metan nemoze mat linearnu strukturu, lebo uhlik ma na seba naviazane 4 vodiky a tie musia byt nejak v priestore usporiadane, nemozu byt na sebe nalepene alebo co... logicky etin (co je mimochodom to iste ako acetylen) ju mat moze, kedze medzi uhlikmi je trojita vazba a na kazdom je naviazany iba jeden vodik...
@alanis ja som to na strednej tiez nikdy nechapala, az na vyske mi to bolo poriadne vysvetlene (na anorganickych zluceninach, takze neviem ci to v organike plati rovnako ale mohlo by)... tam ide o to, aby sa ten atom v zlucenine usporiadal tak, aby bolo odpudzovanie elektronovych parov a vazieb co najmensie... a v etine je to zrejme tak, aby tam bol ten uhol 180 stupnov. 1 vodik sa ti tazko usporiada do nejakej trigonalnej bipyramidy ale samozrejme to je moje vysvetlenie, ak je to zle, tak budem len rada, ak ma niekto opravi...
No, to sa pýtaš dobre... Ja študujem medicínsku chémiu na STU Je to ale takto ťažké vysvetliť, nakoľko by to chcelo minimálne papier a ceruzku. Najlepšie na túto tému si prečítať nejakú literatúru alebo sa pozrieť na web. Ale pokúsim sa ti to jednoducho vysvetliť.