Aký je váš názor na tohoto originálneho filmára? Váš obľúbený film od neho? Podľa mňa je to naozaj génius... Naj film určite MULHOLLAND DRIVE...dokonalosť
Rufus, videl si Rabbits episodes od neho???...pretože to dielo pokladám za vrchol režiserskej k*k*tnosti a drbnutého experimentátorstva...a naviac ma dorazilo že na istom webe tomu dasli cez 80%...
Stifut: Sorry, ale to čo si napísal môže napísať len človek, ktorému absolútne nič nehovoria slová ako "experimentálny film." Čo si od toho čakal? Nejaký super prepracovaný príbeh? V RABBITS ide hlavne o atmosféru... Ja to považujem za 100% zážitok...Ale chápem, že to nie je nič pre ľudí, ktorí majú všetky pointy naservírované ako na podnose...Lynch dokázal prakticky z ničoho vytvoriť vynikajúce depresívne, surrealistické dielo...môj názor
Videla som od neho par filmov.Po kazdom dalsom som bola zmatenejsia a zmatenejsia.Mulholand drive mi dal teda riadne zabrat.Hlavne v tej casti ako otoci klucom v modrej krabicke a zrazu je vsetko inak... Dobru polhodinu som ten film vstrebavala kym som sa mohla pohnut.A o Lost highway uz ani nehovorim.
o Lost highway-i rozmyslam dodnes, ked prave nemam co robit..dodnes totiz nechapem pointu. ked na to niekto prisiel, tak mu budem vdacna, ked mi to napise
lost hajvej ma veľmi sklamalo, na to aké je to slávne.. pri tom linča mám rád, hlavne tin píks (film, lebo seriál som nevidel) mazaciu hlavu považujem za priekopnícke dielo a veľmi veľmi mám rád alvin strait story jaaaaj to ti je filmík, sice pre linča netipický ale maškrtka... a mám rád aj iné jeho ale tieo sú pre mňa top
Jazzový saxofonista Fred Madison žije v chladně zařízeném domě se svou znuděnou ženou Renée. Když manželce ze svých nočních cest za hraním volá, nebere mu telefon. Začíná ji podezírat, že vede dvojí život (viz dále jeho sen). Jednou večer se manželé pomilují, ale už to není, co bývalo. Žena konejší Freda a on jí vypráví o svém snu: hledal volající Renée v domě, našel ji v ložnici, ale nebyla to ona. Čím dál více se saxofonista užírá nejistotou a žárlivostí. Navíc začíná propadat schizofrenii (kazety a minitelevizor představují ve Fredově mozku paměť nového ega, tajemného muže). Rozhodne se manželku sledovat a zjistí, že je mu opravdu nevěrná. Její milenec se jmenuje Dick Laurent, je mafián a nechává si točit pornografické filmy. V jednom hrála i jeho žena Renée. Sleduje dvojici až k hotelu "Lost Highway". Zde se ubytuje v pokoji č.25, zatímco se manželka a Laurent milují ve vedlejším pokoji č.26. Po odchodu Renée Fred napadne jejího milence a zavře ho do kufru auta. Potom s ním odjede na opuštěné místo do pouště. Pří následné rvačce saxofonista Laurenta zraní nožem. V tom okamžiku se mu zjevuje jeho druhé schizofrenické já v podobě tajemného muže s bledě nalíčenou tváří. Dick se ptá, co po něm Madison chce. Jeho druhé já samozřejmě nevidí. Fred prostřednictvím tajemného muže odpoví, co viděl a saxofonista (tajemný muž) mafiána zastřelí. Fred utíká z místa činu a vrátí se domů, kde později psychickým vyčerpáním usne. Nad ránem procitne, ale noční zážitek si už nepamatuje, protože ho vytěsnil do nevědomí (lépe řečeno ve Fredově těle žijí dvě ega, což je Fred a tajemný muž, pokud získá kontrolu nad Fredovým tělem tajemný muž, tak si věci, které se odehráli pod ním, pamatuje hlavně on, tajemný muž získává kontrolu, když se Fred rozzlobí; v tuto chvíli má kontrolu nad svým tělem Fred, takže si ty události kolem sledování manželky a vraždy Laurenta "pořádně" nepamatuje). Potom má zvukovou halucinaci, že slyší hlas v mluvítku, který mu oznamuje, že jakýsi Dick Laurent je mrtvý. U dveří však nikdo není, což nechápe. Večer se Madisonovi účastní párty u mladíka Andyho, jehož kdysi poznala Renée v klubu Moke´s. Fredovi se opět zjeví jeho schizofrenické já v podobě tajemného muže. Ten tvrdí, že se s ním setkal v jeho domě a že právě tam se teď nachází. Saxofonista na jeho radu zatelefonuje domů. Tajemný muž stojí před ním, a zároveň mu skutečně odpovídá ze sluchátka. Fred sleduje své odcházející druhé já a ptá se Andyho, kdo že je ten záhadný host. Andy se podívá naznačeným směrem. Fredovu představu nemůže vidět, ale na schodech se baví muž se ženou. A právě o tomto muži prohlásí, že je přítelem Dicka Laurenta. Saxofonista odpoví podle toho, co slyšel z mluvítka. Andy odporuje, že Laurent nemůže být mrtvý, protože v dané chvíli o jeho smrti neví. Když se manželé vracejí domů, má Fred představu, že vidí v bytě podivné stíny. Nikoho však nenajde. V noci si vybaví události včerejšího dne a jeho schizofrenické já zabije Renné. Při výslechu ve vyšetřovací místnosti si ale zase nic nepamatuje. Přestože tvrdí, že manželku nezabil, je odsouzen k trestu smrti na elektrickém křesle. V cele trápí Freda vzpomínky na zohavené manželčino tělo. Vězeňský lékař Smordin dá odsouzenci sedativa a saxofonista po představě - Z ohně a kouře vzniká dřevěná chata. Jde o zpětný záběr vybuchujícího domku. [Dřevěná chata představuje Fredův nemocný mozek. Saxofonista měl ještě nedávno pocit, že se mu hlava rozletí, ale pod vlivem sedativ teď bolesti ustupují.] - usíná. Pokud budeme vycházet z "Výkladu snů" od Zikmunda Freuda a jeho definice snu, která zní asi takto: "Sen je iluzí vycházející z útržků reality s cílem plnit přání spícího.", tak by se Fredův následný sen dal vyložit takto - Dozorce ráno najde ve Fredově cele jiného muže. Zjistí se, že je to čtyřiadvacetiletý Pete Dayton, který byl odsouzen na podmínku a který má bydlet u svých rodičů. Ti si pro syna přijedou. [Fred by chtěl být mladý, nevinný a hlavně propuštěný. Pete ze snu je Fred.] Pete se shledá s kamarády a s milenkou Sheilou. Nepamatuje si, co se s ním stalo, kde byl a odkud má rány na obličeji. Vrátí se do práce k majiteli autoservisu, černošskému invalidovi Arniemu. [Ve snu by chtěl mít obyčejné denní zaměstnání.] Petea vyhledá gangsterský boss pan Eddy. [Dick Laurent je ve snu Eddy.] Detektivové Hank a Lou, kteří mladíka neustále sledují, přehlédnou, že pan Eddy vzal svého oblíbeného opraváře na projížďku mercedesem. Pete je svědkem, jak Eddy brutálně zmlátí a poníží řidiče, který se mu "lepil na zadek". Mladík po návratu přijme peníze za doladění motoru, ale odmítne si od bosse půjčit pornokazetu. [Fred se bojí, aby na kazetě nebyla Renée.] Hank a Lou si až teď mafiána všimnou. Poznají v něm Dicka Laurenta. Dvojice detektivů sleduje Petea i v noci, kdy se mladík miluje v autě se Sheilou. Pete v práci nemůže poslouchat Fredovo saxofonové sólo z rádia. [Nechce mít ve snu se svou profesí nic společného. Noční hraní umožnilo nevěru manželky.] Eddy přijede do servisu s cadillacem. Pete se na první pohled zamiluje do bossovy průvodkyně, krásné Alice Wakefieldové. Ta je na rozdíl od tmavovlasé Renée blondýnka, ale jinak je Fredově ženě k nerozeznání podobná. [Alice ze snu je Renée.] Žena večer přijede sama za Petem a svede ho. Milenci se začnou tajně scházet v hotelích (sledováni Hankem a Louem). Rodiče tvrdí Peteovi, že viděli, co se s ním před časem stalo. Mladík přišel domů se Sheilou a s nějakým neznámým člověkem. O děsivém světelném úkaze, který následoval, však rodiče nedovedou hovořit. [Tahle část snu poukazuje na Fredovu schizofrenii.] Pan Eddy naznačí Peteovi, že ho zabije, pokud bude chodit za Alicí. Alice milenci navrhne, aby spolu okradli jejího bohatého známého, Andyho, jehož poznala v podniku Moke´s. Budou mít peníze na útěk před Eddym. Mladík donutí milenku prozradit, že ji Andy přiměl natáčet pro mafiána porno. Pochopí, že se jí to líbilo, přestože k tomu byla donucena. [Sen vychází z reality.] Sheila ztropí Peteovi scénu a opustí ho. Mladíkovi zavolá domů pan Eddy, který pak předá sluchátko tajemnému muži. Ten Petea k smrti vyděsí vyprávěním o popravách na Dálném východě. [Fredovo schizofrenické já, které ho i ve skutečnosti děsí, se objevuje ve snu.] Podle Alicina plánu Pete omráčí Andyho v jeho domě. Oběť se však probere a zaútočí. Po Peteově zásahu však narazí do skleněné stolní desky, která mu pronikne do mozku. Alice sebere cennosti. Na promítacím plátně běží celou dobu její pornofilm. Pete objeví společnou fotografii Alice a Renée. [Alice ze snu je Renée.] Dvojice odjede Andyho autem do pouště k překupníkovi. Zastaví u dřevěné chaty, ale muž není doma. [Tajemný muž bydlí ve Fredově hlavě.] Alice a Pete se pomilují na zemi. Žena však v nejlepším Petea odstrčí a odejde do chaty. [Skutečnost, že Renée už Freda nemilovala, se odráží ve snu.] Pete vstane ze země jako Fred. [Pete ze snu je Fred.] Ten objeví v chatě jen tajemného muže, tvrdícího, že Alice odešla a že je to ve skutečnosti jeho žena Renée. Tajemný muž pak s videokamerou pronásleduje prchajícího Freda. Chce vědět, kdo je vlastně on. [Nemocný Fred si není schopen vysvětlit svoji schizofrenii.] Policie prohledává byt s Andyho mrtvolou. Všude jsou otisky Petea Daytona. Fred se vrátí ke své vile. Zazvoní a do mluvítka oznámí, že Dick Laurent je mrtvý. [Fred si ve snu vysvětluje reálnou situaci. Slyšel zvonek a potom "Dick Laurent je mrtvý" a i když to byla jeho zvuková halucinace, on ji bere jako skutečnou.] Pak zjistí, že dům sledují detektivové Al a Ed. [Vyšetřovatelé Al a Ed se objevují ve snu.] Fred ujíždí autem před policií až do noci. Během jízdy jej na dálnici oslní tajemné světlo a zmučený muž se probouzí ze snu.
Myslím že je to fakt skvelý režisér a nemali by jeho filmy pozerať ľudia čo sú zvyknutý na sprosté typicky americké hovadiny. Toto nie sú komerčné filmy to sú také filmy aké by sa mali točiť
Diane Selwynová prichádza z mestečka Deep River do L.A. a túži sa stať úspešnou herečkou. Zúčastní sa na konkurze filmu "Príbeh Silvie North", ale režisér uprednostní herečku Camillu Rhodes. Diane a Camilla sa spriatelia a vznikne medzi nimi lesbický vzťah. Režisér Adam Kesher Camillu obsadí do nového filmu, pristihuje manželku pri nevere a rozvádza sa. V priebehu natáčania sa Adam a Camilla do seba zamilujú. Camilla sa preto rozhodne ukončiť vzťah s Diane. Pozve ju na oslavu do Adamovho domu. Auto zastavuje na Mulholland Drive. Ukáže sa, že je to Camilline prekvapenie. Camilla odvedie Diane skratkou do domu. Tam sa Diane zoznámi s Adamovou matkou Catherine "Coco" Lenoix.Pri stole si Diane všimne odchádzajúceho muža v cowboyskom klobúku. Vrcholom večera je Adamovo oznámenie sobáša s Camillou, čo Diane neunesie.
Rozhodne sa pre pomstu. V kaviarni Winkies sa stretáva s nájomným zabijakom, kde mu predá peniaze. Vrah jej ukáže modrý kľúč a vraví, že po skončení vraždy ho "nechá tam, kde sme sa dohodli."
Diane sa pýta od čoho ten kľúč je. Vrah sa nad jej slovami len smeje. Servírka, ktorá ich obsluhuje má menovku BETTY. Diane si všimne mladého muža menom Dan pri pulte. Dana od tej chvíle prenasleduje desivý sen, o chlapovi s odpornou tvárou, ktorý sa skrýva za reštauráciou Winkies. Pozve preto svojho priateľa Herba do reštaurácie a rozhodnú sa preskúmať, či za ňou skutočne niekto je. Dan dostane infarkt (zrejme spôsobený jeho predstavivosťou) a umiera.
Naspäť k Diane:
Vrah vykonal vraždu a posiela kľúč. Diane začne ľutovať, čo spravila, vezme si prášky a zaspáva.
TÁTO ČASŤ JE SEN DIANE A ŇOU TIEŽ ZAČÍNA FILM:
Po Mulholland Drive ide limuzína a sedí v nej žena (je to Camilla ale v sne si nepamätá meno a tak ju volajú RITA). Muži v limuzíne ju chcú zabiť, ale nepodarí sa im to. Diane je v sne BETTY (podľa servírky vo Winkies). Betty prichádza do domu svojej tety Ruth a stretáva sa s Ritou. Betty oslní svojím výkonom na hereckom konkurze. Režisér Adam Kesher pristihuje svoju ženu pri nevere, ale je vyhodený z domu a na mizine (v skutočnosti je bohatý). Tajomný Cowboy (Diane ho videla na párty) vo sne vystupuje ako posol zlých správ a zastupuje filmových bossov.
Rita má v kabelke modrý kľúč (od krabičky) a peniaze (výplata za vraždu.)
Adamova matka tu vystupuje ako milá pani domáca. Keď Rita s Betty navštívia SILENCIO CLUB, má to znázorňovať sen, či predstavu (uvádzač hovorí: je to len ilúzia! ergo: neverte tomu, čo vidíte)
Keď sa Diane prebudí (Cowboy ju prebudí), uvedomí si, čo spravila a bolesť sa jej vracia. Má výčitky svedomia (Starý muž a stará žena) a tie nakoniec vedú k samovražde.
P.S. A modrá krabička? Zrejme ide o znázornenie prechodu medzi snom a realitou.
Autentický príbeh zachytáva tragický osud mimoriadne deformovaného človeka, Johna Merricka (1860 - 1890). Chirurg Treves (Anthony Hopkins) našiel tohoto nešťastníka medzi púťovými atrakciami a pomohol mu nájsť cestu k vlastnej identite. Takzvaný "Sloní muž" sa prejavil ako inteligentná citlivá bytosť, žijúca však s desivým handicapom... David Lynch vychádza v smutnom príbehu z prostredia viktoriánskeho Londýna. Akcentuje bizarnosť dobových londýnskych ulíc a dielní, kde sa upotení muži lopotia pri záhadných strojoch, ktorých para zahaľuje temné zákutia...
7.4./19:00 MULHOLLAND DRIVE
David Lynch, USA/Fr., 2001
146 min., angl. ver., tit., MN, vst. 50/60 Sk
Atraktívna tmavovláska Rita, trpiaca po podivnej havárii stratou pamäti, a naivná blondínka Betty, hľadajúca šťastie v Hollywoode, spoločne prechádzajú bludiskom záhadných udalostí. Ešte je tu režisér Adam, ktorý má ťažkosti s mafiou, s nevernou ženou, so svojím bankovým kontom i s pripravovaným filmom, v ktorom je nútený preobsadiť hlavnú ženskú úlohu... Postmoderné surrealistické mystérium, v ktorom sa zmazávajú hranice medzi skutočnosťou a snom či nočnou morou, získalo Cenu za réžiu na MFF Cannes 2001.
21.4./19:00 INLAND EMPIRE
David Lynch, USA/Fr./Poľ., 2006
172 min., angl.-poľ. ver., tit., MN, vst. 60/70 Sk
Laura Dern a Jeremy Irons v mysterióznej dráme, ktorá je lynchovským príbehom o záhade... Záhade v podsvetoch iných svetov odvíjajúcej sa okolo zamilovanej ženy... Herečka Nikki sa pripravuje na najväčšiu rolu svojho života, ale keď sa zamiluje do svojho kolegu, zistí, že sa jej život začína podobať fiktívnemu filmu, ktorý práve točí. Navyše odhaľuje, že tento film je remakom starého poľského filmu, ktorý nebol nikdy dokončený kvôli tragédii, ktorá sa udiala. A to je len začiatok azda najnepreniknuteľnejšieho filmu všetkých dôb!
Roleta je špeciálny inkognito mód, ktorým skryješ obsah obrazovky pred samým sebou, alebo inou osobou v tvojej izbe (napr. mama). Roletu odroluješ tak, že na ňu klikneš.
11 komentov
Rufus, videl si Rabbits episodes od neho???...pretože to dielo pokladám za vrchol režiserskej k*k*tnosti a drbnutého experimentátorstva...a naviac ma dorazilo že na istom webe tomu dasli cez 80%...
Jazzový saxofonista Fred Madison žije v chladně zařízeném domě se svou znuděnou ženou Renée. Když manželce ze svých nočních cest za hraním volá, nebere mu telefon. Začíná ji podezírat, že vede dvojí život (viz dále jeho sen). Jednou večer se manželé pomilují, ale už to není, co bývalo. Žena konejší Freda a on jí vypráví o svém snu: hledal volající Renée v domě, našel ji v ložnici, ale nebyla to ona. Čím dál více se saxofonista užírá nejistotou a žárlivostí. Navíc začíná propadat schizofrenii (kazety a minitelevizor představují ve Fredově mozku paměť nového ega, tajemného muže). Rozhodne se manželku sledovat a zjistí, že je mu opravdu nevěrná. Její milenec se jmenuje Dick Laurent, je mafián a nechává si točit pornografické filmy. V jednom hrála i jeho žena Renée. Sleduje dvojici až k hotelu "Lost Highway". Zde se ubytuje v pokoji č.25, zatímco se manželka a Laurent milují ve vedlejším pokoji č.26. Po odchodu Renée Fred napadne jejího milence a zavře ho do kufru auta. Potom s ním odjede na opuštěné místo do pouště. Pří následné rvačce saxofonista Laurenta zraní nožem. V tom okamžiku se mu zjevuje jeho druhé schizofrenické já v podobě tajemného muže s bledě nalíčenou tváří. Dick se ptá, co po něm Madison chce. Jeho druhé já samozřejmě nevidí. Fred prostřednictvím tajemného muže odpoví, co viděl a saxofonista (tajemný muž) mafiána zastřelí. Fred utíká z místa činu a vrátí se domů, kde později psychickým vyčerpáním usne. Nad ránem procitne, ale noční zážitek si už nepamatuje, protože ho vytěsnil do nevědomí (lépe řečeno ve Fredově těle žijí dvě ega, což je Fred a tajemný muž, pokud získá kontrolu nad Fredovým tělem tajemný muž, tak si věci, které se odehráli pod ním, pamatuje hlavně on, tajemný muž získává kontrolu, když se Fred rozzlobí; v tuto chvíli má kontrolu nad svým tělem Fred, takže si ty události kolem sledování manželky a vraždy Laurenta "pořádně" nepamatuje). Potom má zvukovou halucinaci, že slyší hlas v mluvítku, který mu oznamuje, že jakýsi Dick Laurent je mrtvý. U dveří však nikdo není, což nechápe. Večer se Madisonovi účastní párty u mladíka Andyho, jehož kdysi poznala Renée v klubu Moke´s. Fredovi se opět zjeví jeho schizofrenické já v podobě tajemného muže. Ten tvrdí, že se s ním setkal v jeho domě a že právě tam se teď nachází. Saxofonista na jeho radu zatelefonuje domů. Tajemný muž stojí před ním, a zároveň mu skutečně odpovídá ze sluchátka. Fred sleduje své odcházející druhé já a ptá se Andyho, kdo že je ten záhadný host. Andy se podívá naznačeným směrem. Fredovu představu nemůže vidět, ale na schodech se baví muž se ženou. A právě o tomto muži prohlásí, že je přítelem Dicka Laurenta. Saxofonista odpoví podle toho, co slyšel z mluvítka. Andy odporuje, že Laurent nemůže být mrtvý, protože v dané chvíli o jeho smrti neví. Když se manželé vracejí domů, má Fred představu, že vidí v bytě podivné stíny. Nikoho však nenajde. V noci si vybaví události včerejšího dne a jeho schizofrenické já zabije Renné. Při výslechu ve vyšetřovací místnosti si ale zase nic nepamatuje. Přestože tvrdí, že manželku nezabil, je odsouzen k trestu smrti na elektrickém křesle. V cele trápí Freda vzpomínky na zohavené manželčino tělo. Vězeňský lékař Smordin dá odsouzenci sedativa a saxofonista po představě - Z ohně a kouře vzniká dřevěná chata. Jde o zpětný záběr vybuchujícího domku. [Dřevěná chata představuje Fredův nemocný mozek. Saxofonista měl ještě nedávno pocit, že se mu hlava rozletí, ale pod vlivem sedativ teď bolesti ustupují.] - usíná. Pokud budeme vycházet z "Výkladu snů" od Zikmunda Freuda a jeho definice snu, která zní asi takto: "Sen je iluzí vycházející z útržků reality s cílem plnit přání spícího.", tak by se Fredův následný sen dal vyložit takto - Dozorce ráno najde ve Fredově cele jiného muže. Zjistí se, že je to čtyřiadvacetiletý Pete Dayton, který byl odsouzen na podmínku a který má bydlet u svých rodičů. Ti si pro syna přijedou. [Fred by chtěl být mladý, nevinný a hlavně propuštěný. Pete ze snu je Fred.] Pete se shledá s kamarády a s milenkou Sheilou. Nepamatuje si, co se s ním stalo, kde byl a odkud má rány na obličeji. Vrátí se do práce k majiteli autoservisu, černošskému invalidovi Arniemu. [Ve snu by chtěl mít obyčejné denní zaměstnání.] Petea vyhledá gangsterský boss pan Eddy. [Dick Laurent je ve snu Eddy.] Detektivové Hank a Lou, kteří mladíka neustále sledují, přehlédnou, že pan Eddy vzal svého oblíbeného opraváře na projížďku mercedesem. Pete je svědkem, jak Eddy brutálně zmlátí a poníží řidiče, který se mu "lepil na zadek". Mladík po návratu přijme peníze za doladění motoru, ale odmítne si od bosse půjčit pornokazetu. [Fred se bojí, aby na kazetě nebyla Renée.] Hank a Lou si až teď mafiána všimnou. Poznají v něm Dicka Laurenta. Dvojice detektivů sleduje Petea i v noci, kdy se mladík miluje v autě se Sheilou. Pete v práci nemůže poslouchat Fredovo saxofonové sólo z rádia. [Nechce mít ve snu se svou profesí nic společného. Noční hraní umožnilo nevěru manželky.] Eddy přijede do servisu s cadillacem. Pete se na první pohled zamiluje do bossovy průvodkyně, krásné Alice Wakefieldové. Ta je na rozdíl od tmavovlasé Renée blondýnka, ale jinak je Fredově ženě k nerozeznání podobná. [Alice ze snu je Renée.] Žena večer přijede sama za Petem a svede ho. Milenci se začnou tajně scházet v hotelích (sledováni Hankem a Louem). Rodiče tvrdí Peteovi, že viděli, co se s ním před časem stalo. Mladík přišel domů se Sheilou a s nějakým neznámým člověkem. O děsivém světelném úkaze, který následoval, však rodiče nedovedou hovořit. [Tahle část snu poukazuje na Fredovu schizofrenii.] Pan Eddy naznačí Peteovi, že ho zabije, pokud bude chodit za Alicí. Alice milenci navrhne, aby spolu okradli jejího bohatého známého, Andyho, jehož poznala v podniku Moke´s. Budou mít peníze na útěk před Eddym. Mladík donutí milenku prozradit, že ji Andy přiměl natáčet pro mafiána porno. Pochopí, že se jí to líbilo, přestože k tomu byla donucena. [Sen vychází z reality.] Sheila ztropí Peteovi scénu a opustí ho. Mladíkovi zavolá domů pan Eddy, který pak předá sluchátko tajemnému muži. Ten Petea k smrti vyděsí vyprávěním o popravách na Dálném východě. [Fredovo schizofrenické já, které ho i ve skutečnosti děsí, se objevuje ve snu.] Podle Alicina plánu Pete omráčí Andyho v jeho domě. Oběť se však probere a zaútočí. Po Peteově zásahu však narazí do skleněné stolní desky, která mu pronikne do mozku. Alice sebere cennosti. Na promítacím plátně běží celou dobu její pornofilm. Pete objeví společnou fotografii Alice a Renée. [Alice ze snu je Renée.] Dvojice odjede Andyho autem do pouště k překupníkovi. Zastaví u dřevěné chaty, ale muž není doma. [Tajemný muž bydlí ve Fredově hlavě.] Alice a Pete se pomilují na zemi. Žena však v nejlepším Petea odstrčí a odejde do chaty. [Skutečnost, že Renée už Freda nemilovala, se odráží ve snu.] Pete vstane ze země jako Fred. [Pete ze snu je Fred.] Ten objeví v chatě jen tajemného muže, tvrdícího, že Alice odešla a že je to ve skutečnosti jeho žena Renée. Tajemný muž pak s videokamerou pronásleduje prchajícího Freda. Chce vědět, kdo je vlastně on. [Nemocný Fred si není schopen vysvětlit svoji schizofrenii.] Policie prohledává byt s Andyho mrtvolou. Všude jsou otisky Petea Daytona. Fred se vrátí ke své vile. Zazvoní a do mluvítka oznámí, že Dick Laurent je mrtvý. [Fred si ve snu vysvětluje reálnou situaci. Slyšel zvonek a potom "Dick Laurent je mrtvý" a i když to byla jeho zvuková halucinace, on ji bere jako skutečnou.] Pak zjistí, že dům sledují detektivové Al a Ed. [Vyšetřovatelé Al a Ed se objevují ve snu.] Fred ujíždí autem před policií až do noci. Během jízdy jej na dálnici oslní tajemné světlo a zmučený muž se probouzí ze snu.
kde si k tomu dosiel?
nemas toho viac??
hm?
Lynch je fakt genius...jeho veci su proste zazitok
Diane Selwynová prichádza z mestečka Deep River do L.A. a túži sa stať úspešnou herečkou. Zúčastní sa na konkurze filmu "Príbeh Silvie North", ale režisér uprednostní herečku Camillu Rhodes. Diane a Camilla sa spriatelia a vznikne medzi nimi lesbický vzťah. Režisér Adam Kesher Camillu obsadí do nového filmu, pristihuje manželku pri nevere a rozvádza sa. V priebehu natáčania sa Adam a Camilla do seba zamilujú. Camilla sa preto rozhodne ukončiť vzťah s Diane. Pozve ju na oslavu do Adamovho domu. Auto zastavuje na Mulholland Drive. Ukáže sa, že je to Camilline prekvapenie. Camilla odvedie Diane skratkou do domu. Tam sa Diane zoznámi s Adamovou matkou Catherine "Coco" Lenoix.Pri stole si Diane všimne odchádzajúceho muža v cowboyskom klobúku. Vrcholom večera je Adamovo oznámenie sobáša s Camillou, čo Diane neunesie.
Rozhodne sa pre pomstu. V kaviarni Winkies sa stretáva s nájomným zabijakom, kde mu predá peniaze. Vrah jej ukáže modrý kľúč a vraví, že po skončení vraždy ho "nechá tam, kde sme sa dohodli."
Diane sa pýta od čoho ten kľúč je. Vrah sa nad jej slovami len smeje. Servírka, ktorá ich obsluhuje má menovku BETTY. Diane si všimne mladého muža menom Dan pri pulte. Dana od tej chvíle prenasleduje desivý sen, o chlapovi s odpornou tvárou, ktorý sa skrýva za reštauráciou Winkies. Pozve preto svojho priateľa Herba do reštaurácie a rozhodnú sa preskúmať, či za ňou skutočne niekto je. Dan dostane infarkt (zrejme spôsobený jeho predstavivosťou) a umiera.
Naspäť k Diane:
Vrah vykonal vraždu a posiela kľúč. Diane začne ľutovať, čo spravila, vezme si prášky a zaspáva.
TÁTO ČASŤ JE SEN DIANE A ŇOU TIEŽ ZAČÍNA FILM:
Po Mulholland Drive ide limuzína a sedí v nej žena (je to Camilla ale v sne si nepamätá meno a tak ju volajú RITA). Muži v limuzíne ju chcú zabiť, ale nepodarí sa im to. Diane je v sne BETTY (podľa servírky vo Winkies). Betty prichádza do domu svojej tety Ruth a stretáva sa s Ritou. Betty oslní svojím výkonom na hereckom konkurze. Režisér Adam Kesher pristihuje svoju ženu pri nevere, ale je vyhodený z domu a na mizine (v skutočnosti je bohatý). Tajomný Cowboy (Diane ho videla na párty) vo sne vystupuje ako posol zlých správ a zastupuje filmových bossov.
Rita má v kabelke modrý kľúč (od krabičky) a peniaze (výplata za vraždu.)
Adamova matka tu vystupuje ako milá pani domáca. Keď Rita s Betty navštívia SILENCIO CLUB, má to znázorňovať sen, či predstavu (uvádzač hovorí: je to len ilúzia! ergo: neverte tomu, čo vidíte)
Keď sa Diane prebudí (Cowboy ju prebudí), uvedomí si, čo spravila a bolesť sa jej vracia. Má výčitky svedomia (Starý muž a stará žena) a tie nakoniec vedú k samovražde.
P.S. A modrá krabička? Zrejme ide o znázornenie prechodu medzi snom a realitou.
3 filmy v Nostalgii
17.3./19:00 SLONÍ MUŽ (THE ELEPHANT MAN)
David Lynch, USA, 1980
124 min., angl. ver., tit., MP, vst. 50/60 Sk
Autentický príbeh zachytáva tragický osud mimoriadne deformovaného človeka, Johna Merricka (1860 - 1890). Chirurg Treves (Anthony Hopkins) našiel tohoto nešťastníka medzi púťovými atrakciami a pomohol mu nájsť cestu k vlastnej identite. Takzvaný "Sloní muž" sa prejavil ako inteligentná citlivá bytosť, žijúca však s desivým handicapom... David Lynch vychádza v smutnom príbehu z prostredia viktoriánskeho Londýna. Akcentuje bizarnosť dobových londýnskych ulíc a dielní, kde sa upotení muži lopotia pri záhadných strojoch, ktorých para zahaľuje temné zákutia...
7.4./19:00 MULHOLLAND DRIVE
David Lynch, USA/Fr., 2001
146 min., angl. ver., tit., MN, vst. 50/60 Sk
Atraktívna tmavovláska Rita, trpiaca po podivnej havárii stratou pamäti, a naivná blondínka Betty, hľadajúca šťastie v Hollywoode, spoločne prechádzajú bludiskom záhadných udalostí. Ešte je tu režisér Adam, ktorý má ťažkosti s mafiou, s nevernou ženou, so svojím bankovým kontom i s pripravovaným filmom, v ktorom je nútený preobsadiť hlavnú ženskú úlohu... Postmoderné surrealistické mystérium, v ktorom sa zmazávajú hranice medzi skutočnosťou a snom či nočnou morou, získalo Cenu za réžiu na MFF Cannes 2001.
21.4./19:00 INLAND EMPIRE
David Lynch, USA/Fr./Poľ., 2006
172 min., angl.-poľ. ver., tit., MN, vst. 60/70 Sk
Laura Dern a Jeremy Irons v mysterióznej dráme, ktorá je lynchovským príbehom o záhade... Záhade v podsvetoch iných svetov odvíjajúcej sa okolo zamilovanej ženy... Herečka Nikki sa pripravuje na najväčšiu rolu svojho života, ale keď sa zamiluje do svojho kolegu, zistí, že sa jej život začína podobať fiktívnemu filmu, ktorý práve točí. Navyše odhaľuje, že tento film je remakom starého poľského filmu, ktorý nebol nikdy dokončený kvôli tragédii, ktorá sa udiala. A to je len začiatok azda najnepreniknuteľnejšieho filmu všetkých dôb!