vzhľadom k tomu že zajtra idem odpovedať, v učebnici nič neni a profesorovmu vysvetľovaniu nechápem... tak som na tom dosť zle A na nete som niečo našla ale to len jednou dvomi vetami zhrnuté...
Bronstedova teória kyselín a zásad: kyselina je schopná protón odštiepiť, zásada je schopná ho prijať. Ku každej látke obsahujúcej H+ existuje minimálne jedna látka, ktorá s ňou tvorí konjugovaný pár. Tú najdeš tak, že k pôvodnej látke H+ pridáš alebo odoberieš. Pridávanie je väčšinou obmedzené elektroneutralitou molekuly alebo maximálnou väzbovosťou centrálneho atómu.
Ktoré látky sa takým pridávaním a odoberaním vodíkových katiónov dajú a nedajú vytvoriť, musíš trošku ,cítiť', asi sa teda neučíte, ako sa to určuje.
Napríklad amoniak NH3
Ak H* pridáš, dostaneš amónny katión NH4+. Vtedy je amoniak zásada a NH4+ kyselina.
Ak ho odoberieš, dostaneš amidový anión NH2- , ktorý môže naviazať protón minimálne do dosiahnutia elektroneutrálneho stavu. V tejto dvojici je zásadou a amoniak je konjugovanou kyselinou.
Ako tak čítam @3 tak sa chytám za hlavu , že aké dôležité veci sa učíte.
Načítaj si trochu niekde na nete , aj tak je jedno či z toho dostaneš 1ku alebo 5ku , neskôr zistíš prečo
@mm47 rozdiel medzi kyselinou a zásadou je nezákladná vec?
Predpokladám, že aj slovné druhy, kvadratické rovnice a tráviaca sústava ti najskôr prídu nepotrebné a nevyužiteľné v reálnom svete, lebo sa to učí *gasp* na ZŠ a chúďatká deti už mohli robiť na poli v takom veku.
@mm47 preto, ze 40% ludi nepouziva vedomosti zo skoly pri svojej praci, neznamena, ze ostatni sa to tiez nepotrebuju naucit. na to su skoly, aby vzdelavali, neviem, co by si chcel, aby sa ucilo
kto sa nechce vzdelavat, nech nejde ani na strednu a nech zalozi facebook alebo apple, ked si myslis, ze vacsia pravdepodobnost zbohatnut je, ak nedokoncis skolu
To ze sa 2% (MOZNO) ludi chcu venovat chemii neznamena ze by 98% ziakov mali zatazovat tymi kokotinami. Netyka sa to len chemie , ale aj tej SJ ktoru spominas , az na to , ze nie tak ako si napisala.
Ale v pohode zatazujme , co na tom ze po strednej su z nich chudaci co sa nevedia presadit , vedia dokopy jeden a pol cudzieho jazyka a kokot o ekonomii vseobecne a nevedia nijako vyuzit skutocne to sa ucili , lebo sa biflia poucky, hlavne, ze vedia vsetci o polnoci zarecitovat ný natý itý ičitý a ako často honil Bernolák.
@narazuvzdornaa na sš alebo kde tento človiečik je, tak bývali vypísané niektoré príklady na silné/slabé zásady/kyseliny a poľa toho si to určovali.
Nedávno som to učila brata, čiže by to mali mať vypísané. Teda aspoň tých pár základných...
@zirafkaadka
Eeeee... vedieť, že ak si nalejem deci sírovej do vody, tak sa od toho mám držať ďaleko, ale ak pod tlakom napchám deci uhličitej do fľašky, dostanem Saguaro, je super.
@narazuvzdornaa mne to nemusíš vysvetľovať, ja viem čo je to chémia...
len som reagovala na to, že na škole decká vôbec neučia čoho sa báť a čo je v pohode. jednoducho im nacápajú teoreticky čo je čo, a len s tým robia. žiadne labáky, žiadne pokusy, žiadna prax. o to mi išlo.
@zirafkaadka pardon, automaticky predpokladám už, že ľudia ,neveria na atómy' (koniec citácie) a ,fuj, chémia'.
Osobne mi pripadá klasická kritika vzdelávacieho systému (žiadna prax, kto to kedy využije, načo to je dobré, mechanické učenia, nikto ničomu nerozumie..) založená na predpoklade, že decká sú tupé ako boganče Keď 13-14-15-whatever-ročný človek nepochopí, že silná kyselina - zlá kyselina - nebudem si v nej umývať ruky, tak problém je naozaj inde než vo vzdelávacom systéme.
Vo všeobecnosti nekritizujem systém. Len hovorím, že keď na to niekto to decko neupozorní, tak má skúšať, kým sa nepopáli? Predsa nemá odkiaľ vedieť, keď 1x vidí nejaké "tekutinky" čoho sú schopné bez vysvetlenia.
To, že dostanú vypísané kyseliny a zásady, a učia sa robiť páry na papieri... to už je level, kde by ozaj mali poznať čo ktorá vec dokáže.
Prvá vec, ktorú nám povedala chemikárka kedysi na gympli bolo, čo sa do čoho leje a čo je v labáku nebezpečné. A pokiaľ sme to nevedeli tak smola.
Keď ako hovoríš, decká sú tupé ako baganče a nemajú predstavivosť, tak asi jednoducho nebudú rozumieť tomu, čo im tá teória hovorí.
Keď niekto nechce všeobecný prehľad tak nech neštuduje na gymnáziu. Toť moje vyjadrenie sa k tomu.
Roleta je špeciálny inkognito mód, ktorým skryješ obsah obrazovky pred samým sebou, alebo inou osobou v tvojej izbe (napr. mama). Roletu odroluješ tak, že na ňu klikneš.
19 komentov
Bronstedova teória kyselín a zásad: kyselina je schopná protón odštiepiť, zásada je schopná ho prijať. Ku každej látke obsahujúcej H+ existuje minimálne jedna látka, ktorá s ňou tvorí konjugovaný pár. Tú najdeš tak, že k pôvodnej látke H+ pridáš alebo odoberieš. Pridávanie je väčšinou obmedzené elektroneutralitou molekuly alebo maximálnou väzbovosťou centrálneho atómu.
Ktoré látky sa takým pridávaním a odoberaním vodíkových katiónov dajú a nedajú vytvoriť, musíš trošku ,cítiť', asi sa teda neučíte, ako sa to určuje.
Napríklad amoniak NH3
Ak H* pridáš, dostaneš amónny katión NH4+. Vtedy je amoniak zásada a NH4+ kyselina.
Ak ho odoberieš, dostaneš amidový anión NH2- , ktorý môže naviazať protón minimálne do dosiahnutia elektroneutrálneho stavu. V tejto dvojici je zásadou a amoniak je konjugovanou kyselinou.
Načítaj si trochu niekde na nete , aj tak je jedno či z toho dostaneš 1ku alebo 5ku , neskôr zistíš prečo
Potom sa ucit napriklad nieco co dnes bude potrebovat v tomto svete.
Predpokladám, že aj slovné druhy, kvadratické rovnice a tráviaca sústava ti najskôr prídu nepotrebné a nevyužiteľné v reálnom svete, lebo sa to učí *gasp* na ZŠ a chúďatká deti už mohli robiť na poli v takom veku.
@mm47 preto, ze 40% ludi nepouziva vedomosti zo skoly pri svojej praci, neznamena, ze ostatni sa to tiez nepotrebuju naucit. na to su skoly, aby vzdelavali, neviem, co by si chcel, aby sa ucilo
kto sa nechce vzdelavat, nech nejde ani na strednu a nech zalozi facebook alebo apple, ked si myslis, ze vacsia pravdepodobnost zbohatnut je, ak nedokoncis skolu
@narazuvzdorna predpokladas zle.
To ze sa 2% (MOZNO) ludi chcu venovat chemii neznamena ze by 98% ziakov mali zatazovat tymi kokotinami. Netyka sa to len chemie , ale aj tej SJ ktoru spominas , az na to , ze nie tak ako si napisala.
Ale v pohode zatazujme , co na tom ze po strednej su z nich chudaci co sa nevedia presadit , vedia dokopy jeden a pol cudzieho jazyka a kokot o ekonomii vseobecne a nevedia nijako vyuzit skutocne to sa ucili , lebo sa biflia poucky, hlavne, ze vedia vsetci o polnoci zarecitovat ný natý itý ičitý a ako často honil Bernolák.
Nedávno som to učila brata, čiže by to mali mať vypísané. Teda aspoň tých pár základných...
Eeeee... vedieť, že ak si nalejem deci sírovej do vody, tak sa od toho mám držať ďaleko, ale ak pod tlakom napchám deci uhličitej do fľašky, dostanem Saguaro, je super.
Toto ale nie je o sile kyselín (prvoplánovo).
len som reagovala na to, že na škole decká vôbec neučia čoho sa báť a čo je v pohode. jednoducho im nacápajú teoreticky čo je čo, a len s tým robia. žiadne labáky, žiadne pokusy, žiadna prax. o to mi išlo.
Osobne mi pripadá klasická kritika vzdelávacieho systému (žiadna prax, kto to kedy využije, načo to je dobré, mechanické učenia, nikto ničomu nerozumie..) založená na predpoklade, že decká sú tupé ako boganče Keď 13-14-15-whatever-ročný človek nepochopí, že silná kyselina - zlá kyselina - nebudem si v nej umývať ruky, tak problém je naozaj inde než vo vzdelávacom systéme.
Vo všeobecnosti nekritizujem systém. Len hovorím, že keď na to niekto to decko neupozorní, tak má skúšať, kým sa nepopáli? Predsa nemá odkiaľ vedieť, keď 1x vidí nejaké "tekutinky" čoho sú schopné bez vysvetlenia.
To, že dostanú vypísané kyseliny a zásady, a učia sa robiť páry na papieri... to už je level, kde by ozaj mali poznať čo ktorá vec dokáže.
Prvá vec, ktorú nám povedala chemikárka kedysi na gympli bolo, čo sa do čoho leje a čo je v labáku nebezpečné. A pokiaľ sme to nevedeli tak smola.
Keď ako hovoríš, decká sú tupé ako baganče a nemajú predstavivosť, tak asi jednoducho nebudú rozumieť tomu, čo im tá teória hovorí.
Keď niekto nechce všeobecný prehľad tak nech neštuduje na gymnáziu. Toť moje vyjadrenie sa k tomu.