@7 má, samozrejme, pravdu, ale stále nevieme, čo to ten skleníkový efekt z fyzikálneho hľadiska je.
Svetlo dopadajúce na zemský povrch je širokospektrálne - obsahuje svetlo rôznych vlnových dĺžok. To, čo je v tomto prípade podstatné, je infračervené spektrum, pretože to je vlastne teplo.
Sklo (a ďalšie materiály, z ktorých sa zhotovujú skleníky) neprepúšťa dlhovlnné infračervené žiarenie. Takže teplo sa v podstate nedostáva dnu (prepúšťa síce krátkovlnné IČ, ale pre názornosť...).
Do skleníka sa teda dostáva krátkovlnné svetlo (viditeľné, UV...). A podstata je v tom, že celé svetelné spektrum sa po odraze (alebo spracovaní organizmami) mení na dlhovlnné infračervené.
Takže celá svetelná energia vchádzajúca do skleníka sa vnútri zmení na dlhovlnné IČ, teda na teplo. A ako som spomenul, sklo neprepúšťa dlhovlnné IČ. Preto ostane teplo "uväznené" vnútri.
@jerometoucanrainbow Toto s problémom nemá nič spoločné. Takto môžeš zdiskreditovať všetky otázky položené na základných a stredných školách.
Tá Tvoja implikácia "ak je otázka položená dobre, tak tvrdíš, že sklo má nulové tepelné straty" je absurdná.
Otázka je položená dobre, pretože takmer každému musí byť jasné, na aký problém poukazuje (a nie je to ten problém, ktorý riešiš Ty). Navyše ako vidieť v tomto diskusnom vlákne, málokto správnu odpoveď pozná.
Ja som sa pokúsil problém objasniť a myslím si, že sa mi to i podarilo. Ak nie, budem sa snažiť ďalej.
@caleban o odpovedi je zbytočné diskutovať lebo tá je absolútne bezchybná... a ak by som chcel niekoho zdiskreditovať ,tak nie otázky ale tých , čo im ich pokladajú úplne nekomplexne formulované, ale asi nie nadarmo sa vraví, že kto to vie, ten to robí, kto to nevie, ten to učí
@caleban Ja by som to interpretoval aj trochu inak. Ide tam hlavne o to že dopadajúce svetlo zahrieva molekuly vzduchu v skleníku + pôdu, vodné pary....a kvôli zamedzenej prípadne obmedzenej cirkulácií vzduchu medzi skenníkom a okolím dochádzakk hromadeniu tepla vo vnútri skleníka.
Áno, ono to je vlastne akoby druhá stránka toho, čo som písal. Ja myslím, že tie molekuly vzduchu sú hlavne ohrievané odrazeným svetlom. V tejto problematike sa až tak veľmi nevyznám, ale podľa toho, čo viem, je práve IČ tým "ohrievajúcim" spektrom.
Samozrejme, uzavretosť prostredia je významný faktor, na ktorý som "zabudol".
Každopádne, tá Tvoja formulácia je prinajmenšom "priateľskejšia."
@tunidlo nie ale postupne treba dávať veci do súvislosti a kto nerobí toto je blblec...lebo potom to tak vyzerá, keď študenti základných a stredných škôl vedia len , čo majú v knihe a v zošite k danému učivu ale nevedia si tie veci pospájať dokopy a presne o tom sú predmety ako fyzika..skrátka vedia teóriu ale v praxi by to nedokázali použiť
@caleban ak im túto otázku položil učiteľ v škole , tak bola zlá voči faktorom ktoré vplývajú...preto mal definovať, že len určité teplo..napr. väčšina tepla ostane v skleníku...čistá chyba učiteľa, ktorý preberá učivo podľa osnov ale pri tom ho nechápe komplexne lebo vo fyzike súvisi rada vecí...a títo učitelia, čo učili nás a učia teraz sú zväčša nekomplexní...snád ty a nova generácia takí nebudete
@jerometoucanrainbow nám bolo na fyzike jasne vysvetlené, že dochádza ku stratám a myslím, že to aj chápem ale podstata otázky bola iná, myslím, že ju pochopil každý, vrátane teba
@caleban "A mimochodom, čo sa týka znalostí tak aspoň u nás je to často tak, že študenti učiteľstva "strčia" väčšinu študentov odborných predmetov "do vrecka.""
A kde studujes? Ja studujem na matfyze, kde je to presne naopak
Roleta je špeciálny inkognito mód, ktorým skryješ obsah obrazovky pred samým sebou, alebo inou osobou v tvojej izbe (napr. mama). Roletu odroluješ tak, že na ňu klikneš.
35 komentov
Počkám chvíľu na iné reakcie, zvedavý som.
ináč ja nechápem, čo sa smejete, zatiaľ nikto tu žiadne fyzikálne vysvetlenie neponúkol
@everly
@7 má, samozrejme, pravdu, ale stále nevieme, čo to ten skleníkový efekt z fyzikálneho hľadiska je.
Svetlo dopadajúce na zemský povrch je širokospektrálne - obsahuje svetlo rôznych vlnových dĺžok. To, čo je v tomto prípade podstatné, je infračervené spektrum, pretože to je vlastne teplo.
Sklo (a ďalšie materiály, z ktorých sa zhotovujú skleníky) neprepúšťa dlhovlnné infračervené žiarenie. Takže teplo sa v podstate nedostáva dnu (prepúšťa síce krátkovlnné IČ, ale pre názornosť...).
Do skleníka sa teda dostáva krátkovlnné svetlo (viditeľné, UV...). A podstata je v tom, že celé svetelné spektrum sa po odraze (alebo spracovaní organizmami) mení na dlhovlnné infračervené.
Takže celá svetelná energia vchádzajúca do skleníka sa vnútri zmení na dlhovlnné IČ, teda na teplo. A ako som spomenul, sklo neprepúšťa dlhovlnné IČ. Preto ostane teplo "uväznené" vnútri.
Chápeme?
Tá Tvoja implikácia "ak je otázka položená dobre, tak tvrdíš, že sklo má nulové tepelné straty" je absurdná.
Otázka je položená dobre, pretože takmer každému musí byť jasné, na aký problém poukazuje (a nie je to ten problém, ktorý riešiš Ty). Navyše ako vidieť v tomto diskusnom vlákne, málokto správnu odpoveď pozná.
Ja som sa pokúsil problém objasniť a myslím si, že sa mi to i podarilo. Ak nie, budem sa snažiť ďalej.
Áno, ono to je vlastne akoby druhá stránka toho, čo som písal. Ja myslím, že tie molekuly vzduchu sú hlavne ohrievané odrazeným svetlom. V tejto problematike sa až tak veľmi nevyznám, ale podľa toho, čo viem, je práve IČ tým "ohrievajúcim" spektrom.
Samozrejme, uzavretosť prostredia je významný faktor, na ktorý som "zabudol".
Každopádne, tá Tvoja formulácia je prinajmenšom "priateľskejšia."
@jerometoucanrainbow
Ďakujem, (som budúci učiteľ).
Učiteľ nepokladá "zlé" otázky preto, lebo nevie, ale preto, lebo musí.
A mimochodom, čo sa týka znalostí tak aspoň u nás je to často tak, že študenti učiteľstva "strčia" väčšinu študentov odborných predmetov "do vrecka."
Takže už od začiatku treba 12 ročné decká na fyzike učiť učivo v plnej komplexnosti a kto to nerobí, tak je nevzdelaný blbec?
A kde studujes? Ja studujem na matfyze, kde je to presne naopak