože som možno nekultúrne hovado, ale toto ma vážne nikdy nebavilo (možno tak niekam po baroko)
Ja by som bola za konverzácie v cudzom jazyku, aby do deciek nebola hustená len teória, ale vedeli jazyk používať i v praxi
@rothschild jo, ale ako príprava na VŠ. A nepríde mi to nejak oveľa menej dôležité ako niektoré oblasti geografie či biológie. Naviac v Čechách viem isto, že na niektorých školách geológiu normálne zavedenú majú a treba si uvedomiť, že geológia to nie sú len šutre. Z veľkej časti je to napríklad aj paleontológia a pod. Ale tak zas chápem, že ako povinný predmet by to asi bolo prehnané pre niekoho, kto sa tomu vôbec nevenuje.
@azizi "Logika a (konštruktívna) práca s informáciami"
zahŕňal by presne to čo sa na slovenských školách hrubo zanedbáva alebo priam ignoruje, že nezáleží na vedomostiach ale na schopnosti myslieť aj za použitia "predpokladaných" vedomostí s tým že konkrétne údaje si človek doplní až neskôr, a pripraví si aj náhradné varianty pre prípad že konkrétne údaje nebudú také aké predpokladal. tiež by sa tam učilo vyhľadávanie informácií (v zásade napríklad efektívne googlenie, princípy toho ako sa spýtať v diskusiách aby ľudia mali šancu užitočne odpovedať, atď...)
celu hodinu by boli skupinky ,niektori by hrali sach , skladali rubikovu kocku , hlavolamy, lustili krizovky atd. ... - trenovali by mysel a pri kriz. aj slovnu zasobu
@tikalok naša spočívala v tom, že sme postupne jeden po druhom čítali z učebnice, ako na prvom stupni ZŠ, hoci sme mali 16 rokov. a potom nám ešte púšťala filmy na voľné motívy životov slávnych umelcov. veľmi voľné motívy. a pretáčala sexuálne scény, ktoré by si tam inak nikto nevšimol, keďže to nikto nepozeral. teraz nehovorím, že estetika je práve preto vo všeobecnosti fuj, len mi to napadlo. ale aj tak by som ju radšej vtesnala do dejepisu, kde sa len drtia fakty a nepodporuje sa chápanie historických súvislostí, bolo by to len prospešné.
ja by som chcela niečo praktického...lebo na to si človek viac bude pamätať než na nejakú teóriu...čo ja viem..napríklad o tom ako sa chrániť od rôznych chorôb a ako ich prípadne liečiť alebo niečo také do života
ako zbalit opacne pohlavie. ale fakt, keby sa to ucilo, 1k by to malo ohromnu popularitu a 1k by bolo menej bezradnych mladych ludi a boli by pevnejsie zvazky. ale zas... teraz maju pekne vztahy len ti, co si to zasluzia, to tiez neni odveci
som to tu tak prečítala a väčšina návrhov stála za to ale také prežitie v divočine to by bol teda gól a z reálnejších by som si užíval dejiny umenia, umenie ako také, média a reklamu plus vplyvy .. fuu .. debatné, filmové, fotografické krúžky .. kopu by toho bolo a bolo by to zaujímavejšie ako väčšina nudného stredoškolského(všeobecného) učiva ..
Viac cudzích jazykov na výber potom možno niečo ekonomického, politického zamerania a ako tu už bolo veľa krát spomínané hodinu správania, etikety, pretože na to akosi dnešné deti dosť zabúdajú hlavne, keď počujem 6 ročné dieťa povedať: ,,Ty k*k*t, ti j*b* ?" v 6 rokoch som nemala ani poňatia, že také slová vôbec existujú
@semhamforas tak na logicke myslenie su tu teoreticke predmety tipu matika fizika, a zaklady prava su ukrite v obcianskej nauke, takze si myslim ze este davat viacej predmetov v ktorich je toho skite viacej je zbitocne
@ork92 v matike, fyzike je to logické myslenie ukryté ale skus si to prečítať celé čo somnapísal. Je to myslené skor ako riešenie realnejsich veci. A to právo v občianskej neni takmer vobec a uz vobec nie právo ktoré vyuzijes v normalnom zivote
@semhamforas a tak ta marika ti da nejake zaklady logiky ktore viuzijes potom v zivote pri tich realnich pripadoch, lebo je zbitocne si prechadzat urcite situacie, kedze v realite nerozmyslas moc a viac menej konas impulzovo a tie zaklady siepene matikou ti pomozu
@ork92 napríklad spotrebitelské právo, práva okolo poistenia a zdravotnej starostlivosti, práva štátnych inštitúcii atd atd. Toho je vela a vacsina ludí potom absolutne nevie ze na nieco ma aj právo.
A logicky uvazovat neni zbytocné lebo tak si precvicis hlavu
ja si myslim, ze urcite by mal existovat predmet, kde sa ziaci naucia ako sa spravne treba ucit, lebo to je vacsi problem ako by sa mohlo zdat ale taky predmet by musel ucit naozaj kvalitny odbornik a problem by mohol byt, ci by na kazdej skole takeho nasli...
@sqash potom super ze maturujes a nevies rozdiel medzi geologiou a geografiou jak pises vyssie ... bud ty alebo tvoj ucitel geografie na tej skole nemate co robit .....
a čo takto spojiť historiu a geografiu do jedného predmetu --) historická geografia, kde by jednu hodinu sa riešilo napríklad ..Handlová ... tak historické fakty, zemepisné : poloha a pod. prípadne by mohla byť aj exkurzia. Dejepis vôbec nie je nudný predmet, len je kopec ludí čo nevedia ako ho učiť. Na našej škole učí 70 - ročná dejepisárka. Clovek by si povedal, že historia sama o sebe, ale každý koho učí , vám povie to, čo je o nej už velmi dlho známe - že je najlepšou dejepisárkou v meste (BA). Neučí stále len fakty, a neznáša nabiflené poučky a celé učebnice naspmäť. Za to dáva päťky.
Vždy sa pýta : čo to bolo, prečo to bolo, kto to založil, on bol čím a aký to malo dopad na súčasnosť, na dalšie skutočnosti, situácie a pod. Tomu ja hovorím výborný spôsob vyučovania.
Na gymnáziach sa už dlhšie nevyučuje výtvarná výchova, odporúčal by som jej opätovné zavedenie, aby sme sa časom mohli pozerať na menej posprejovaných domov, podchodov, panelákov, dokonca i kostolov, prípadne i na náš dom ....
niečo umelecké, ale nie iba teóriu, ako to máme teraz na hodine "umenie a kultúra" (vlastne nemáme, lebo nič tam nerobíme) ale aj by sme sa nejako realizovali, písali príbehy, básničky, spievali by sme si, kreslili, napr., prosto by sme sa tam odreagovali od celodenného stresu...
Nejaky predmet, kde by sme rozoberali sucasny stav sveta a aj Slovenska, ci uz po politickej, ekonomickej, ale aj inej stranke. Snazili by sme sa vytvarat si nove nazory na veci.
A tiez nieco umelecke, napr. ucit sa hrat na nejakych netradicnych hudobnych nastrojoch.
Este mi napadol predmet, kde by sme celu hodinu citali nejaku knihu, ci uz kazdy sam, alebo jeden nahlas.
a k tomu by som určite zaviedla na všetkých školách povinný dejepis a aspoň základy ekonómie a ekonomiky a samostatný predmet spisovný jazyk alebo niečo také aby sa venovali len gramatike slovenského jazyka, aby sa slovenský národ naučil písať.Ja to tiež neviem dokonale, takže by mi to pomohl
A na škodu by asi nebola tiež biológia ako povinný predmet na všetkých stredných školách.
dala by som viac zo zakladov ekonomiky. je to bezny zivot a ked sa to uci na kazdej odbornej skole dopodrobna tak preco nie na gymnaziu? ludia idu potom na take pravo ci medicinu, skoncia to a z ekonomiky nevedia nic, velky prd, pricom obycajny stredoskolak to ovlada, a su to uplne bezne veci zo zivota, ktore by mali naucit... V noske je totiž toho veľmi veľmi málo
Roleta je špeciálny inkognito mód, ktorým skryješ obsah obrazovky pred samým sebou, alebo inou osobou v tvojej izbe (napr. mama). Roletu odroluješ tak, že na ňu klikneš.
85 komentov
O_o
ja som mala dejiny umenia len ako seminár, a aj to len vďaka jednej učiteľke... ako ona odišla, tak už ani také semináre nerobia.
a pripájam sa, dejiny umenia ako štandardný predmet. a už na zš, potom by slovač možno nebola taká tupá a ignorantská.
i keď segra napríklad má také, že umenie a kultúra. ale tak to je len jedna z mála škôl.
plus etiketa
a na dejepise nehovorim ze musia rovno 21. storocie brat ale aspon sa uz trosku posunut od konca druhej svetovej
ale či by po svete vdaka tomu chodilo menej hulvátov.....
žiak by si vybral 5 predmetov a tie by mal každý deň. čítať, písať a matiku sa naučí každý na základke. a na gympli by si mal vybrať určité smery, ktorými sa neskôr chce uberať na VŠ
predmety by boli niečo také ako:
sk. litika, svet. litika, dráma, matika, chémia, biola, fyzika, história sk, svet. história, geografia, geológia ( ? aj keď neviem aký je rozdiel medzi geografiou a geológiou ), cudze jazyk(y), psychológia, právo, filozofia (ekonómia sa učí na obchodnej tak tú by som sem nedával)
nové predmety by boli niečo ako: "zvládanie krízových situácii v živote", "divadlo-nacvičovanie div. predstavenia", "slohové práce", "prejavy"
proste každý žiak by mal na výber spomedzi kopca predmetov, kde by si presne vybral čo ho zaujímal a nemusel by sa učiť tony vecí ktoré ho nebavia a ktoré nevyužije, čo ďeťom znechucuje školu.
potom by získali iný pohlad na školu a vyrastala by možno celkom iná generácia. nesluboval by som si od toho zázraky, ale určite viac detí by to dalej dotiahlo
súčasné dejiny mi nechýbajú, jednak z toho dôvodu, že veci novšie ako 19.st ma proste nebavili, jednak preto, že výklad dejín je strašne subjektívny i čo sa dávnejších období týka, nie tak ešte súčasnosti, keď sa ešte len ukáže, aké mala tá-ktorá udalosť skutočné dôsledky
za spomínané novšie dejiny umenia sa taktiež nemôžem prihovoriť, pretože som možno nekultúrne hovado, ale toto ma vážne nikdy nebavilo (možno tak niekam po baroko)
Ja by som bola za konverzácie v cudzom jazyku, aby do deciek nebola hustená len teória, ale vedeli jazyk používať i v praxi
zahŕňal by presne to čo sa na slovenských školách hrubo zanedbáva alebo priam ignoruje, že nezáleží na vedomostiach ale na schopnosti myslieť aj za použitia "predpokladaných" vedomostí s tým že konkrétne údaje si človek doplní až neskôr, a pripraví si aj náhradné varianty pre prípad že konkrétne údaje nebudú také aké predpokladal. tiež by sa tam učilo vyhľadávanie informácií (v zásade napríklad efektívne googlenie, princípy toho ako sa spýtať v diskusiách aby ľudia mali šancu užitočne odpovedať, atď...)
A logicky uvazovat neni zbytocné lebo tak si precvicis hlavu
Vždy sa pýta : čo to bolo, prečo to bolo, kto to založil, on bol čím a aký to malo dopad na súčasnosť, na dalšie skutočnosti, situácie a pod. Tomu ja hovorím výborný spôsob vyučovania.
Na gymnáziach sa už dlhšie nevyučuje výtvarná výchova, odporúčal by som jej opätovné zavedenie, aby sme sa časom mohli pozerať na menej posprejovaných domov, podchodov, panelákov, dokonca i kostolov, prípadne i na náš dom ....
A tiez nieco umelecke, napr. ucit sa hrat na nejakych netradicnych hudobnych nastrojoch.
Este mi napadol predmet, kde by sme celu hodinu citali nejaku knihu, ci uz kazdy sam, alebo jeden nahlas.
Nieco prakticke by sa tiez zislo.
my tiež máme umenie a kultúru... 3 ročníky hodinovka týždenne
a k tomu by som určite zaviedla na všetkých školách povinný dejepis a aspoň základy ekonómie a ekonomiky a samostatný predmet spisovný jazyk alebo niečo také aby sa venovali len gramatike slovenského jazyka, aby sa slovenský národ naučil písať.Ja to tiež neviem dokonale, takže by mi to pomohl
A na škodu by asi nebola tiež biológia ako povinný predmet na všetkých stredných školách.