ved to len kreslis do tych chlievikov nie? a v kazdom moze byt len urcity pocet toho neviem coho a vzdy za najprv zaplni jeden chlievik az potom ides na dalsi
no a postupnosť je taká zvláštna, daj si šipky k tomu napr. ide to takto: 1s,2s,2p,3s,3p,4s,3d,4p,5s,4d,5p,6s,4f,5d,6p,7s,5f,6d,7p,6f,5d,7f... všimni si na tej schéme ako ide postupnosť..
ak nechápeš napíš, pokúsim sa to inak vysvetliť .. neviem či toto si chcela vedieť..
my d,f orbitaly moc nepoužívame ak sa jedná o "chlievikovanie" pretože by toho bolo dosť na každom orbitale môže byť rozdielny počet elektrónov, ktoré sa ukladajú do vrstiev=chlievikov, v jednom chlieviku môžu byť max 2 elektróny(ktoré sa musia líšiť spinom tj jedno napíšeš ako normálnu 1 a druhé ako obrátenú 1), každý orbital má rôzny počet vrstiev :
s orbital- 1 chlievik=1 vrstva=max 2 é
p orbital- 3 chlieviky=3 vrstvy= max 6 é
d orbital- 5 chlievikov= 5 vrstiev= max 10 é
f orbital- 7 chlievikov= 7vrstiev= max 14 é
To, že na p-éčkovom orbitale je px, pz a py vrstva to myslím,že dôležité neni
Čo sa týka obsadzovanie tých "chlievikov" najprv sa obsadzujú po jednom,až potom párujú(= keď dáš do 1 chlievika 2 é)
Dúfam,že chápeš,inak to už vysvetliť neviem Max na príklade,ale nechce sa mi to teraz fotiť
chápem učivo o čom je,že čo kde a ako...a aj postupnosti rozumiem..aspon zaciatku hej....... len neviem zapísať napr.že konfiguraciu železa to je 26Fe a mylim sa vzdy v tých posledných.... ...
@greendgirl áno je to tým skús si napísať na papier tú tabuľku, ktorú som ti hore napísala a dávaj si šípky podľa toho ako nasledujú za sebou čo som ti rozpísala pod tabuľku..
a @greendgirl netušila som,že nemáš výstavbový princíp my sme si to mohli spraviť z papiera a pri písomkách sme to mali povolené používať Snáď to je dobre vidieť:
No, my sa to tiež práve učíme a dala nám to iba na počítači opísať a naučim, vôbec nevysvetľovala. Ide o to, že napr. v f orbitáli môžu byť max. 2e. p orbitály max 6e a potom tak ďalej. Každý prvok keď robíš sa začína 1s2 teda: 1.vrstva: 1s2 a potom 2.vrstva sa robí podľa toho, aké má daný prvok Z, ale neviem či hovorím dobre. a potom musíš vedieť to číslovanie, koľko elektrónov musí byť max v danom orbitále. To je celá veda, ale ajtak to neviem takmer vôbec použiť.
Roleta je špeciálny inkognito mód, ktorým skryješ obsah obrazovky pred samým sebou, alebo inou osobou v tvojej izbe (napr. mama). Roletu odroluješ tak, že na ňu klikneš.
23 komentov
použi toto:
1s
2s 2p
3s 3p 3d
4s 4p 4d 4f
5s 5p 5d 5f
6s 6p 6d 6f
7s 7p 7d 7f
no a postupnosť je taká zvláštna, daj si šipky k tomu napr. ide to takto: 1s,2s,2p,3s,3p,4s,3d,4p,5s,4d,5p,6s,4f,5d,6p,7s,5f,6d,7p,6f,5d,7f... všimni si na tej schéme ako ide postupnosť..
ak nechápeš napíš, pokúsim sa to inak vysvetliť .. neviem či toto si chcela vedieť..
s orbital- 1 chlievik=1 vrstva=max 2 é
p orbital- 3 chlieviky=3 vrstvy= max 6 é
d orbital- 5 chlievikov= 5 vrstiev= max 10 é
f orbital- 7 chlievikov= 7vrstiev= max 14 é
To, že na p-éčkovom orbitale je px, pz a py vrstva to myslím,že dôležité neni
Čo sa týka obsadzovanie tých "chlievikov" najprv sa obsadzujú po jednom,až potom párujú(= keď dáš do 1 chlievika 2 é)
Dúfam,že chápeš,inak to už vysvetliť neviem Max na príklade,ale nechce sa mi to teraz fotiť
@bibla
chápem učivo o čom je,že čo kde a ako...a aj postupnosti rozumiem..aspon zaciatku hej....... len neviem zapísať napr.že konfiguraciu železa to je 26Fe a mylim sa vzdy v tých posledných.... ...
1s tam sú dva el. 2s ďalšie 2 el. 2p tam je ich 6 ... a ukladáš ďalej..
a @greendgirl netušila som,že nemáš výstavbový princíp my sme si to mohli spraviť z papiera a pri písomkách sme to mali povolené používať Snáď to je dobre vidieť: