nixxina myslíš si, že gympel je iba o matike? Mne osobne matika vôbec nejde ale i tak si myslím, že vzhladom na moje dobré výsledky z ostatných predmetov tam patrím. Ak niekto matiku chce nech si ju dá ako volitelný maturitný predmet.
Čo je to za gymnazistu, ktorý neovláda matematiku ?
@katyra3 keď tak chceš, tak sa posnaž a pôjde ti aj matematika. Inak s dobrými výsledkami môžeš ísť aj a nejakú piemyslovku, také školy tiež nie sú na zahodenie.
nie nemyslim, myslim si , ze na gymply maju byt decka co nemaju problem s primitivnou maturou z matiky (ktora je ozaj primitivna) ... lebo ked vidim co na ten gympel beru teraz, dviha sa mi tlak... dostane sa tam uz aj uplny dement
Treba spravit na gymploch konecne poradek aby tam uz nechodili deti bez primaciek a len tak ze im tam rodicia kupia fleka. Tak isto by som aj preriedil VS je ich privela a produkuju bezcenne diplomy
@ericca o to ide...buď pochopíš, alebo nie....tak nech sú na gymnáziách takí, ktorí na to majú. A áno, komu nejde matematika, nemá na gymply čo hľadať, pretože gymnázium je o všeobecných znalostiach, príprava na VŠ.
Na gympel maju ist geniovia, co si najdu zameranie a zmaturuju z matematiky , co bude pre nich len taka bokovka. Ak niekomu idu napr. cudzie jazyky , prosim pekne hotelovka, Paša. Ak biola a chemia tak zdravotnicka. Pohrdanie SOS-kami je len prejavom debilizmu.
fuh tak teda nechcel by som z matiky maturovať, súhlasím s tým, že na gymnáziach sú teraz takí, čo by tam fakt nemali byť, niekto môže vynikať v ostatných predmetoch za jedna a matika fakt nie každému ide...
nie, nevadí mi maturovať z matiky, ktorú som si aj tak chcela dať ako piaty predmet, vadí mi ten starý komunista, ktorý neviem, čo robí na poste ministra školstva.
@katyra3 myslim ze ziadny gymnazista by nemal vravet, ze "[nejaky predmet] mi vobec nejde", gymnazista by mal byt nadpriemerny vo vsetkych predmetoch.
myslim ze by to mali este sprisnit, lebo o par rokov bude 90% skolakov bude chodit na gymple a 80% populacie bude mat VS titul na jednej zo 60 vysokych skol
@crashhp lenze takym co nejde matika, potom nejde ani fyzika a chemia. potom tam co robia? aj tak to vyzeralo uz ked som ja maturoval ze vacsina bab z rocnika maturovali z NOSky a Dejepisu, potom isli na nejake spolocenske vedy. na toto netreba gympel.
@puco90 Išla som na bilingválny gympel s tým, že tá matika tam nebude taká ako na klasickom. Nejde o to že sa to nedá nabifliť, ale proste na to nemám nervy. Príklad s výpočtom na pol strany a len niečo zle prečítam a je to celé v ..... A hľadať v tom chybu môžem aj do nekonečna. Chémia, bio, dejepis, jazyky s tým nemám problém. Fyzika mi príde len nudná ale dá sa to. Ale matika vážne nie. Seriózne vážne myslím, že nezmaturujem.
pokiaľ viem tak na gympel chodia aj budúci prvnici, kupríkladu a tí na priemyslovke nemajú čo robiť. Nám na gympli na to zvlášť otvárajú semináre. Súhlasím s niektorými vyjadreniami tu a z niektorými nie pretože som to asi zle napísala. Matika mi nejde v tom zmysle, že ma nebaví, v mojom budúcom povolaní ju využívať nebudem, na mojej budúcej škole ju mať nebudem a tým pádom z nej mám trojky. Myslím, že by som z nej dokázala zmaturovať na 2 ale ako ste tu už spomínali gympel je o všeobecných znalostiach a mňa už naozaj štve uprednostňovanie prírodných vied a matematiky pred spoločenskými, ktoré nielenže sú mnohými považované za podradnejšie ale dokonca ak by som chcela ísť študovať dejepis nemám naozaj inú možnosť ako gympel (pokiaľ samozrejme o nejakej inej možnosti neviete, lebo ja som žiadnu takú strednú pri svojom výbere nenašla). Neviem ako je to na iných gymploch ale na našom sa musí naozaj makať a len tak sa tam niekto neudrží, ale tiež nesúhlasím s tým, že gymnazista má byť vo všetkom nadpriemerný lebo aj on je len človek a nemôže byť zovšetkého nadpriemerný.
@toxo ale ako súhlasím s tým, aby sa urobila nejaká rozsiahla reforma a vytriedili niektoré učivá, prípadne zaviedli nové, lepšie..ale niektorí by boli najradšej, keby na gymply matika neni a to je práve neprijateľné. A daľšia vec, neúspechy neznamenajú, že niekto nezmaturuje...proste človek, ktorý študuje, robí veľa chýb...
@katyra3 Matematiku potrebuje aj ucitel Slovenciny. Pre ateistu je zakladom celeho zivota, tvoj mozog je jeden velky pocitac ktory neustale uplatnuje vzorce. Pravnici potrebuju napr. vyrokovu logiku, vyznam matematiky nie je len pre jej prakticke vyuzitie.Je to najma prehlbovanie logiky. A tu potrebuje aj hajzelbaba. Pravnici a ty : PAŠA.
@puco90 Takže akože by deviataci, ktorí chcú ísť na gympel mali robiť príjmačky na gympel z matematiky ?.. Myslím, že len veľmi málo je takých, čo by na gympli prepadali, takže to nie je tak, že nič nevedia. Len nie každému to ide tak dobre, aby zvládol maturitu. Kto sa chce matematike venovať, môže si v 3. ročníku vybrať seminár..
Súhlasím s tým, že treba obmedziť počet ľudí na gymploch, ale existujú aj elegantnejšie spôsoby - rušenie gymplov, branie nižšieho množstva študentov stanovením limitov...
Myslím, že takýto krok by nebol veľmi rozumný, keďže brilancia v odbore, v dnešnej dobe vyžaduje špecializáciu... To, že gympel je o všeobecnom vzdelaní je len fráza a historický relikt. Ja osobne nevidím dôvod, prečo zaťažovať študenta mimoriadne talentovaného v jazykoch predmetmi ako matematika a fyzika. Podobné je to pri študentovi nadanom v ostatných humanitných smeroch, ale aj naopak, prečo zaťažovať špecialistu na matematiku, fyziku, človeka, ktorý sa tomu venuje, maturitou z literatúry? Budovanie vzdelávacieho systému by malo vychádzať z požiadaviek doby, trhu práce a iných skutočností, nie však z tradičných tvrdení, ktorým v dnešnej dobe chýba opodstatnenie. Štruktúra gymnázií by nemala byť rigídna, ale flexibilná odrážajúce talentovú pestrosť detí
@ericca ved deviataci robia primacky z matematiky na gymple, aspon ked ja som sa hlasil v 2003/2004 tak sme tak vsetky gym mali primacky z mat a SJ, pripadne aj cudzieho jazyka
@magick55 ak ti matika nejde na FEIku radsej nechod na technickych skolach byva matika niekolko semestrov a s nikym sa tam neseru. na druhej strane mozno tam by si sa tu matiku prave naucil
Skôr ma serie to, že teraz idú vymýšľať a všetko sťažovať.
Osoba A:
Narodená v roku 1987 zmaturovala bez matematiky a začala chodiť na výšku v dobe, keď brali každého a keď sa tituly rozdávali ako rožky.
Osoba B:
Narodená v roku 1995, má povinnú maturitu z matematiky, ktorú spraví na 3 a poserie jej to priemer, nevezmu ju na výšku, alebo vezmú s tým, že už sa nebudú rozdávať tituly ľahko tak ako pred tým, aj keď môže byť talentovanejšia ako osoba A (a možno jej fakt nejde len ta matika).
Osoba B, aj keď je talentovanejšia bude navždy pracovať pod osobou A, lebo je o 8 rokov mladšia a bohužiaľ sa narodila veľmi neskoro na to, aby stihla spraviť titul pred novelami pána Čaploviča.
Akože nech sa na mňa nikto nehnevá, ale niektoré tie názory v tomto fóre... O__________O
Naše školstvo by potrebovalo poriadnu reformu, počnúc učebnicami, učebnými plánmi, pokračujúc všetkými ostatnými vecami a tým, ako má vyzerať poriadna maturitná skúška končiac. Vo všetkom je strašný bordel a zmeny by mali nastať od koreňa a nie iba kopiť nové na pokazené základy alebo ako to povedať.
Ohľadom tohto sme sa rozprávali s kamarátkou a prišli sme k takému niečomu, že ono v podstate nevieme, prečo má s tým každý taký problém. Tí, ktorí kvôli vysokej maturitu z matematiky potrebujú si na nej dajú záležať a maturovali by z nej tak či tak. Tí, ktorí ju nepotrebujú, tak tým stačí pokojne aj trojka (aj keď mať zo všetkého 1 a z nej 3 určite nie je bohviečo kvôli takej tej osobnej hrdosti - a zas tí, ktorí budú mať 3 alebo 2 aj z ostatných predmetov, tak im to môže byť fakt jedno), tak fakt neviem, o čom to celé je.
Taktiež si myslím, že matematika je dôležitá, keďže pri nej človek potrebuje logicky rozmýšľať a nie som si celkom istá, či je to iba tak, že niektorým to proste ide a niektorým nie (čo samozrejme na jednej strane áno), ale ide skôr o celkový prístup už od vždy, že niekto pri niečom zlyhá, tak na to začne jebať a už to ide z kopca. Ale napríklad si tiež myslím, že každý by mal mať možnosť "zlepšiť" sa v nej a to je napríklad aj o vyberaní si seminárov a neviem ako na iných školách, ale u nás je to veľmi biedne (čo ale tiež súvisí s tou reformou, ktorá je potrebná, a ktorú som spomínala na začiatku).
A už sa radšej ani nejdem vyjadrovať k tým názorom, že komu nejde gympel, tak mal ísť na inú školu.
doba sa meni, co teraz budeme udrziavat status quo az do konca vesmiru?
@tomas71 trh si prevazne ziada odbornikov ktory su zaroven vsetstranny. nestaci byt odbornikom len v jednej jedinej oblasti. a mimochodom, ked gympel nauci/donuti ziakov si prestudovat to co im nejde alebo sa im nechce, tak to je mozno to najcennejsie. prax nie je o tom ze urobim to co ma bavi a ostatne urobi iny odbornik...
toto keby spravili mne, tak by som pri mojom "šťastí" so skúškami nikdy v živote nezmaturovala. čo sa matiky týka, bola som kamarátka s logikou a algebrou, ale pri geometrii, rysovaniach a priestorových veciach som doslova prepadávala a bola som schopná písať nulabodové písomky po hodinách doučovania.. takže by som asi plakala
Všestranní tak, že ako informatik potrebuje ovládať literatúru alebo ako historik potrebuje ovládať vyššiu stredoškolskú matematiku? Trh si nežiada odborníkov, ktorý sú všestranní, ale majú medziodborové vzdelanie a odborové vzdelanie nezískaš na gympli, ale na VŠ open_mouth:krem toho, pre schopných ľudí, je to sebavzdelávannie, ktoré je aj tak najefektívnejšie.
"nestaci byt odbornikom len v jednej jedinej oblasti. a mimochodom, ked gympel nauci/donuti ziakov si prestudovat to co im nejde alebo sa im nechce, tak to je mozno to najcennejsie."
A kto má dnes čas byť odborníkom vo viacerých oblastiach, máš v avatare myslím Kollára... nezaspal si náhodou v tej dobe neviem, čomu sa venuješ, ale dnes máš problém byť odborníkom v jednej oblasti odboru a nie ešte vo viacerých odboroch, kde môžeš mať len základné vedomosti
A k tej druhej časti: O tom by vedel A. Turing rozprávať, aké je to cenné
@tomas71 ten pojem "odbornik" som pouzil ako synonymum "specialita" alebo "talent" ktore si uz pouzival ty.
informatik samozrejme nepotrebuje pre svoju prax literaturu (tu v praxi skoro nikto nevyuzije). toto prirovnanie si pouzil cielene, aby to vyznelo smiesne. informatik ale moze (nemusi) vyuzit stredoskolsku ekonomiu, geografiu, pravo, matiku, fyziku...
historik samotne ucivo z matematiky tiez asi nevyuzije, ale uz samotne ucenie matematiky ma svoje benefity pre myslenie cloveka.
ja studujem technicky odbor, a sam som bol prekvapeny kolkokrat pri rieseni problemov musim uvazovat aj nad oblastami ktore so samotnou technologiou/procesom nemaju nic spolocne, ale nepriamo vplyvaju a musim ich zohladnit.
je to trošku vnucujúce, pre ľudí ktorí chcú ísť smerom biola a chémia je to zbytočná záťaž.
Ja som na bilingválnom a problém je v tom že maturu zo sloviny a španielčiny mám povinnú, potom ak chcem štátnicu tak potrebujem jeden španielsky predmet a teraz budem musieť mať ešte aj matiku a tak vlastne mám 4 predmety z toho prakticky všetky štyri nanútené
A ešte sa pozastavil na tom, čo všetci tak zdôrazňujú, že je to od Čaploviča, akoby čokoľvek, čo chce urobiť malo byť automaticky zlé, len preto, že je to od neho. Naozaj nemôže ministerstvo viesť horšie ako Jurzyca, ktorý bol úúúúplne neschopný a vôbec tomu nerozumel.
A ešte na záver znovu k tým maturitám: Tak Vám treba!
žiadny výmysel, maturovalo sa dávno predtým, ty si ani na svete nebola možno .......a kto na to nemá nech tam nelezie, aj kopať kanále treba ..........filip
este jedno by som chcel podotkut. taky gymnazista uz mozno ma v cca 2-3 triede vybraty svoj odbor ktoremu sa chce venovat, ale to mu nezarucuje ci ze ho neprejde chut alebo iluzie, potom si moze zmenit skolu s uplne inym odborom nez bol povodny. to ze sa na gymply uci viacmenej vseobecne, mu dava moznost si vybrat hociktoru VS.
proste je blbost nutit ludi do matiky. ze vas nutia do jazyka.. no deti moje a papat si ako v obchode vypytate aby vam aj rozumeli?
samozrejme, zaklady treba mat. aj ist troska hlbsie.. ale povedzte mi, naco decko co chce ist na humanitny odbor stresovat s derivaciami a na co mu kedy v zivote budu?
myslim ze aj v tom je ten vtip. chcu donutit studentov do matematiky, aby mali potencial aj inde nez v humanitnom odbore ved humanitne odbory su uz prepchate
@zamidari to mi jasne ze su, ale takto ich k tomu nedonutia.. decko sa nadrvi matiku, bude 100 razy vystresovanejsie na mature ako by bolo bez matiky, spravi ju a zabudne/znenavidi.. cele zle.
to nema podstatu, to nema hlavu patu. to je zakon ktory si vymyslel v kancliku stary pan ktory nikdy neucil len aby si mohol spravit kvacku v kolonke TO DO na mesiac april.
Všetci, čo tu tak obhajujete matiku, máte väčšinou cez 20 rokov, podľa vašich webiek, ale rád by som vedel, koľkí z vás maturovali z tej matiky, keď bola voliteľná?
Ako som druhák na gympli, v prvom ročníku som mal na konci roka len z matiky 2, ostatné jednotky, učivu, čo momentálne preberáme chápem, lenže študovať matiku nechcem, mám už niečo iné vybrané, a chcem sa toho držať...
P.S.: Neuvažoval niekto aj nad tým, že tá nechuť môže byť spôsobená učiteľmi, ktorí tu matiku učia? To nie je dejepis, že stačí "nadiktovať" učivo a hotovo, tu treba snahu, ktorú väčšina nemá (ja mám dobrú profesorku), a za ten plat sa im ani nečudujem
@zamidari vam to inak dobre prasi, to co za pridrble predpotopne nazory mate?.....som momentalne ucitelkou na gymnaziu a ucim humanitne predmety (a sama som vystudovala gympel +VS)....a mne by ta vasa matika s prepacenim bola na hovno...tak ako bude pravnikom, medikom, ci inym s humanitnym zameranim.....a predstav si, ze aj gymnazisti su zamerani na nejake odbory, kt. im idu, nemoze im ist vsetko na same jednotky, to by vyzeralo.....ten, kto ma same jednotky, je tak bezradny, ze si nevie zvolit prave preto odbor na VS.......keby mne dali maturovat z matiky, koniec...len preto, ze som humanitne zamerana...a je to nefer, nakolko ani na VS som ani tukom matku nepotrebovala a z humanitnych predmetov som na gympli aj na VS excelovala....(a tu pripravu na VS by mi teda priemyslovka, ani ina odborna skola nedala).....netrepte, kym do toho nevidite....
skor by som ako alternativu zvolila to, co uz tu kedysi bolo (nech si ma student moznost z volit povinne...matematiku alebo jazyk...)...vtedy to fungovalo asi najlepsie.....
"...pre ľudí ktorí chcú ísť smerom biola a chémia je to zbytočná záťaž."
Toto ma zaujalo, keďže zrovna smerom biola a chémia sa uberám. A poviem Ti, že u nás najviac ľudí na Bc. štátniciach z chémie vyletí na fyzikálnej chémii. Prečo? Lebo si neporadia ani so základnými deriváciami a integrálmi.
A čo sa týka biológie, tak vždy, keď máme v laboratórnych protokoloch vyhodnotiť výsledky nejakou štatistickou operáciou, musia im to spraviť kolegovia matematici.
V chémii je veľmi veľa matematiky - fyzikálna chémia je z polovice len o matematike. A v biológii sa bez štatistiky skutočne nepohneš. Takže zrovna tento smer by som ako príklad pre "zbytočnosť" matematiky neuvádzal.
Nechce sa mi veriť, že učíte. Váš pohľad je strašne obmedzený na svoju osobu - v podstate tvrdíte: "Nešlo by to mne, tak je to zlé." Uvedomte si, že sú študenti, ktorí excelujú v prírodných vedách, ale musia odmaturovať z dvoch humanitných. Vy ste si mohli vybrať pokojne 4 či 5 humanitných a na prírodovedné kašľať z vysoka, nadaní v prírodných vedách takú možnosť nemajú. Tak sa skúste zamyslieť nad tým, čo je pre koho nefér.
A ako budúci potenciálny kolega Vám dám jednu radu: Veta typu "to co za pridrble predpotopne nazory mate?" v žiadnom prípade nepatrí do úst učiteľovi.
Mne by toto vôbec nevadilo, ale chápem, že mnohým matematika nejde a jednoducho si s tým nepomôžu, aj keby chceli, takže je to odveci, nútiť maturovať z toho, čo ti nejde.
@zamidari Myslím, že argumentuješ mimo mojej pozície, resp. v prospech iného, ľahšie obhájiteľného názoru, než ktorý tu sám zastávaš. (povinná matura z matematiky) My sa predsa v celej debate bavíme o tom, či zakotviť maturitu z matiky. Ja nemám nič proti výučbe matiky na stredných školách, je určite užitočná to sa zhodneme, ja som len proti tomu, aby sme hádzali študentom, ktorí sa rozhodnú ísť na humanitný predmet polená pod nohy na konci štúdia! O tom to práve je... každý študent musí aj tak absolvovať niekoľko ročníkov z matematiky, kde sa snáď niečo naučí, naučí sa rigoróznejšie myslieť atď., čo je veľký plus matematiky aj pre študentov humanitných vied... ale na čo takéhoto, rozhodnutého študenta obťažovať na konci strednej školy (!), kde už je (takmer) každý rozhodnutý o tom, čo chce študovať, so štúdiom celého stredoškolského učiva matematiky ?
Ja nehovorím, že gympel by mal byť len o špecializácií, ale povedzme posledné dva ročníky a najmä maturitný ročník, by už nemali klásť také nároky na všeobecné vzdelanie ako prvé 2. V súvislosti s týmto nezabúdajme, že Čaplovič, ako historik, chcel presadiť aj povinnú maturitu z dejepisu svojho času... Tiež možno argumentovať, že to má význam pre občiansku spoločnosť, pre vedomie o histórií a poučenie z nej atď. Ale je to zbytočná záťaž a som proti tomu rovnako ako proti matike, z rovnakých dôvodov
Takto sa bežne používa argument ad absurdum, aj s trochu prehnaným prirovnaním A je snáď na gympli povinná matura z NOS, geografie? Napr. NOS-ka by sa mohla presunúť do prvých 2 ročníkov SŠ, možno s vyššou dotáciou hodín na úkor zbytočností ako estetika...
Aj literatúru môžeš teoreticky využiť pri interpretácií napr. v práve... Všetko môžeš využiť, aj keď samozrejme literatúra je úplná zbytočnosť
@sorciera nakoľko je gympel o všeobecnom vzdelaní, tak podľa tohto hesla by sa malo riadiť všetko od nástupu na gympel až po jeho ukončenie. Pokiaľ matematika niekomu dobre nejde a je na gymply, nič sa nedeje, nenastane koniec sveta. Namiesto 1, dostane 3-4...a ? zrúti sa svet ? Keď potom pôjde na nejaký humanitný smer (hoci vieme, že viaceré humanitné smery sú zbytočné...), tak aj tam budú takí,ktorí v matike moc nevynikali....
A keď niekto vyniká v nejakom smere (dejiny, geografia, biológia....), tak na príslušnú výšku sa dostane, bez ohľadu a to, ako zmaturoval z matiky, to ti garantujem....
@james144 je rozdiel vediet pocitat a vediet v praxi uplatnit gyplacku matiku. a nehnevaj sa na mna ale porovnavat matiku so slovencinou je chujovina na n-tu.
@puco90 tak s tymto suhlasim, ved vacsina studentov to aj tak berie teraz napr. zo slovenciny im staci 3 a sustredia sa na biolu a chemiu napr. ....to je ok, kedze je to vseobecne vzdelanie, vsetkym predmetom sa studenti venuju pocas celeho studia...ale vyhodu vidim v tom, ze prave v tom poslednom rocniku uz sa kazdy ubera smerom, kt. potrebuje a bavi ho (na to si volia aj seminare).....takze ako som napsiala, nech ostane akurat ta slovina povinna a nech sa voli (prip. medzi matikou a cudzim jazykom)
@caleban po 1. nemusis mi vykat....na to si nepotrpim (aj ked titul vyssi mam , som na teenedzerskom anonymnom fore, tak tomu prisposobujem jaz. prejav, okrem ucitela som aj clovek a to ako sa ma kto vyjadrovat, myslim, ze je kazdeho vec...studenti sa maju tiez slusne vyjadrovat...a?(takze podobne rady si nechaj pre svojich buducich studentov)....nemusim pokracovat.... a k veci: dost pozorne si ma necital,pan kolega, pretoze vravim, ze idealne by bolo mat na vyber...bud matika alebo jazyk (podla toho ako je kto zamerany)....slovinu do toho neratam, lebo ako bud. ucitel by si mal vediet, ze materinsky jazyk je zaklad celkovej inteligencie a vzdelania...
Tipujem, že z toho nič nebude... takže ma to až tak nenaštvalo. Naštvali ma vaše komentáre.
Moje zameranie ide na slovenčinu, literatúru, umenie... prípadne ešte dejepis. V týchto smeroch som nadpriemerná. A išla som na gymnázium, hoci som si matiku vždy udržiavala na 3 (so what?!). Ostatné predmety mi problém nerobia.
Takže kvôli tomu nemám právo byť na gymnáziu? Nebudem sa ukracovať o lepšiu úroveň vzdelania pri ostatných predmetoch a odmietam zahadzovať svoj talent iba kvôli niekomu, kto mi povie, že na to nemám.
@idiotproof Neviem ako u vás tak na SŠ sme gramatiku už takmer nebrali. Preberali sme hlavne literatúru. Vacsina autorov bola absolutne nezaujimavych(pre nast rocnych) a v priebehu rokov ich boli stovky a dalsie tisice diel. Skutocne neexistuje důvod aby toto malo taku vaznost na skole kde pride jeden clovek za dekadu co to bude potrebovat v zivote alebo studiu. O tomto ma nepresviedcaj ze to ma zmysel. Pretoze to ma mensi zmysel ako ked absolvent gymnazia bude musiet maturovat z matematiky. A nemysli si ze som ignorant ja mam rad literaturu ale nikto koho poznam si nezamiloval knihy kvoli SJL. Ten predmet nemal byt maturitny na SOŠ tak ako nema byt technicka vychova maturitnym predmetom na G.(Neriesim ci nieco take na gymnaziach je).
Co sa tyka maturity z matematiky tak dobre nech si ho zvoli kto chce. Rovnako dalsie predmety. To ze potom zbytocne vela nadanych gymnazistov studuje humanitne odbory a ma problem s uplatnenim je to ich slobodna volba a ta povinna maturita to nezmeni. A tak to ma byt. Ak by zalezalo na mne skor by som maturitu zo SJL na SOŠ nahradil povinnou matematikou ale to je vec nazoru.
V mojom rebricku je matematika na cestnom mieste a SJL na spodku. U teba to je inak, nepredpokladam ze sa dohodneme.
@james144 vies, ale doba sa zmenila, prisla reforma...a teraz ti poviem, ze napr. viac sa kladie doraz na gramatiku a jazyk....aj poctom hodin, aj mnozstvom uciva....takze uz to nie je len drtenie lit. diel a autorov za radom.....a podstata slovenciny (resp. literatury) je v niecom inom ako sa nabiflit kopu diel a potom ich zabudnut
a keby to bolo na mne, bola by na kazdej skole povinna matura zo slovenciny s dorazom na gramatiku, z anglictiny (ano, pustite sa do mna) a informatiky.
@idiotproof@87 a naco je cloveku na priemyslovke literatura??? lebo pokial viem vacsinu z maturity zo slovenciny tvori literatura a zdaleka nie len slovenska...
@lucinkahc tomu sa hovori vseobecny prehlad.. nieco co detickam dnesnej doby neskutocne chyba.. a literatura nie je len o tom ze si (ne)precitam knihu a nadrvim sa daco o autorovi ale o pohlade do danej doby a o pohlade na svet ludi ktori v tej dobe zili.
ale uznavam, najprv by sa malo ucit citanie s porozumenim a celkove memorovanie je do istej miery nezmyselne pokial si z toho clovek nevie spojit dve a dve.
to je taky problem spravit tu maturitu z matiky aspon na 4??? kto uz toto nedokaze,tak na gympel fakt nepatri...matika rozsiruje logicke myslenie...to co je potom za cloveka,ktory nevie aspon trosku mysliet logicky? sme predsa ludia,nie zvierata...mame pouzivat rozum,nielen robit automaticky veci,ktore sme boli nauceni
@james144 ale bohuzial ked sa na to pozries z druheho pohladu, konstrukcie absolutnych picovin pravitkom a kruzidlom, totalne zabijacka nuda s upravami algebraickych vyrazov (kde cloveka trestaju za to, ked nieco zle roznasobi), ratanie limit a integralov namiesto toho, aby sa poriadne, nazorne a motivacne vysvetlilo, o co ide - to mas to iste ako kraviny v literature.
stredoskolska matematika by mala byt o tom, naucit ludi rozmyslat. ale nieeee, my musime namiesto toho do nich nahustit bez vysvetlenia, motivacie a odovodnenia nejake pocitacie postupy a trvat na tom, aby sa ich naucili a ratali do zblbnutia.
a pre to tu nikto nechape, vratane zastancov mat. ako james144, ze matematika nie je o pocitani (tak ako ta literatura nie je o nadrveni na sprostosti), ale o rozmyslani a rieseni problemov. kludne by som vyrazil polku osnov SS uciva matematiky s tym, ze ta druha by sa ucila tak, aby si z toho ludia nieco odniesli.
1. kedysi boli gymple s humanitnými a prírodovednými triedami
2. tak to má byť aj dnes.........a možno aj s technickými a umeleckými triedami.....potom všetci vedia zo všetkého trochu, nič poriadne a nemôžu rozvíjať svoj talent.....miesto majstov a virtuózov budeme mať kopu otitulovaných teoretikov
3. Čaplovič je starý komouš.......všetko povinne, jednotne, kolektívne
4. ja osobne by som z matiky asi zmaturovala, ale ukázať rodine maturitné vysvečko s tromi jednotkami a jednou trojkou...blé, či?
minister by mohol kľudne zrušiť maturitu zo Sj a Lit., s tým, že ten predmet by sa učil povinne celé 4 roky. s matikou by som povedal, že by to mohlo byť takisto. tie 4 roky matiky by sa niekomu možno aj zišli, ale zároveň by nemusel riešiť vyslovene ZBYTOČNÚ maturitnú skúšku z toho predmetu. uvediem svoju skúsenosť s povinnou maturitou z Lit. - teraz som na medicíne, a pochybujem, že malo hocijaký zmysel byť z nej skúšaný. v podstate som sa ani na tú skúšku nepripravoval, lebo to jednoducho nemalo zmysel. naopak, B, Ch, F, Aj, čo som si dal ako zvyšné maturitné predmety sa mi zišli, resp. čerpám z nich aj doteraz. to, že gymnázium poskytuje všeobecné vzdelanie beriem, ale načo človeka trápiť s tým, čo ani nevyužije?
@xenomorph No pravdu povediac stretol som v prvom ročníku na VŠ chalana z gymnázia zo Starej Ľubovne ktorý nedokázal z 1/x=2 vyjadriť x. Takže pre dril s roznasobovaním mám od toho času celkom pochopenie
malo by to byť ako kedysi na gym : prírodovedné zameranie, humanitné zameranie .... matika je všade ... a chcelo by to celkovo pomeniť ten systém na gymnáziach, lebo dnes je tam vážne každý debil, čo by mal problém vyštudovať aj učňovku ... je to smutné ...
Keby chodím na gymnázium tak ano, ale keďže nie, je mi to v podstate jedno a je pravda že dnes menej ľudí chodí na školy z technickým zameraním a týmto sa to možno snaží docieliť pretože matika je ozaj potrebná.
Roleta je špeciálny inkognito mód, ktorým skryješ obsah obrazovky pred samým sebou, alebo inou osobou v tvojej izbe (napr. mama). Roletu odroluješ tak, že na ňu klikneš.
124 komentov
@katyra3 keď tak chceš, tak sa posnaž a pôjde ti aj matematika. Inak s dobrými výsledkami môžeš ísť aj a nejakú piemyslovku, také školy tiež nie sú na zahodenie.
keby sa to niekomu nelubi ma ine skoly
Nie každý na to má. A to, že niekomu nejde matematika neznamená, že nepatrí na gymnázium -.-...
No mne osobne až taký problém nerobí, ale maturovať z nej by som nechcela...
Mne osobne sa páčilo to rozdelenie na humanitný a prírodný smer... vylepšoval by som školstvo skôr v tomto smere , keď už.
Súhlasím, že kto tam nemá čo robiť , ten by mal vypadnúť.
Ale to sa dá dosiahnuť aj prostým znovuzavedením prijimačiek.
a ten názor @5 ma vie riadne nasrať.
ako, mne tiez nejdu jazyky, ale fakt ze nejdu, ale brutalne masivne nejdu, a musela som maturovat z dvoch
myslim ze by to mali este sprisnit, lebo o par rokov bude 90% skolakov bude chodit na gymple a 80% populacie bude mat VS titul na jednej zo 60 vysokych skol
Osobne poznám gymnazistov, ktorým ide dobre matika, lebo tomu chápu a s ostatnými predmetmi nemajú problém, pretože sa dajú naučiť.
Ak niekto nezapadá do tohto vzorca, nech nejde na gympel, ale radšej na priemyslovku, alebo nejaký iný typ školy.
ale to v ramci pripravy na VS sa robi cez volitelne predmety podla mna, neviem ci na kazdu vs davaju prijimacky ohladom ruskeho realizmu a tak
Myslím, že takýto krok by nebol veľmi rozumný, keďže brilancia v odbore, v dnešnej dobe vyžaduje špecializáciu... To, že gympel je o všeobecnom vzdelaní je len fráza a historický relikt. Ja osobne nevidím dôvod, prečo zaťažovať študenta mimoriadne talentovaného v jazykoch predmetmi ako matematika a fyzika. Podobné je to pri študentovi nadanom v ostatných humanitných smeroch, ale aj naopak, prečo zaťažovať špecialistu na matematiku, fyziku, človeka, ktorý sa tomu venuje, maturitou z literatúry? Budovanie vzdelávacieho systému by malo vychádzať z požiadaviek doby, trhu práce a iných skutočností, nie však z tradičných tvrdení, ktorým v dnešnej dobe chýba opodstatnenie. Štruktúra gymnázií by nemala byť rigídna, ale flexibilná odrážajúce talentovú pestrosť detí
@magick55 ak ti matika nejde na FEIku radsej nechod na technickych skolach byva matika niekolko semestrov a s nikym sa tam neseru. na druhej strane mozno tam by si sa tu matiku prave naucil
Osoba A:
Narodená v roku 1987 zmaturovala bez matematiky a začala chodiť na výšku v dobe, keď brali každého a keď sa tituly rozdávali ako rožky.
Osoba B:
Narodená v roku 1995, má povinnú maturitu z matematiky, ktorú spraví na 3 a poserie jej to priemer, nevezmu ju na výšku, alebo vezmú s tým, že už sa nebudú rozdávať tituly ľahko tak ako pred tým, aj keď môže byť talentovanejšia ako osoba A (a možno jej fakt nejde len ta matika).
Osoba B, aj keď je talentovanejšia bude navždy pracovať pod osobou A, lebo je o 8 rokov mladšia a bohužiaľ sa narodila veľmi neskoro na to, aby stihla spraviť titul pred novelami pána Čaploviča.
Nefér? Welcome to Slovakia
Naše školstvo by potrebovalo poriadnu reformu, počnúc učebnicami, učebnými plánmi, pokračujúc všetkými ostatnými vecami a tým, ako má vyzerať poriadna maturitná skúška končiac. Vo všetkom je strašný bordel a zmeny by mali nastať od koreňa a nie iba kopiť nové na pokazené základy alebo ako to povedať.
Ohľadom tohto sme sa rozprávali s kamarátkou a prišli sme k takému niečomu, že ono v podstate nevieme, prečo má s tým každý taký problém. Tí, ktorí kvôli vysokej maturitu z matematiky potrebujú si na nej dajú záležať a maturovali by z nej tak či tak. Tí, ktorí ju nepotrebujú, tak tým stačí pokojne aj trojka (aj keď mať zo všetkého 1 a z nej 3 určite nie je bohviečo kvôli takej tej osobnej hrdosti - a zas tí, ktorí budú mať 3 alebo 2 aj z ostatných predmetov, tak im to môže byť fakt jedno), tak fakt neviem, o čom to celé je.
Taktiež si myslím, že matematika je dôležitá, keďže pri nej človek potrebuje logicky rozmýšľať a nie som si celkom istá, či je to iba tak, že niektorým to proste ide a niektorým nie (čo samozrejme na jednej strane áno), ale ide skôr o celkový prístup už od vždy, že niekto pri niečom zlyhá, tak na to začne jebať a už to ide z kopca. Ale napríklad si tiež myslím, že každý by mal mať možnosť "zlepšiť" sa v nej a to je napríklad aj o vyberaní si seminárov a neviem ako na iných školách, ale u nás je to veľmi biedne (čo ale tiež súvisí s tou reformou, ktorá je potrebná, a ktorú som spomínala na začiatku).
A už sa radšej ani nejdem vyjadrovať k tým názorom, že komu nejde gympel, tak mal ísť na inú školu.
doba sa meni, co teraz budeme udrziavat status quo az do konca vesmiru?
@tomas71 trh si prevazne ziada odbornikov ktory su zaroven vsetstranny. nestaci byt odbornikom len v jednej jedinej oblasti. a mimochodom, ked gympel nauci/donuti ziakov si prestudovat to co im nejde alebo sa im nechce, tak to je mozno to najcennejsie. prax nie je o tom ze urobim to co ma bavi a ostatne urobi iny odbornik...
"nestaci byt odbornikom len v jednej jedinej oblasti. a mimochodom, ked gympel nauci/donuti ziakov si prestudovat to co im nejde alebo sa im nechce, tak to je mozno to najcennejsie."
A kto má dnes čas byť odborníkom vo viacerých oblastiach, máš v avatare myslím Kollára... nezaspal si náhodou v tej dobe neviem, čomu sa venuješ, ale dnes máš problém byť odborníkom v jednej oblasti odboru a nie ešte vo viacerých odboroch, kde môžeš mať len základné vedomosti
A k tej druhej časti: O tom by vedel A. Turing rozprávať, aké je to cenné
Áno, veľmi.
33.3% ľudí
Je mi to jedno.
33.3% ľudí
Nie, súhlasím s ním.
informatik samozrejme nepotrebuje pre svoju prax literaturu (tu v praxi skoro nikto nevyuzije). toto prirovnanie si pouzil cielene, aby to vyznelo smiesne. informatik ale moze (nemusi) vyuzit stredoskolsku ekonomiu, geografiu, pravo, matiku, fyziku...
historik samotne ucivo z matematiky tiez asi nevyuzije, ale uz samotne ucenie matematiky ma svoje benefity pre myslenie cloveka.
ja studujem technicky odbor, a sam som bol prekvapeny kolkokrat pri rieseni problemov musim uvazovat aj nad oblastami ktore so samotnou technologiou/procesom nemaju nic spolocne, ale nepriamo vplyvaju a musim ich zohladnit.
Po prvé - som z priemyslovky
Po druhé - aj tak pôjdem z matematiky maturovať
Po tretie - na dobrých školách bude menej debilov, akurát tí dobrí študenti budú musieť trošku viac makať... výhody = nevýhody
Snáď vo všetkom sa tu s ním zhodnem.
Ja som na bilingválnom a problém je v tom že maturu zo sloviny a španielčiny mám povinnú, potom ak chcem štátnicu tak potrebujem jeden španielsky predmet a teraz budem musieť mať ešte aj matiku a tak vlastne mám 4 predmety z toho prakticky všetky štyri nanútené
Ja by som ešte odkázal na diskusiu zo včera:
» www.birdz.sk/forum/povinna-m...
A ešte sa pozastavil na tom, čo všetci tak zdôrazňujú, že je to od Čaploviča, akoby čokoľvek, čo chce urobiť malo byť automaticky zlé, len preto, že je to od neho. Naozaj nemôže ministerstvo viesť horšie ako Jurzyca, ktorý bol úúúúplne neschopný a vôbec tomu nerozumel.
A ešte na záver znovu k tým maturitám: Tak Vám treba!
este jedno by som chcel podotkut. taky gymnazista uz mozno ma v cca 2-3 triede vybraty svoj odbor ktoremu sa chce venovat, ale to mu nezarucuje ci ze ho neprejde chut alebo iluzie, potom si moze zmenit skolu s uplne inym odborom nez bol povodny. to ze sa na gymply uci viacmenej vseobecne, mu dava moznost si vybrat hociktoru VS.
proste je blbost nutit ludi do matiky. ze vas nutia do jazyka.. no deti moje a papat si ako v obchode vypytate aby vam aj rozumeli?
samozrejme, zaklady treba mat. aj ist troska hlbsie.. ale povedzte mi, naco decko co chce ist na humanitny odbor stresovat s derivaciami a na co mu kedy v zivote budu?
myslim ze aj v tom je ten vtip. chcu donutit studentov do matematiky, aby mali potencial aj inde nez v humanitnom odbore ved humanitne odbory su uz prepchate
to nema podstatu, to nema hlavu patu. to je zakon ktory si vymyslel v kancliku stary pan ktory nikdy neucil len aby si mohol spravit kvacku v kolonke TO DO na mesiac april.
Navyše je to len maturita tak no stress.
Ako som druhák na gympli, v prvom ročníku som mal na konci roka len z matiky 2, ostatné jednotky, učivu, čo momentálne preberáme chápem, lenže študovať matiku nechcem, mám už niečo iné vybrané, a chcem sa toho držať...
P.S.: Neuvažoval niekto aj nad tým, že tá nechuť môže byť spôsobená učiteľmi, ktorí tu matiku učia? To nie je dejepis, že stačí "nadiktovať" učivo a hotovo, tu treba snahu, ktorú väčšina nemá (ja mám dobrú profesorku), a za ten plat sa im ani nečudujem
@zamidari vam to inak dobre prasi, to co za pridrble predpotopne nazory mate?.....som momentalne ucitelkou na gymnaziu a ucim humanitne predmety (a sama som vystudovala gympel +VS)....a mne by ta vasa matika s prepacenim bola na hovno...tak ako bude pravnikom, medikom, ci inym s humanitnym zameranim.....a predstav si, ze aj gymnazisti su zamerani na nejake odbory, kt. im idu, nemoze im ist vsetko na same jednotky, to by vyzeralo.....ten, kto ma same jednotky, je tak bezradny, ze si nevie zvolit prave preto odbor na VS.......keby mne dali maturovat z matiky, koniec...len preto, ze som humanitne zamerana...a je to nefer, nakolko ani na VS som ani tukom matku nepotrebovala a z humanitnych predmetov som na gympli aj na VS excelovala....(a tu pripravu na VS by mi teda priemyslovka, ani ina odborna skola nedala).....netrepte, kym do toho nevidite....
skor by som ako alternativu zvolila to, co uz tu kedysi bolo (nech si ma student moznost z volit povinne...matematiku alebo jazyk...)...vtedy to fungovalo asi najlepsie.....
"...pre ľudí ktorí chcú ísť smerom biola a chémia je to zbytočná záťaž."
Toto ma zaujalo, keďže zrovna smerom biola a chémia sa uberám. A poviem Ti, že u nás najviac ľudí na Bc. štátniciach z chémie vyletí na fyzikálnej chémii. Prečo? Lebo si neporadia ani so základnými deriváciami a integrálmi.
A čo sa týka biológie, tak vždy, keď máme v laboratórnych protokoloch vyhodnotiť výsledky nejakou štatistickou operáciou, musia im to spraviť kolegovia matematici.
V chémii je veľmi veľa matematiky - fyzikálna chémia je z polovice len o matematike. A v biológii sa bez štatistiky skutočne nepohneš. Takže zrovna tento smer by som ako príklad pre "zbytočnosť" matematiky neuvádzal.
@sorciera
Nechce sa mi veriť, že učíte. Váš pohľad je strašne obmedzený na svoju osobu - v podstate tvrdíte: "Nešlo by to mne, tak je to zlé." Uvedomte si, že sú študenti, ktorí excelujú v prírodných vedách, ale musia odmaturovať z dvoch humanitných. Vy ste si mohli vybrať pokojne 4 či 5 humanitných a na prírodovedné kašľať z vysoka, nadaní v prírodných vedách takú možnosť nemajú. Tak sa skúste zamyslieť nad tým, čo je pre koho nefér.
A ako budúci potenciálny kolega Vám dám jednu radu: Veta typu "to co za pridrble predpotopne nazory mate?" v žiadnom prípade nepatrí do úst učiteľovi.
Ja nehovorím, že gympel by mal byť len o špecializácií, ale povedzme posledné dva ročníky a najmä maturitný ročník, by už nemali klásť také nároky na všeobecné vzdelanie ako prvé 2. V súvislosti s týmto nezabúdajme, že Čaplovič, ako historik, chcel presadiť aj povinnú maturitu z dejepisu svojho času... Tiež možno argumentovať, že to má význam pre občiansku spoločnosť, pre vedomie o histórií a poučenie z nej atď. Ale je to zbytočná záťaž a som proti tomu rovnako ako proti matike, z rovnakých dôvodov
Takto sa bežne používa argument ad absurdum, aj s trochu prehnaným prirovnaním A je snáď na gympli povinná matura z NOS, geografie? Napr. NOS-ka by sa mohla presunúť do prvých 2 ročníkov SŠ, možno s vyššou dotáciou hodín na úkor zbytočností ako estetika...
Aj literatúru môžeš teoreticky využiť pri interpretácií napr. v práve... Všetko môžeš využiť, aj keď samozrejme literatúra je úplná zbytočnosť
A keď niekto vyniká v nejakom smere (dejiny, geografia, biológia....), tak na príslušnú výšku sa dostane, bez ohľadu a to, ako zmaturoval z matiky, to ti garantujem....
@caleban po 1. nemusis mi vykat....na to si nepotrpim (aj ked titul vyssi mam , som na teenedzerskom anonymnom fore, tak tomu prisposobujem jaz. prejav, okrem ucitela som aj clovek a to ako sa ma kto vyjadrovat, myslim, ze je kazdeho vec...studenti sa maju tiez slusne vyjadrovat...a?(takze podobne rady si nechaj pre svojich buducich studentov)....nemusim pokracovat.... a k veci: dost pozorne si ma necital,pan kolega, pretoze vravim, ze idealne by bolo mat na vyber...bud matika alebo jazyk (podla toho ako je kto zamerany)....slovinu do toho neratam, lebo ako bud. ucitel by si mal vediet, ze materinsky jazyk je zaklad celkovej inteligencie a vzdelania...
Moje zameranie ide na slovenčinu, literatúru, umenie... prípadne ešte dejepis. V týchto smeroch som nadpriemerná. A išla som na gymnázium, hoci som si matiku vždy udržiavala na 3 (so what?!). Ostatné predmety mi problém nerobia.
Takže kvôli tomu nemám právo byť na gymnáziu? Nebudem sa ukracovať o lepšiu úroveň vzdelania pri ostatných predmetoch a odmietam zahadzovať svoj talent iba kvôli niekomu, kto mi povie, že na to nemám.
Co sa tyka maturity z matematiky tak dobre nech si ho zvoli kto chce. Rovnako dalsie predmety. To ze potom zbytocne vela nadanych gymnazistov studuje humanitne odbory a ma problem s uplatnenim je to ich slobodna volba a ta povinna maturita to nezmeni. A tak to ma byt. Ak by zalezalo na mne skor by som maturitu zo SJL na SOŠ nahradil povinnou matematikou ale to je vec nazoru.
V mojom rebricku je matematika na cestnom mieste a SJL na spodku. U teba to je inak, nepredpokladam ze sa dohodneme.
a keby to bolo na mne, bola by na kazdej skole povinna matura zo slovenciny s dorazom na gramatiku, z anglictiny (ano, pustite sa do mna) a informatiky.
ale uznavam, najprv by sa malo ucit citanie s porozumenim a celkove memorovanie je do istej miery nezmyselne pokial si z toho clovek nevie spojit dve a dve.
ale to je, ako pisem vyssie, na dlhsiu debatu.
stredoskolska matematika by mala byt o tom, naucit ludi rozmyslat. ale nieeee, my musime namiesto toho do nich nahustit bez vysvetlenia, motivacie a odovodnenia nejake pocitacie postupy a trvat na tom, aby sa ich naucili a ratali do zblbnutia.
a pre to tu nikto nechape, vratane zastancov mat. ako james144, ze matematika nie je o pocitani (tak ako ta literatura nie je o nadrveni na sprostosti), ale o rozmyslani a rieseni problemov. kludne by som vyrazil polku osnov SS uciva matematiky s tym, ze ta druha by sa ucila tak, aby si z toho ludia nieco odniesli.
2. tak to má byť aj dnes.........a možno aj s technickými a umeleckými triedami.....potom všetci vedia zo všetkého trochu, nič poriadne a nemôžu rozvíjať svoj talent.....miesto majstov a virtuózov budeme mať kopu otitulovaných teoretikov
3. Čaplovič je starý komouš.......všetko povinne, jednotne, kolektívne
4. ja osobne by som z matiky asi zmaturovala, ale ukázať rodine maturitné vysvečko s tromi jednotkami a jednou trojkou...blé, či?
Prečo 10%?