zaujímalo by ma, aký bol tvoj skutočný úmysel založiť toto fórum...či dozvedieť sa prečo sa nazýva pápež svätým otcom, alebo si prečítať nadávky na cirkev a tiež si zanadávať
vyzerá to tak, že asi to druhé...preto sa nevyjadrujem
ale ved ho nechajte, mna to tiez kedysi zaujimalo, pretoze mi presne toto liezlo na nervy a v konecnom dosledku viedlo na isty cas k odporu ku vsetkemu katolickemu. a dodnes som sa nedozvedela normalnu odpoved, preco svaty otec..ze ci ti ludia su fakt take ovecky ,ked to prijmu a oslovuju ho tak aj oni...
heh, si ty ale beťár, ale ako sa hovorí, ten čo sa nepýta sa nedozvie
tu máš vysvetlenie:
Najčastejšie námietky ohľadom pápeža sa šíria z radov protestantov, t.j. kresťanov nekatolíkov, ktorí sa odvolávajú na slová Sv. Písma, kde sa vo veršoch Mt 23,2n hovorí:
2 "Zákonníci a farizeji zasadli na Mojžišovu stolicu. 3 Preto robte a zachovávajte všetko, čo vám povedia, ale podľa ich skutkov nerobte: lebo hovoria, a nekonajú. 4 Viažu ťažké až neúnosné bremená a kladú ich ľuďom na plecia, ale sami ich nechcú ani prstom pohnúť. 5 Všetko, čo robia, konajú iba preto, aby ich ľudia videli: rozširujú si modlitebné remienky a zväčšujú strapce na šatách, 6 radi majú popredné miesta na hostinách, prvé stolice v synagógach, 7 pozdravy na uliciach a keď ich ľudia oslovujú Rabbi. 8 Vy sa nedávajte volať Rabbi, lebo len jeden je váš Učiteľ, vy všetci ste bratia. 9 Ani Otcom nevolajte nikoho na zemi, lebo len jeden je váš Otec, ten nebeský. 10 Ani sa nedávajte volať Učiteľmi, lebo len jediný je váš Učiteľ, Kristus. 11 Kto je medzi vami najväčší; bude vaším služobníkom. 12 Kto sa povyšuje, bude ponížený, a kto sa ponižuje, bude povýšený.
Toto je kameň úrazu - resp. nepochopenia zo strany nekatolíkov na používanie titulu otec (dokonca "svätý otec").
Katolícky pohľad je však jednoznačný: nevytrhávame z Biblie len jednu časť, ale Bibliu čítame komplexne a zo všetkých uhlov pohľadu (historického, štýlového, prorockého, adresného...)
Teda ak by Kristus naozaj chcel, aby sa už nikdy nepoužívalo slovo "otec" (a analogicky aj učiteľ) - čo z kontextu vypísaných veršov (Mt 23,2n) vyplýva ("Ani Otcom nevolajte nikoho na zemi...") - tak by už Ježiš (ani nikto iný) nikdy slovo "otec" nepoužil.
A ako vieme, slovo "otec" sa vo sv. Písme používa ešte veľakrát: napr. "cti otca svojho". Dokonca, ani svojho fyzického otca by sme už nesmeli volať "otec" ale museli by sme vymyslieť nejaké iné slovíčko.
Toľko k extrémnemu výkladu týchto veršov. Ukázali sme si, že je to nevhodný výklad, ak tieto verše berieme doslovne a zakazuje sa používanie slova "otec". Lebo potom prvé, čo by to porušilo by bolo samotné sv. Písmo, keďže ďalej sv. Pavol hovorí:
"15 Veď keby ste mali hoc aj desaťtisíc vychovávateľov v Kristovi, otcov nemáte mnoho, lebo v Kristovi Ježišovi ja som vás splodil skrze evanjelium." 1 Kor 4,15
Teda slovo "otec" môžeme kľudne používať, keďže ho používa mnohokrát aj samotná Biblia.
Ale pozrime sa aj na významy slova "otec", čo je oveľa dôležitejšie.
Otcom bol napr. nazvaný aj sv. Jozef - pestún malého Ježiša Lk 2,48:
48 Keď ho zazreli, stŕpli od údivu a Matka mu povedala: "Syn môj, čo si nám to urobil? Pozri, tvoj otec i ja sme ťa s bolesťou hľadali!"
A pritom vieme, že Jozef nebol skutočným otcom Ježiša. A Biblia ho i tak takto tituluje. Tu sa dá hovoriť o tzv. špeciálnom otcovstve: Ježiš sa narodil v rodine sv. Jozefa a podľa zákonov a pred ľuďmi mu bol otcom.
Ale napr. aj sv. Pavol nám hovorí - síce nepriamo ale dá sa to tak vyrozumieť, že máme v niektorých našich vodcoch vidieť aj otcov:
"15 Veď keby ste mali hoc aj desaťtisíc vychovávateľov v Kristovi, otcov nemáte mnoho, lebo v Kristovi Ježišovi ja som vás splodil skrze evanjelium." 1 Kor 4,15
Ale kto by chcel mať istotu o tom, že sv. Pavol tituluje vodcov (kňazov a biskupov) za otcov, nech si pozrie verš v liste Ef 3,14-15:
"14 Preto zohýnam kolená pred Otcom, 15 od ktorého má meno každé otcovstvo na nebi i na zemi:"
Tu je jasný dôkaz, že od Otca na nebesiach (Boha) dostávajú meno (titul) "otec" aj kňazi - teda tí, ktorí slúžia Bohu a ľudu. Kto by to nechcel priznať, nepriznáva sv. Písmo.
Nie je teda zakázané používať slovo "otec" ani pre fyzických otcov ani pre duchovných otcov, ak sa prizná, že zdrojom všetkého otcovstva je nebeský Otec.
Teda slovo otec máme používať v zmysle ZDROJA: t.j. titulovať tak toho, od koho sa môžeme učiť niečo dobré, čo nás bude privádzať k Bohu. Ježiš zakazuje nazývať otcami farizejov, lebo tí, od Boha - svojími činmi - odrádzali.
Slovo PÁPEŽ je grécke slovo "papas", ktoré znamená náš ekvivalent "otec". Teda je jedno, či použijem slovo "pápež" alebo "otec", vždy hovorím o tom istom.
Ale prečo titul "svätý otec"?
No nazvať niekoho svätým, vôbec nie je žiadny problém, lebo Sv. Písmo tak na viacerých miestach robí tiež:
Ako Peter navštevoval všetkých, prišiel aj k svätým, čo bývali v Lydde. (Sk 9,32)
alebo:
Pozdravujú vás všetci svätí, najmä tí, čo sú z cisárovho domu. (Flp 4,22)
Nazvať ľudí, ktorí sú tu na zemi "svätými", neznamená vyhlasovať ich za bezhriešnych.
Slovo "svätý" má viacero významov:
- prvýkrát sa stávame svätými keď sme pokrstení. Predtým nejestvuje žiadna svätosť. Krstom sme pričlenení ku Kristovi (to sa dá jedine krstom, nijak inak!) a preto možno povedať "svätý". Navyše krst z nás zmýva dedičný ale aj všetky osobné hriechy.
- druhá možnosť je, že človek si zachováva krstnú milosť - t.j. zostáva bez smrteľného (ťažkého) hriechu, inak povedané, je v stave milosti posväcujúcej.
- ďalším významom slova svätý je aj úrad, ktorý človek zastáva.
Ak teda pápeža nazývame "svätým otcom", je to titul, ktorý mu náleží z viacerých dôvodov, ktoré som tu už spomenul:
- je duchovným otcom všetkých veriacich, ale aj všetkých kňazov (porovnajte to s Pavlovým vyhlásením o otcovstve z Otca...)
- je svätým, lebo je kresťanom (je pokrstený a snaží sa zotrvávať v milosti posväcujúcej)
- a zastáva úrad vo svätej Cirkvi.
Po historickej stránke sa vraj nenašlo presné vyhlásenie, kedy sa začalo používať slovo "svätý otec" pri oslovovaní pápeža. Aby som bol presný, nie je záznam, kedy sa prvýkrát požilo slovo "pápež" (otec).
Preto sa možno domnievať, že užívanie slova pápež (otec), vzniklo spontánne, takpovediac prirodzene, podobne, ako sv. Pavol sa považoval za duchovného otca svojich obrátených kresťanov. Veď sv. Pavol aj nazval Timoteja a Títa za svojich synov. Duchovných, samozrejme, nie biologických:
1 Tim kapitola 1:
2 Timotejovi, pravému synovi vo viere: Milosť, milosrdenstvo a pokoj od Boha Otca i od Krista Ježiša, nášho Pána. 18 Toto prikázanie ti zverujem, syn môj Timotej, podľa predošlých proroctiev o tebe, aby si nimi posilnený bojoval
Tit kap. 1:
4 - Títovi, pravému synovi podľa spoločnej viery: Milosť a pokoj od Boha Otca i od Krista Ježiša, nášho Spasiteľa.
Teda, keď Písmo dovoľuje našim duchovným vodcom nazývať nás synmi, môžeme aj my, v duchovnom zmysle, nazývať našich duchovných vodcov otcami. Ale so zreteľom, že aj oni dostali otcovstvo od nášho nebeského Otca, ktorý je jediný.
Nuž, dúfam, že som aspoň trošku objasnil dôvody, prečo môžeme nazývať rímskeho biskupa, nástupcu sv. Petra - svätým otcom. Snažil som sa čo najlepšie vystihnúť to, ako to vidím ja, ako katolík. Čerpal som zo všeobecne dostupnej vierouky KC a prípadným komentárom a dovysvetleniam sa nebránim, teda kľudne sa pýtajte, čo vám nie je jasné. Čo budem stačiť, to budem odpovedať.
Ďakujem Ti, brat, sestra, že si tomuto môjmu príspevku venoval(a) svoj čas.
@zajkousko otec vo význame pokrvnom je niečo iné, zase nebuďme hlúpy. Nazývať niekoho Otcom (ešte k tomu aj svätým Otcom) - to je rúhanie, ktoré ide PRIAMO proti tomu, čo si citoval z Biblie. Duchovný Otec je len jeden. Ak "pápež" (lebo aj papa je otec) nie je moja rodia, nie je môj otec.
14 Preto skláňam svoje kolená+ pred Otcom+, 15 ktorému každá rodina+ v nebi a na zemi vďačí za svoje meno,+ 16 aby vám dal podľa bohatstva+ svojej slávy tak, aby ste boli posilnení mocou jeho ducha+ v človeku, ktorým ste vnútri+,
Spasiteľ nikdy neuviedol Petra ostatným učeníkom povediac: „Pozrite, ustanovil som Petra za svojho nástupcu, prijmite ho ako vášho pápeža a hlavu Cirkvi, volajte ho Svätý Otec, uctievajte ho a poslúchajte ho.’ Naopak, Ježiš učinil toto jasné vyhlásenie, ktoré je diametricky protikladné k rímskemu učeniu: „Ale vy sa nedajte nazývať Rabbi, lebo jeden je váš učiteľ, kým vy všetci ste bratia. Okrem toho nenazývajte nikoho na zemi svojím otcom, lebo jeden je váš Otec, Ten nebeský. Ani nech vás nenazývajú vodcami, lebo jeden je váš Vodca, Kristus. Ale najväčší medzi vami bude vašim služobníkom. Ktokoľvek sa povyšuje, bude ponížený, a ktokoľvek sa ponižuje, bude povýšený.“ Matúš 23:8-12.
APOŠTOLI NIKDY NEUZNÁVALI PETRA AKO PÁPEŽA
Pavol sa k Petrovmu prvenstvu nevyjadruje. Napísal 13-14 listov, a ani raz neodkazuje na Petrovu autoritu nad ostatnými. Ak by takáto autorita existovala, nehovoril by o nej?
Pavol sa považuje za rovnocenného Petrovi, hovoriac: „Lebo sa nepokladám za takého, ktorý by bol čo len v najmenšom zaostával za vašimi naznamenitejšími apoštolmi.“ 2. Korinťanom 11:5. Ak by bol Peter pápežom, odvážil by sa Pavol takto rozprávať?
Pavol Petra otvorene kritizoval, hovoriac: „Ale keď prišiel Kéfas (Peter) do Antiochie, odporoval som mu do tváre, lebo bol odsúdený.“ Pozri Galaťanom 2:11-16. Ako by sa Pavol odvážil otvorene Petra kritizovať za neschopnosť praktizovať to, čo kázal, vo svojom konaní k národom, ak by bol Peter pápežom?
Peter bol považovaný len za jeden z pilierov Cirkvi. Bol ako Jakub a Ján, jeden z pilierov Cirkvi, nie jej hlava.
Žiaden pisateľ Novej Zmluvy nehovorí o Petrovi ako o pápežovi? Čo má znamenať ich mlčanie? Môže ísť o nejaké sprisahanie voči nemu? Prečo ignorujú jeho autoritu? Prečo? Peter nebol nikdy pápežom. Všetci pápeži boli bratia.
ETER NIKDY NEKÁZAL ANI NEKONAL AKO PÁPEŽ
Jediný raz, kedy Peter vôbec ako pápež konal, bolo vtedy, keď použil svoj meč a odsekol Malchusovi ucho, Ján 18:10. Pápeži často používali zbrane, keď v Antiochii nekráčal v súlade s pravdou, Galaťanom 2.14. – Pápeži tak konali po stáročia, keď protirečil a oponoval učeniu Krista, Matúš 16:21-23 – V tomto ohľade excelovali všetci pápeži. To bolo všetko pápežstvo, ktoré mal Peter v sebe. Bolo toho dosť, no Kristus ho zachránil z moci toho zlého.
Peter bol ostatnými poslaný kázať. „Keď apoštoli v Jeruzaleme počuli, že Samária prijala Božie slovo, poslali k nim Petra a Jána.“ Skutky 8:14. To neznie príliš pápežsky. Namiesto toho, aby on posielal iných, Peter bol sám poslaný kázať
Peter nepredsedal jeruzalemskému koncilu. Nezvolával Koncil, ani ho neotváral. Riadenie zhromaždenia prevzal Jakub. Ak bol Peter pápežom, prečo neukázal svoju autoritu? Pozri Skutky 15.
Peter odmietol, aby pred ním Kornélius pokľakol. „Keď Peter vstúpil, Kornélius mu vyšiel naproti, padol mu k nohám a vzdal mu úctu. Ale Peter ho zodvihol a povedal: „Vstaň, aj ja som iba človek.““ Skutky 10:25-26. Aké odlišné od pápežov, ktorí nútia ľudí, aby pred nimi pokľakli!
Peter netvrdil, že má moc odpúšťať hriechy, no pápeži si túto moc nárokovali. Peter povedal Šimonovi, aby sa za odpustenie modlil k Bohu. „Preto rob pokánie z tejto nešľachetnosti a pokorne pros Boha, aby ti odpustil úmysel tvojho srdca, ak je to možné.“ Skutky 8:22.
Peter sám seba označuje iba za staršieho alebo pastora. „Peter, apoštol Ježiša Krista, dočasným usadlíkom, ktorí sú rozptýlení v Ponte, Galácii, Kappadokii, Ázii a Bitýnii, vyvoleným.“ 1. Petra 1:l. „Preto nabádam starších medzi vami, lebo som tiež starší ako oni a svedok Kristových utrpení aj účastník slávy, ktorá má byť zjavená. Paste Božie stádo vo vašej starostlivosti, nie z donútenia, ale ochotne, ani nie z lásky ke nepoctivému zisku, ale horlivo, ani nie ako panujúci nad tými, ktorí sú Božím dedičstvom, ale staňte sa príkladom stádu.“ 1. Petra 5:1-3.
Peter je absolútne ticho ohľadom svojej pozície ako pápež. Kázal evanjelium v deň Letníc a vyzýval ľudí, aby oľutovali svoje hriechy, uverili v Ježiša a boli pokrstení, ale nehovoril o svojej veľkej moci a vysokej pozícii. Bol azda príliš skromný, alebo nevedel, že bol zvolený pápežom? Napísal dva listy, no nikdy sa o svojom pápežskom úrade nezmieňuje. Ktorí z rímskych pápežov konali ako Peter?
Peter nikdy neslúžil omšu, ani nevykonával spovede, nikdy nenariadil človeku, aby sa modlil k Márii či k svätým, používať ruženec, nikdy neobhajoval používanie svätenej vody, či ostatkov, nikdy nenariadil ľudu, aby sa zdržiavali v piatok a počas Pôstu mäsitého pokrmu, nikdy nevyhlásil, že sa kňazi a mníšky nesmú sobášiť; nikdy nežiadal, aby mu bozkávali nohy, nikdy nežil v paláci s vojakmi ako svojou strážou a stovkami služobníkov, ktorí spĺňali každú jeho potrebu. Prečo takto nikdy nekonal? Pretože pápežom nikdy nebol.
@zajkousko to, že sú to výroky z biblie máš pravdu. to, že sú vybrané pravdu nemáš, kľudne si prečítaj aj kontext. proste, nazývať pápeža svätým Otcom je rúhanie.
beriem späť, je mi ľúto, že som ťa nazval bratom a tým ťa urazil....
maš slobodnú vôľu, rob si čo chceš a ak si pokrstený maš kedykoľvek možnosť konvertovať na inu vieru, lebo tvojim postojom k Pravde Boha robíš prvorade zle sám sebe ........filip
ale ako som napísal, tvoja vec, tvoj život, tvoja slobodná vôľa, tvoje šťastie....
Roleta je špeciálny inkognito mód, ktorým skryješ obsah obrazovky pred samým sebou, alebo inou osobou v tvojej izbe (napr. mama). Roletu odroluješ tak, že na ňu klikneš.
27 komentov
vyzerá to tak, že asi to druhé...preto sa nevyjadrujem
a keď ťa to veľmi zaujíma a nechceš tu len provokovať tak mi napíš TS a tam ti napíšem prečo to tak je.
@flysser väčšina by si to aj tak asi neprečítala a začali by tu len zbytočné či osočujúce diskusie.
heh, si ty ale beťár, ale ako sa hovorí, ten čo sa nepýta sa nedozvie
tu máš vysvetlenie:
Najčastejšie námietky ohľadom pápeža sa šíria z radov protestantov, t.j. kresťanov nekatolíkov, ktorí sa odvolávajú na slová Sv. Písma, kde sa vo veršoch Mt 23,2n hovorí:
2 "Zákonníci a farizeji zasadli na Mojžišovu stolicu. 3 Preto robte a zachovávajte všetko, čo vám povedia, ale podľa ich skutkov nerobte: lebo hovoria, a nekonajú. 4 Viažu ťažké až neúnosné bremená a kladú ich ľuďom na plecia, ale sami ich nechcú ani prstom pohnúť. 5 Všetko, čo robia, konajú iba preto, aby ich ľudia videli: rozširujú si modlitebné remienky a zväčšujú strapce na šatách, 6 radi majú popredné miesta na hostinách, prvé stolice v synagógach, 7 pozdravy na uliciach a keď ich ľudia oslovujú Rabbi. 8 Vy sa nedávajte volať Rabbi, lebo len jeden je váš Učiteľ, vy všetci ste bratia. 9 Ani Otcom nevolajte nikoho na zemi, lebo len jeden je váš Otec, ten nebeský. 10 Ani sa nedávajte volať Učiteľmi, lebo len jediný je váš Učiteľ, Kristus. 11 Kto je medzi vami najväčší; bude vaším služobníkom. 12 Kto sa povyšuje, bude ponížený, a kto sa ponižuje, bude povýšený.
Toto je kameň úrazu - resp. nepochopenia zo strany nekatolíkov na používanie titulu otec (dokonca "svätý otec").
Katolícky pohľad je však jednoznačný: nevytrhávame z Biblie len jednu časť, ale Bibliu čítame komplexne a zo všetkých uhlov pohľadu (historického, štýlového, prorockého, adresného...)
Teda ak by Kristus naozaj chcel, aby sa už nikdy nepoužívalo slovo "otec" (a analogicky aj učiteľ) - čo z kontextu vypísaných veršov (Mt 23,2n) vyplýva ("Ani Otcom nevolajte nikoho na zemi...") - tak by už Ježiš (ani nikto iný) nikdy slovo "otec" nepoužil.
A ako vieme, slovo "otec" sa vo sv. Písme používa ešte veľakrát: napr. "cti otca svojho". Dokonca, ani svojho fyzického otca by sme už nesmeli volať "otec" ale museli by sme vymyslieť nejaké iné slovíčko.
Toľko k extrémnemu výkladu týchto veršov. Ukázali sme si, že je to nevhodný výklad, ak tieto verše berieme doslovne a zakazuje sa používanie slova "otec". Lebo potom prvé, čo by to porušilo by bolo samotné sv. Písmo, keďže ďalej sv. Pavol hovorí:
"15 Veď keby ste mali hoc aj desaťtisíc vychovávateľov v Kristovi, otcov nemáte mnoho, lebo v Kristovi Ježišovi ja som vás splodil skrze evanjelium." 1 Kor 4,15
Teda slovo "otec" môžeme kľudne používať, keďže ho používa mnohokrát aj samotná Biblia.
Ale pozrime sa aj na významy slova "otec", čo je oveľa dôležitejšie.
Otcom bol napr. nazvaný aj sv. Jozef - pestún malého Ježiša Lk 2,48:
48 Keď ho zazreli, stŕpli od údivu a Matka mu povedala: "Syn môj, čo si nám to urobil? Pozri, tvoj otec i ja sme ťa s bolesťou hľadali!"
A pritom vieme, že Jozef nebol skutočným otcom Ježiša. A Biblia ho i tak takto tituluje. Tu sa dá hovoriť o tzv. špeciálnom otcovstve: Ježiš sa narodil v rodine sv. Jozefa a podľa zákonov a pred ľuďmi mu bol otcom.
Ale napr. aj sv. Pavol nám hovorí - síce nepriamo ale dá sa to tak vyrozumieť, že máme v niektorých našich vodcoch vidieť aj otcov:
"15 Veď keby ste mali hoc aj desaťtisíc vychovávateľov v Kristovi, otcov nemáte mnoho, lebo v Kristovi Ježišovi ja som vás splodil skrze evanjelium." 1 Kor 4,15
Ale kto by chcel mať istotu o tom, že sv. Pavol tituluje vodcov (kňazov a biskupov) za otcov, nech si pozrie verš v liste Ef 3,14-15:
"14 Preto zohýnam kolená pred Otcom, 15 od ktorého má meno každé otcovstvo na nebi i na zemi:"
Tu je jasný dôkaz, že od Otca na nebesiach (Boha) dostávajú meno (titul) "otec" aj kňazi - teda tí, ktorí slúžia Bohu a ľudu. Kto by to nechcel priznať, nepriznáva sv. Písmo.
Nie je teda zakázané používať slovo "otec" ani pre fyzických otcov ani pre duchovných otcov, ak sa prizná, že zdrojom všetkého otcovstva je nebeský Otec.
Teda slovo otec máme používať v zmysle ZDROJA: t.j. titulovať tak toho, od koho sa môžeme učiť niečo dobré, čo nás bude privádzať k Bohu. Ježiš zakazuje nazývať otcami farizejov, lebo tí, od Boha - svojími činmi - odrádzali.
Slovo PÁPEŽ je grécke slovo "papas", ktoré znamená náš ekvivalent "otec". Teda je jedno, či použijem slovo "pápež" alebo "otec", vždy hovorím o tom istom.
Ale prečo titul "svätý otec"?
No nazvať niekoho svätým, vôbec nie je žiadny problém, lebo Sv. Písmo tak na viacerých miestach robí tiež:
Ako Peter navštevoval všetkých, prišiel aj k svätým, čo bývali v Lydde. (Sk 9,32)
alebo:
Pozdravujú vás všetci svätí, najmä tí, čo sú z cisárovho domu. (Flp 4,22)
Nazvať ľudí, ktorí sú tu na zemi "svätými", neznamená vyhlasovať ich za bezhriešnych.
Slovo "svätý" má viacero významov:
- prvýkrát sa stávame svätými keď sme pokrstení. Predtým nejestvuje žiadna svätosť. Krstom sme pričlenení ku Kristovi (to sa dá jedine krstom, nijak inak!) a preto možno povedať "svätý". Navyše krst z nás zmýva dedičný ale aj všetky osobné hriechy.
- druhá možnosť je, že človek si zachováva krstnú milosť - t.j. zostáva bez smrteľného (ťažkého) hriechu, inak povedané, je v stave milosti posväcujúcej.
- ďalším významom slova svätý je aj úrad, ktorý človek zastáva.
Ak teda pápeža nazývame "svätým otcom", je to titul, ktorý mu náleží z viacerých dôvodov, ktoré som tu už spomenul:
- je duchovným otcom všetkých veriacich, ale aj všetkých kňazov (porovnajte to s Pavlovým vyhlásením o otcovstve z Otca...)
- je svätým, lebo je kresťanom (je pokrstený a snaží sa zotrvávať v milosti posväcujúcej)
- a zastáva úrad vo svätej Cirkvi.
Po historickej stránke sa vraj nenašlo presné vyhlásenie, kedy sa začalo používať slovo "svätý otec" pri oslovovaní pápeža. Aby som bol presný, nie je záznam, kedy sa prvýkrát požilo slovo "pápež" (otec).
Preto sa možno domnievať, že užívanie slova pápež (otec), vzniklo spontánne, takpovediac prirodzene, podobne, ako sv. Pavol sa považoval za duchovného otca svojich obrátených kresťanov. Veď sv. Pavol aj nazval Timoteja a Títa za svojich synov. Duchovných, samozrejme, nie biologických:
1 Tim kapitola 1:
2 Timotejovi, pravému synovi vo viere: Milosť, milosrdenstvo a pokoj od Boha Otca i od Krista Ježiša, nášho Pána. 18 Toto prikázanie ti zverujem, syn môj Timotej, podľa predošlých proroctiev o tebe, aby si nimi posilnený bojoval
Tit kap. 1:
4 - Títovi, pravému synovi podľa spoločnej viery: Milosť a pokoj od Boha Otca i od Krista Ježiša, nášho Spasiteľa.
Teda, keď Písmo dovoľuje našim duchovným vodcom nazývať nás synmi, môžeme aj my, v duchovnom zmysle, nazývať našich duchovných vodcov otcami. Ale so zreteľom, že aj oni dostali otcovstvo od nášho nebeského Otca, ktorý je jediný.
Nuž, dúfam, že som aspoň trošku objasnil dôvody, prečo môžeme nazývať rímskeho biskupa, nástupcu sv. Petra - svätým otcom. Snažil som sa čo najlepšie vystihnúť to, ako to vidím ja, ako katolík. Čerpal som zo všeobecne dostupnej vierouky KC a prípadným komentárom a dovysvetleniam sa nebránim, teda kľudne sa pýtajte, čo vám nie je jasné. Čo budem stačiť, to budem odpovedať.
Ďakujem Ti, brat, sestra, že si tomuto môjmu príspevku venoval(a) svoj čas.
Boh s vami všetkými!
filip
a ešte ti niečo prezradím, len mi povedz či si pokrstený.......filip
14 Preto skláňam svoje kolená+ pred Otcom+, 15 ktorému každá rodina+ v nebi a na zemi vďačí za svoje meno,+ 16 aby vám dal podľa bohatstva+ svojej slávy tak, aby ste boli posilnení mocou jeho ducha+ v človeku, ktorým ste vnútri+,
A toto si prečítaj
Spasiteľ nikdy neuviedol Petra ostatným učeníkom povediac: „Pozrite, ustanovil som Petra za svojho nástupcu, prijmite ho ako vášho pápeža a hlavu Cirkvi, volajte ho Svätý Otec, uctievajte ho a poslúchajte ho.’ Naopak, Ježiš učinil toto jasné vyhlásenie, ktoré je diametricky protikladné k rímskemu učeniu: „Ale vy sa nedajte nazývať Rabbi, lebo jeden je váš učiteľ, kým vy všetci ste bratia. Okrem toho nenazývajte nikoho na zemi svojím otcom, lebo jeden je váš Otec, Ten nebeský. Ani nech vás nenazývajú vodcami, lebo jeden je váš Vodca, Kristus. Ale najväčší medzi vami bude vašim služobníkom. Ktokoľvek sa povyšuje, bude ponížený, a ktokoľvek sa ponižuje, bude povýšený.“ Matúš 23:8-12.
APOŠTOLI NIKDY NEUZNÁVALI PETRA AKO PÁPEŽA
Pavol sa k Petrovmu prvenstvu nevyjadruje. Napísal 13-14 listov, a ani raz neodkazuje na Petrovu autoritu nad ostatnými. Ak by takáto autorita existovala, nehovoril by o nej?
Pavol sa považuje za rovnocenného Petrovi, hovoriac: „Lebo sa nepokladám za takého, ktorý by bol čo len v najmenšom zaostával za vašimi naznamenitejšími apoštolmi.“ 2. Korinťanom 11:5. Ak by bol Peter pápežom, odvážil by sa Pavol takto rozprávať?
Pavol Petra otvorene kritizoval, hovoriac: „Ale keď prišiel Kéfas (Peter) do Antiochie, odporoval som mu do tváre, lebo bol odsúdený.“ Pozri Galaťanom 2:11-16. Ako by sa Pavol odvážil otvorene Petra kritizovať za neschopnosť praktizovať to, čo kázal, vo svojom konaní k národom, ak by bol Peter pápežom?
Peter bol považovaný len za jeden z pilierov Cirkvi. Bol ako Jakub a Ján, jeden z pilierov Cirkvi, nie jej hlava.
Žiaden pisateľ Novej Zmluvy nehovorí o Petrovi ako o pápežovi? Čo má znamenať ich mlčanie? Môže ísť o nejaké sprisahanie voči nemu? Prečo ignorujú jeho autoritu? Prečo? Peter nebol nikdy pápežom. Všetci pápeži boli bratia.
ETER NIKDY NEKÁZAL ANI NEKONAL AKO PÁPEŽ
Jediný raz, kedy Peter vôbec ako pápež konal, bolo vtedy, keď použil svoj meč a odsekol Malchusovi ucho, Ján 18:10. Pápeži často používali zbrane, keď v Antiochii nekráčal v súlade s pravdou, Galaťanom 2.14. – Pápeži tak konali po stáročia, keď protirečil a oponoval učeniu Krista, Matúš 16:21-23 – V tomto ohľade excelovali všetci pápeži. To bolo všetko pápežstvo, ktoré mal Peter v sebe. Bolo toho dosť, no Kristus ho zachránil z moci toho zlého.
Peter bol ostatnými poslaný kázať. „Keď apoštoli v Jeruzaleme počuli, že Samária prijala Božie slovo, poslali k nim Petra a Jána.“ Skutky 8:14. To neznie príliš pápežsky. Namiesto toho, aby on posielal iných, Peter bol sám poslaný kázať
Peter nepredsedal jeruzalemskému koncilu. Nezvolával Koncil, ani ho neotváral. Riadenie zhromaždenia prevzal Jakub. Ak bol Peter pápežom, prečo neukázal svoju autoritu? Pozri Skutky 15.
Peter odmietol, aby pred ním Kornélius pokľakol. „Keď Peter vstúpil, Kornélius mu vyšiel naproti, padol mu k nohám a vzdal mu úctu. Ale Peter ho zodvihol a povedal: „Vstaň, aj ja som iba človek.““ Skutky 10:25-26. Aké odlišné od pápežov, ktorí nútia ľudí, aby pred nimi pokľakli!
Peter netvrdil, že má moc odpúšťať hriechy, no pápeži si túto moc nárokovali. Peter povedal Šimonovi, aby sa za odpustenie modlil k Bohu. „Preto rob pokánie z tejto nešľachetnosti a pokorne pros Boha, aby ti odpustil úmysel tvojho srdca, ak je to možné.“ Skutky 8:22.
Peter sám seba označuje iba za staršieho alebo pastora. „Peter, apoštol Ježiša Krista, dočasným usadlíkom, ktorí sú rozptýlení v Ponte, Galácii, Kappadokii, Ázii a Bitýnii, vyvoleným.“ 1. Petra 1:l. „Preto nabádam starších medzi vami, lebo som tiež starší ako oni a svedok Kristových utrpení aj účastník slávy, ktorá má byť zjavená. Paste Božie stádo vo vašej starostlivosti, nie z donútenia, ale ochotne, ani nie z lásky ke nepoctivému zisku, ale horlivo, ani nie ako panujúci nad tými, ktorí sú Božím dedičstvom, ale staňte sa príkladom stádu.“ 1. Petra 5:1-3.
Peter je absolútne ticho ohľadom svojej pozície ako pápež. Kázal evanjelium v deň Letníc a vyzýval ľudí, aby oľutovali svoje hriechy, uverili v Ježiša a boli pokrstení, ale nehovoril o svojej veľkej moci a vysokej pozícii. Bol azda príliš skromný, alebo nevedel, že bol zvolený pápežom? Napísal dva listy, no nikdy sa o svojom pápežskom úrade nezmieňuje. Ktorí z rímskych pápežov konali ako Peter?
Peter nikdy neslúžil omšu, ani nevykonával spovede, nikdy nenariadil človeku, aby sa modlil k Márii či k svätým, používať ruženec, nikdy neobhajoval používanie svätenej vody, či ostatkov, nikdy nenariadil ľudu, aby sa zdržiavali v piatok a počas Pôstu mäsitého pokrmu, nikdy nevyhlásil, že sa kňazi a mníšky nesmú sobášiť; nikdy nežiadal, aby mu bozkávali nohy, nikdy nežil v paláci s vojakmi ako svojou strážou a stovkami služobníkov, ktorí spĺňali každú jeho potrebu. Prečo takto nikdy nekonal? Pretože pápežom nikdy nebol.
atď je to na tejto stránke
» christianfreeman.wordpress.com/2009/05/24/rev-...
sú to zrejme vybrané výroky z Biblie niekoho(zrejme nejakeho jehovistu), ktoré mu vyhovujú...
ja sa zas držím Ježišovimi slovami "Čo ustanovite na zemi, bude ustanovené aj v nebi."...
filip
pozri sa brat môj, ak to považuješ za rúhanie, tak ty to oslovenie nepoužívaj
ja sa riadim zas slovami nášho Pána a používať ho budem, lebo čo je viac výroky nejakého USA reverenda alebo Ježiš Kristus?
veľa šťastia
beriem späť, je mi ľúto, že som ťa nazval bratom a tým ťa urazil....
maš slobodnú vôľu, rob si čo chceš a ak si pokrstený maš kedykoľvek možnosť konvertovať na inu vieru, lebo tvojim postojom k Pravde Boha robíš prvorade zle sám sebe ........filip
ale ako som napísal, tvoja vec, tvoj život, tvoja slobodná vôľa, tvoje šťastie....