Ahojte, máme napísať do školy sloh na tému Gymnastika (hocijaký žáner, ale rozprávanie alebo fejtón to zrovna byť nemusí a ja sa mám strašne veľa učiť proste už len to, že sem píšem ma oberá o čas tak by som bol neskutočne vďačný keby sa vám niekomu c
Telesná výchova predstavuje výber poznatkov telocvičných a pohybových činností a operácií prostredníctvom ktorých sa plnia výchovné a vzdelávacie ciele telesnej výchovy.
Obsah telesnej výchovy zahŕňa poznatky, telocvičné pohyby, pohybové činnosti a operácie, ktoré si žiaci osvojujú a prostredníctvom čoho rozvíjajú a formujú postoje, záujmy, vlastnosti, schopnosti žiakov v telovýchovnom procese. Obsah telesnej výchovy je regulátorom činnosti učiteľa a žiakov v telovýchovnom procese.
Základy športovej gymnastiky sú neoddeliteľnou súčasnej telesnej výchovy. Zaraďujeme ju medzi technicko-estetické športy, v ktorých sa cvičenec snaží o osvojenie širokého repertoáru pohybových činností. Spájanie cvičebných tvarov do väzieb a zostáv je podmienené dokonalou technikou a estetickým prejavom. Predpokladom k naplneniu tohto zámeru je dosiahnutie vysokej úrovne koordinačných schopností, ktoré sú v praxi telesnej výchovy označované ako obratnosť. Obratnosť môžeme chápať ako schopnosť učiť sa ekonomicky nové pohybové zručnosti a týmto učením a kombinovaním rozvíjať orientačné, diferenciačné, reakčné, ale aj rovnovážne a rytmické čiastkové, koordinačné schopnosti, ktoré sa u cvičenca integrujú v technicko-estetickom pohybovom prejave.
Podstatnou stránkou charakteristiky športovej gymnastiky je jej vplyv na rozvoj koordinačných schopností. Zo zdravotného hľadiska pôsobí gymnastika predovšetkým na rozvoj kostrového svalového aparátu, správne držanie tela, na proporčné vytváranie svalového stvárnenia ľudského tela i na funkciu vnútorných orgánov. V rozvoji obehovej a dýchacej sústavy treba uplatňovať doplnkové športy vytrvalostného charakteru.
CIELE A OBSAH GYMNASTIKY NA 1.STUPNI ZŠ
Akrobatické cvičenia predstavujú tematický celok v učebných osnovách pre žiakov 1 – 4. ročníka základnej školy. Obsahujú základné akrobatické tvary, ktoré prispievajú k telesnému a pohybovému zdokonaľovaniu žiaka, pohybovej a športovej výkonnosti a k rozvoju ďalších vlastností osobnosti.
Osvojovaním a zdokonaľovaním základných akrobatických cvičebných tvarov sa u žiakov z pohybových schopností rozvíja predovšetkým obratnosť, ktorá je potrebná vo všetkých telovýchovných pohybových činnostiach, ale aj v špecifických situáciách v živote človeka. Schopnosť žiakov osvojovať si nové, neznáme pohyby úzko súvisí s osobitosťami vekového vývoja. Cieľavedomé rozvíjanie koordinačných schopností detí zlepšuje funkčnosť mozgovej kôry a pohybového analyzátora, ale aj vopred vytvorených podmienených spojov. Rozvoj pohybových koordinačných schopností je najintenzívnejší od 7 do 11 rokov veku žiaka.
Najväčší význam pri osvojovaní si nových pohybových štruktúr mám množstvo a kvalita predtým utvorených podmienených spojov. Prostredníctvom rozmanitých, zámerne volených cvičení sa u žiakov rozvíjajú pohybové skúsenosti. Nové pohybové tvary treba systematicky opakovať a metodicky stupňovať v rôznych oblastiach a v sťažených podmienkach.
Ciele gymnastiky sú:
- pôsobiť na harmonický rast všetkých orgánov, zámerne precvičovať aj izolované svalové oblasti, pôsobiť na rozvoj telesných vlastností, optimálne zväčšovať a udržiavať kĺbovú pohyblivosť a svalovú silu, zlepšovať nervovo – svalovú koordináciu;
- kompenzovať rastové a ďalšie civilizačné poruchy spojené s jednostrannou a zníženou pohybovou činnosťou človeka;
- pripravovať organizmus na funkčne a pohybovo náročnejšiu športovú alebo pracovnú činnosť.
Učivo gymnastiky predstavujú akrobacia a preskoky a rozličné obmeny šplhov. V prehlbujúcom učive sa zaraďujú zostavy. Rytmická gymnastika rozvíja svalové uvoľnenie, vyjadrenie hudobného a rytmického motívu pohybom.
Metodický rad športovej gymnastiky obsahuje prípravné a aj imitačné cvičenia pre zvládnutie cvičebných tvarov, ktoré spájame do väzieb a krátkych pohybových zostáv ako statické cvičebné tvary /polohy/, ako ľah vznesmo, variácie sedov, dynamické cvičebné tvary /pohyby/, ako preval vzad, kotúľ vpred, kotúľ vzad, stojka na lopatkách.
Od začiatku sa zameriavam na zdokonaľovanie správnej techniky jednotlivých cvikov, zväčšovanie pohybového rozsahu a ich estetické vykonávanie. Snažíme sa na všetkých i málotriednych školách, vytvárať podmienky na vykonávanie akrobatických cvičení.
STOJ ZO SEDU, KĽAKU, DREPU BEZ POMOCI RÚK A OPAČNE
Na začiatku zopakujem so žiakmi cvičenia uvedené v prípravných cvičeniach pre akrobaciu. Sed, kľak a drep zaraďujeme do cvičení rýchlosti a do naháňačiek. Postupne vyžadujeme od žiakov presné a ovládané držanie tela. Cvičíme hromadne a opravujeme nesprávne držanie tela vo všetkých rovnovážnych postojoch a kľakoch. Neuspokojujeme sa s nedbalým vykonaním sedu, pretože nepredstavuje odpočinkový výkon, ale uvedomený a ovládaný cvičebný tvar. Deti potrebujú občas pochvalu a povzbudenie.
Preto treba poukázať na príklady vzorného zacvičenia požadovaných cvičených tvarov:
Metodika: Pomalý sed zo stoja spojného
- Kto sa posadí nehlučne?
- Kto to dokáže pomocou jednej ruky?
- Kto to dokáže bez pomoci rúk?
- Kto bude najlepšie sedieť vzpriamený? /hlava hore, chrbát vyrovnať, nohy vystrieť, ruky zopnúť za hlavu, lakte tlačiť vzad/;
- Najskôr učiteľ a potom žiaci sami nahlas počítajú /do piatich až desiatich/ a pomaly si sadajú na zem, Rýchly sed zo stoja spojného
- Kto sa posadí najrýchlejšie?
- Kto pred sedom vyskočí najvyššie?
- Kto sa správne posadí zo stoja na jednej nohe?
- Kto sa správne a rýchlo posadí na určené miesto? Najskôr cvičíme pomaly a neskôr aj na rýchlosť.
Obmena: Tak isto precvičujeme podrep, drep a kľak.
Stoj spojný zo sedu
- pomalé vstávanie zo sedu do stoja spojného do výponu, do stoja skrižmo;
- rýchly stoj zo sedu do stoja;
- stoj zo sedu bez pomoci paží a so sprievodnými pohybmi paží.
Obmena: Tak isto precvičujeme stoj z podrepu, drepu a kľaku:
- zo stoja spojného ľah vzadu, stoj bez pomoci rúk do drepu a do stoja;
- z kľaku ľah vpredu, celý obrat vpravo alebo vľavo do ľahu vzadu, sed a výskokom stoj spojný;
- z drepu sed roznožný, ľah na ľavom boku, preval, bez pomoci rúk kľak, drep a pomalý stoj;
- predklon, pripažiť, drep, upažiť, dlane vpred, sedom ľah vzadu, ľah vznesmo a stoj bez pomoci paží.
VÁĽANIE BOKOM
Pri váľaní bokom sa žiak otáča v ľahu okolo pozdĺžnej osi tela.
Váľanie na rovine
- preval z ľahu vpredu;
- preval z ľahu vzadu;
- preval z ľahu na boku.
Obmena: Žiak drží pri prevale paže pri tele, vzpaží nad hlavou, jednu pažu pri tele, druhú nad hlavou, spája preval vľavo, vpravo, vykonáva dva súvislé prevaly vpravo, vľavo; cvičí udaným smerom.
Váľanie na šikmej ploche
- váľanie zo svahu /šikmá plocha vytvorená zo žineniek položených na mostíku/,
- pasívne váľanie do svahu /niekoľko žiakov prevaľuje jedného žiaka/.
Obmena: Opakujeme známe výkony z prípravnej časti, ale stále stupňujeme nároky na ovládané držanie tela. Jednotlivé výkony hodnotíme bodovaním a občas zveríme túto funkciu žiakom.
PREVAL VZAD DO ĽAHU VZNESMO SKRČMO A SPAŤ
Najprv skvalitňujeme so žiakmi vykonávanie prevalu vzad a primerane chápavosti žiakov vysvetľujeme význam zbalenia a účelného zaoblenia chrbtice pre rotáciu okolo priečnej osi:
- preval vzad zo sedu skrčmo s držaním podkolenami, paže sú zopnuté rôznymi spôsobmi;
- preval vzad s výdržou v upažení.
Pri vykonávaní prevalu vzad hodnotíme aj rozsah pohybu. Žiaci získajú cenné skúsenosti v osvojovaní si zručnosti pri pretáčaní okolo šírkovej osi ako nevyhnutnú prípravu na zvládnutie kotúľov.
Roleta je špeciálny inkognito mód, ktorým skryješ obsah obrazovky pred samým sebou, alebo inou osobou v tvojej izbe (napr. mama). Roletu odroluješ tak, že na ňu klikneš.
12 komentov
už to vidíš
Telesná výchova predstavuje výber poznatkov telocvičných a pohybových činností a operácií prostredníctvom ktorých sa plnia výchovné a vzdelávacie ciele telesnej výchovy.
Obsah telesnej výchovy zahŕňa poznatky, telocvičné pohyby, pohybové činnosti a operácie, ktoré si žiaci osvojujú a prostredníctvom čoho rozvíjajú a formujú postoje, záujmy, vlastnosti, schopnosti žiakov v telovýchovnom procese. Obsah telesnej výchovy je regulátorom činnosti učiteľa a žiakov v telovýchovnom procese.
Základy športovej gymnastiky sú neoddeliteľnou súčasnej telesnej výchovy. Zaraďujeme ju medzi technicko-estetické športy, v ktorých sa cvičenec snaží o osvojenie širokého repertoáru pohybových činností. Spájanie cvičebných tvarov do väzieb a zostáv je podmienené dokonalou technikou a estetickým prejavom. Predpokladom k naplneniu tohto zámeru je dosiahnutie vysokej úrovne koordinačných schopností, ktoré sú v praxi telesnej výchovy označované ako obratnosť. Obratnosť môžeme chápať ako schopnosť učiť sa ekonomicky nové pohybové zručnosti a týmto učením a kombinovaním rozvíjať orientačné, diferenciačné, reakčné, ale aj rovnovážne a rytmické čiastkové, koordinačné schopnosti, ktoré sa u cvičenca integrujú v technicko-estetickom pohybovom prejave.
Podstatnou stránkou charakteristiky športovej gymnastiky je jej vplyv na rozvoj koordinačných schopností. Zo zdravotného hľadiska pôsobí gymnastika predovšetkým na rozvoj kostrového svalového aparátu, správne držanie tela, na proporčné vytváranie svalového stvárnenia ľudského tela i na funkciu vnútorných orgánov. V rozvoji obehovej a dýchacej sústavy treba uplatňovať doplnkové športy vytrvalostného charakteru.
CIELE A OBSAH GYMNASTIKY NA 1.STUPNI ZŠ
Akrobatické cvičenia predstavujú tematický celok v učebných osnovách pre žiakov 1 – 4. ročníka základnej školy. Obsahujú základné akrobatické tvary, ktoré prispievajú k telesnému a pohybovému zdokonaľovaniu žiaka, pohybovej a športovej výkonnosti a k rozvoju ďalších vlastností osobnosti.
Osvojovaním a zdokonaľovaním základných akrobatických cvičebných tvarov sa u žiakov z pohybových schopností rozvíja predovšetkým obratnosť, ktorá je potrebná vo všetkých telovýchovných pohybových činnostiach, ale aj v špecifických situáciách v živote človeka. Schopnosť žiakov osvojovať si nové, neznáme pohyby úzko súvisí s osobitosťami vekového vývoja. Cieľavedomé rozvíjanie koordinačných schopností detí zlepšuje funkčnosť mozgovej kôry a pohybového analyzátora, ale aj vopred vytvorených podmienených spojov. Rozvoj pohybových koordinačných schopností je najintenzívnejší od 7 do 11 rokov veku žiaka.
Najväčší význam pri osvojovaní si nových pohybových štruktúr mám množstvo a kvalita predtým utvorených podmienených spojov. Prostredníctvom rozmanitých, zámerne volených cvičení sa u žiakov rozvíjajú pohybové skúsenosti. Nové pohybové tvary treba systematicky opakovať a metodicky stupňovať v rôznych oblastiach a v sťažených podmienkach.
Ciele gymnastiky sú:
- pôsobiť na harmonický rast všetkých orgánov, zámerne precvičovať aj izolované svalové oblasti, pôsobiť na rozvoj telesných vlastností, optimálne zväčšovať a udržiavať kĺbovú pohyblivosť a svalovú silu, zlepšovať nervovo – svalovú koordináciu;
- kompenzovať rastové a ďalšie civilizačné poruchy spojené s jednostrannou a zníženou pohybovou činnosťou človeka;
- pripravovať organizmus na funkčne a pohybovo náročnejšiu športovú alebo pracovnú činnosť.
Učivo gymnastiky predstavujú akrobacia a preskoky a rozličné obmeny šplhov. V prehlbujúcom učive sa zaraďujú zostavy. Rytmická gymnastika rozvíja svalové uvoľnenie, vyjadrenie hudobného a rytmického motívu pohybom.
Metodický rad športovej gymnastiky obsahuje prípravné a aj imitačné cvičenia pre zvládnutie cvičebných tvarov, ktoré spájame do väzieb a krátkych pohybových zostáv ako statické cvičebné tvary /polohy/, ako ľah vznesmo, variácie sedov, dynamické cvičebné tvary /pohyby/, ako preval vzad, kotúľ vpred, kotúľ vzad, stojka na lopatkách.
Od začiatku sa zameriavam na zdokonaľovanie správnej techniky jednotlivých cvikov, zväčšovanie pohybového rozsahu a ich estetické vykonávanie. Snažíme sa na všetkých i málotriednych školách, vytvárať podmienky na vykonávanie akrobatických cvičení.
STOJ ZO SEDU, KĽAKU, DREPU BEZ POMOCI RÚK A OPAČNE
Na začiatku zopakujem so žiakmi cvičenia uvedené v prípravných cvičeniach pre akrobaciu. Sed, kľak a drep zaraďujeme do cvičení rýchlosti a do naháňačiek. Postupne vyžadujeme od žiakov presné a ovládané držanie tela. Cvičíme hromadne a opravujeme nesprávne držanie tela vo všetkých rovnovážnych postojoch a kľakoch. Neuspokojujeme sa s nedbalým vykonaním sedu, pretože nepredstavuje odpočinkový výkon, ale uvedomený a ovládaný cvičebný tvar. Deti potrebujú občas pochvalu a povzbudenie.
Preto treba poukázať na príklady vzorného zacvičenia požadovaných cvičených tvarov:
Metodika: Pomalý sed zo stoja spojného
- Kto sa posadí nehlučne?
- Kto to dokáže pomocou jednej ruky?
- Kto to dokáže bez pomoci rúk?
- Kto bude najlepšie sedieť vzpriamený? /hlava hore, chrbát vyrovnať, nohy vystrieť, ruky zopnúť za hlavu, lakte tlačiť vzad/;
- Najskôr učiteľ a potom žiaci sami nahlas počítajú /do piatich až desiatich/ a pomaly si sadajú na zem, Rýchly sed zo stoja spojného
- Kto sa posadí najrýchlejšie?
- Kto pred sedom vyskočí najvyššie?
- Kto sa správne posadí zo stoja na jednej nohe?
- Kto sa správne a rýchlo posadí na určené miesto? Najskôr cvičíme pomaly a neskôr aj na rýchlosť.
Obmena: Tak isto precvičujeme podrep, drep a kľak.
Stoj spojný zo sedu
- pomalé vstávanie zo sedu do stoja spojného do výponu, do stoja skrižmo;
- rýchly stoj zo sedu do stoja;
- stoj zo sedu bez pomoci paží a so sprievodnými pohybmi paží.
Obmena: Tak isto precvičujeme stoj z podrepu, drepu a kľaku:
- zo stoja spojného ľah vzadu, stoj bez pomoci rúk do drepu a do stoja;
- z kľaku ľah vpredu, celý obrat vpravo alebo vľavo do ľahu vzadu, sed a výskokom stoj spojný;
- z drepu sed roznožný, ľah na ľavom boku, preval, bez pomoci rúk kľak, drep a pomalý stoj;
- predklon, pripažiť, drep, upažiť, dlane vpred, sedom ľah vzadu, ľah vznesmo a stoj bez pomoci paží.
VÁĽANIE BOKOM
Pri váľaní bokom sa žiak otáča v ľahu okolo pozdĺžnej osi tela.
Váľanie na rovine
- preval z ľahu vpredu;
- preval z ľahu vzadu;
- preval z ľahu na boku.
Obmena: Žiak drží pri prevale paže pri tele, vzpaží nad hlavou, jednu pažu pri tele, druhú nad hlavou, spája preval vľavo, vpravo, vykonáva dva súvislé prevaly vpravo, vľavo; cvičí udaným smerom.
Váľanie na šikmej ploche
- váľanie zo svahu /šikmá plocha vytvorená zo žineniek položených na mostíku/,
- pasívne váľanie do svahu /niekoľko žiakov prevaľuje jedného žiaka/.
Obmena: Opakujeme známe výkony z prípravnej časti, ale stále stupňujeme nároky na ovládané držanie tela. Jednotlivé výkony hodnotíme bodovaním a občas zveríme túto funkciu žiakom.
PREVAL VZAD DO ĽAHU VZNESMO SKRČMO A SPAŤ
Najprv skvalitňujeme so žiakmi vykonávanie prevalu vzad a primerane chápavosti žiakov vysvetľujeme význam zbalenia a účelného zaoblenia chrbtice pre rotáciu okolo priečnej osi:
- preval vzad zo sedu skrčmo s držaním podkolenami, paže sú zopnuté rôznymi spôsobmi;
- preval vzad s výdržou v upažení.
Pri vykonávaní prevalu vzad hodnotíme aj rozsah pohybu. Žiaci získajú cenné skúsenosti v osvojovaní si zručnosti pri pretáčaní okolo šírkovej osi ako nevyhnutnú prípravu na zvládnutie kotúľov.