Nedávno tu bolo fórum (síce s úplne iným zameraním), kde som napísala niekoľko rekcií na túto tému. Tu sú:
Chýba mi na školách
1. finančná gramotnosť
2. počítačová gramotnosť (neviem ako je to teraz, ale my sme sa na informatike nič podstatné nenaučili, maximálne sme tak hrali hry)
3. medicína
+ iný spôsob výučby, zameraný skôr na samostatné kreatívne myslenie, riešenie problémov, schopnosť dohľadávať si relevantné seriózne informácie z rôznych oblastí, pracovať s nimi a tak, nie len automatické "bifľovanie sa textov"...
*Tá medicína, myslela som skôr také základy, ktoré sa týkajú zdravia, výživy, starostlivosti o zdravie, najčastejšie ochorenia a formy liečby a prevencie, očkovania, odtabuizovať a priblížiť aj najčastejšie psychické ochorenia, možno aj kurz prvej pomoci, rakovina (jej vznik, typy, prevencia, liečba a včasná diagnostika - jednoducho to ľuďom nejak priblížiť, tiež odtabuizovať, aby tomu rozumeli a vnímali to ako súčasť života a nie ako nejakého neznámeho strašiaka, kvôli ktorému radšej ani nebudú chodiť na preventívky, nebudú sledovať svoje telo a pod.). Veď keď sa môže vyučovať trebárs fotosyntéza, tak prečo nie aj veci, ktoré sa priamo týkajú ľudského zdravia?... Nemyslím nič zložité, ale myslím si, že keď môže byť na školách chémia a biológia, tak prečo nie aj niečo, čo sa priamo týka nášho zdravia, zdravia našich blízkych, našich detí v budúcnosti a pod.
My sme sa na gymnáziu učili tak maximálne rozdiel medzi vírusovým a bakteriálnym ochorením, či génové mutácie, ale nič viac.
Koľko ešte aj v dnešnej dobe je napr. ľudí, ktorí veria len homeopatii či "liečiteľom", odmietajú klasickú liečbu či už seba alebo svojich detí, transfúziu krvi :/ Alebo poznám 16 ročné dievča, ktoré bolo v hlbokej depresii a jej rodičia jej to vyčítali, kričali na ňu, že si len vymýšľa. Keď som chcela, aby navštívila psychiatra, tak mi povedala, že to by rodičia nikdy nedovolili, že by sa o tom dozvedela celá dedina a že to by bola hrozná hanba. A sama ísť nechcela. Nakoniec po mojom dlhom niekoľko týždňovom naliehaní sa jej podarilo presvedčiť mamu a bola jej diagnostikovaná ťažká depresia. Ale bolo to všetko nutné? A takých ľudí, ako jej rodičia je kvantum, najmä na Slovensku, aj v mojom okolí...
Myslím si, že by to malo byť aspoň v nejakej forme vrámci gymnaziálneho učiva...
Čo si o tom myslíte? Aké návrhy by ste prípadne mali vy?
tak ale... ked som bola na zs a predpokladam, ze aj ty... tak sme pc mali na skole az ked som bola v deviatom rocniku a hej, hravali sme CSko ti ucitelia by nas asi tazko nieco naucili....
@azizi
úplne tie isté veci som sem išla písať, finančná gramotnosť a základy ekonomiky, počítačová- my sme mali veci k programovaniu už pomaly, Pascal, nejaký program na pohyb korytnačky a pod., to skôr pre tých, čo chcú IT študovať, ale nenaučili sme sa poriadne podstatu: Word, Excel, PPT-,Access, hocičo s bezpečnosťou- to až na VŠ a medicínu určite-hlavne tú prvú pomoc a zameranie sa na zdravie, aj to psychické, možno by som ešte vyčlenila psychológiu z NOS-ky a tam tiež napr. veci ako zvládať stres, kriticky myslieť a pod. alebo ešte taký predmet zameraný na trh práce, ako písať správny životopis, ako sa predať na pohovore a pod. a možno ešte etiketu, to sme mali na VŠ ako spoločenský a diplomatický protokol
1) zmenit formu "skusania" z testov na eseje
2) zvysit kvalitu pedagogov (tu je celkovo zas diera, co sa tyka pedagogickych VS, ale o tom tema nie je)
3) minimalizovat formu ucenia sa memorovanim
4) celkovo sa zaujimat o ziakov nazor, nevnucovat mu svoj, naucit mladych ludi viest diskusiu a nie sa viest ofenzivny rozhovor
5) zhrnute v jednej vete, asi od Einsteina: "nesudte rybu zato, ze nevie liezt po stromoch"
@riddiculus Veď som aj spomínala, že bolo... Niečo o 9. ročníku na ZŠ (či by sme ho zrušili alebo tak), kde niekto spomínal opravy áut, betónovanie, varenie či pečenie chleba... A tam som sa vyjadrila s touto mojou víziou a odvtedy som chcela založiť fórum špeciálne zamerané na túto tému. Ale je možné, že bolo ešte aj iné, len som si to nevšimla
@riddiculus To je úplne v pohode, si zlatá, ďakujem ...A zase až tak konkrétne som to tam nenapísala. A ešte tu bolo potom jedno fórum akoby z recesie o tom betónovaní a tak. Ale chýbala mi seriózna diskusia na túto tému...
@mariquittka Naprosto s tebou súhlasím! ...Len je mi ľúto, že my to tu na Birdzi asi neovplyvníme. ...podľa mojich informácií by mala byť v dohľadnej dobe reforma školstva (snáď), kde by sa najmä dávala vraj väčšia voľnosť vo forme výučby jednotlivým školám. Ja sa v politike moc neorientujem (a ani to nejak nesledujem - na SK ani vo svete, resp. nedostala som sa k bližším informáciám, ani som si o tom viac nezisťovala), tak neviem, či to bude ozaj nejaká zásadná zmena, alebo zase len také kozmetické úpravy...
Inak skvelé, že ste mali aspoň programovanie! To my absolútne nič... Ale ja by som skôr privítala veci k takej "relatívne bežnej" údržbe počítača, napr. reinštalácia systému a kopu iných vecí, na ktoré potrebujem IT-čkára, ktorý si za to zaúčtuje horibilnú sumu :/
Tá výučba informatiky bola u nás na slovenské pomery celkom dobrá. Učili sme sa základy HTML + CSS, základy Pascalu (učiteľka dosť trpela, lebo sme stále kritizovali že sa učíme Pascal a nie niečo aktuálne). Z tých Office vecí sme sa učili Word a Excel. Nakoniec sme preberali tie teoretické veci potrebné ku maturite.
Jediná z týchto vecí, ktorú som odvtedy nevyužil je Word.
@sidious A ešte by ma zaujímalo... Bola u vás informatika braná ako normálny vážny predmet? Lebo u nás to bolo niečo ako výtvarná výchova, telesná, či etika/náboženstvo.
@azizi Ja som trošku mladší ročník '97, na gymnáziu som bol 2013-2017. Informatika sa brala relatívne seriózne. Ale nebolo to brané tak vážne ako niektoré iné predmety (u nás boli vďaka niektorým učiteľom najserióznejšie fyzika a dejepis), občas sa niektorí hrali hry, niektorí robili niečo svoje lebo už vedeli to čo sa preberalo....
Hodnotilo sa to skôr prakticky. Pri Pascale sme dostávali zadanie naprogramovať nejaký malý programík (2-3 funkcie) na PAPIER.
Pri HTML+CSS sme kódili na počítačoch a doma sme mali spraviť menšiu web stránku.
Excel sa hodnotil tak, že sme dostali tabuľku s nejakými dátami a obrázok ako to má vyzerať a podľa toho sme tam mali doplniť orámovania, výpočty pomocou vzorcov, podfarbovanie podľa hodnôt, grafy atď.
Pri tých teoretických veciach sme každý dostali tému(história počítačov. šifrovanie, hardware, software...) a každý ju mal odprezentovať za 20-30 minút. K tej téme sme ešte mali vytvoriť dokument vo Worde ako učebný materiál.
Pre mňa to bol skôr oddychový predmet. Ja som to bral ako dvojhodinovku, na ktorú sa nemusím vôbec pripravovať. Niektorí ľudia ktorí nepatrili do vznešenej kasty ítečkárov mali trocha problémy s programovaním.
Na základných školách by som zmenil rozdelenie žiakov do tried. Žiaci by neboli rozdelení do tried A,B,C ale mali by totožné rozvrhy a mohli by si vyberať z viacerých skupín v danom predmete podľa obtiažnosti.
Nemá zmysel trepnúť dieťa do triedy s 30 náhodnými ľuďmi a očakávať, že tam bude šťastné a vzdelané. Takže za prvé - buď oveľa menšie triedy, alebo nakoľko na to nie sú vyučujúci a nie všetky deti sú vhodné na veľké kolektívy, tak bezproblémová možnosť vzdelávania s doma.
Možnosť vyberať si predmety, ktorým sa decko bude chcieť venovať od omnoho útlejšieho veku (povedala by som už na zš). Lebo áno, keď decko nemá k predmetu nejaký vzťah, tak zbytočne si tam odsedí tie roky, aj tak z toho bude hovno vedieť, zabudne to po písomke a keď mu to bude treba na výšku, doučí sa to v maturiťáku/gap yeari atď.
a kristepane hlavne zmeniť osnovy. Načo sa niekto bude učiť o kameňoch, črievičkách, preskakovať kozu a lužné lesy...
a mohlo by aj tomu školstvu dôjsť, že prázdniny sú od slova prázdno a decká by nemali byť zaplnené úlohami a ďalšími prípravami
@azizi
jj, toto by ťa aj zaujímalo, ja hrozne chcem okrem toho aj reformu vysokého školstva, nie je normálne, aby vysokoškolskí učitelia mali stále zmluvy na dobú určitú a stále sa báli o prácu, vraj "aby sa snažili s publikáciami", ale je to o tom, aby si dekani a vedúci katedier tam niekoho dostali alebo niekoho sa zbavili legálnym spôsobom, navyše je to protiprávne a zdraviu škodlivé - som rada, že to niekto pomenoval - strana 125 » unibook.upjs.sk/img/cms/2018/pr...
....a nwm, kde sa posunulo slovenské školstvo takto, napr. v Nemecku majú učitelia na VŠ stabilitu a nemôžem povedať, žeby klesala kvalita publikácií...
Všetko čo si spomenula viac menej máme na gymnáziu. A máme aj triedy so zameraním. + Celý 4. Ročník si sami vyberáme aké budeme mať predmety aj akých profesorov.
Ja by som pridal predmet - Praktické rady do života, obsahovalo by to napr. všetko o pôžičkách, všetko o hypotékach, všetko o predaji a kúpe bytov, domov, pozemkov, áut, vecí...všetko o daniach, poistkách, kde a aké sa musia platiť, čo všetko sa platí v domácnosti a koľko to vlastné bývanie stojí, aké financie uberie narodenie dieťaťa, prípadne prinesie, čo je treba zabezpečiť dieťaťu, kam ho treba prihlásiť, odhlásiť...atď., čo treba vybaviť pri úmrtí príbuzného, aké sú možnosti sociálneho systému na Slovensku, na čo mám v prípade choroby, invalidity nárok...Prosto obsahovalo by to praktické rady, ktoré každý mladý človek si musí zisťovať sám a nikto mu v tom nepomôže, chápem, že doba sa mení, ale akú-takú osnovu by sa dalo vyskladať a mládež by vedela, čo ich približne čaká a ako štát a spoločnosť funguje.
určite estetika, umenie... na školách chýba umenie.. a ako bolo vyššie spomínané finančná gramotnosť, základná orientácia v byrokracii /ja som mala síce na škole ADK kde som sa naučila 10prstovu metódu písania a ako napísať životopis, žiadosť a pod ale viem, že sú školy kde ani toto nie je../
a tiež prvá pomoc, základy sebaobrany... menej memorovania a viac reálne využiteľných poznatkov a vedomostí
co sa tyka odbornych skol, tak 99% ucitelov hnat zeravym kutacom na trh prace a az ked sa na 10 rokov uplatnia vo svojom obore, tak mozu ucit. nie, ako teraz, ze ucit za 900€ netto(ci kolko ti darmozraci zarabaju) ide len uplne vemeno, co vie bacov kokot, lebo keby nieco vedel, tak to robi a neuci. samozrejme, cloveka z praxe treba adekvatne ohodnotit.
a vysoke skoly spoplatnit(alebo vyrubit nejaku rocnu pausalnu dan absolventom, lebo nestudovat, lebo na to nemas €, aj ked si talentovany neni uplne ok. ) som zvedavy, ci by bolo tolko vysokoskolakov s nejakym useless zameranim. a to co som pisal vyssie plati aj o VS pedagogoch.
Ja osobne by som pridal predmet zamerany na zivot. Aby decka vedeli, co je to mat rodinu, co je to hypoteka, ako spravne narabat s peniazmi, ako sa uplatnit. Lebo mam pocit, ze z tohto viem malo ale za to viem, ako funguju bunky v listoch .
A pridal by som dejepis, aj na ucnovky. Lebo toto dnes chyba. Soplave 10 rocne deti vedia robit vsetko s pocitacom, no nemaju zakladne prehlady. A pridal by som aj slovencinu, lebo ma irituje, ked ma clovek 2 vysoke skoly, uspesnu karieru,plat 5000€+ a aj tak pise jednu chybu za druhou.....nie ze by to bolo zivotu dolezite, ale dost ma to irituje.
Cize zhrnutie: Pridat a sprisnit dejepis a slovencinu, pridat uz od vyssich rocnikov ZS predmet zamerany na realny zivot.
Roleta je špeciálny inkognito mód, ktorým skryješ obsah obrazovky pred samým sebou, alebo inou osobou v tvojej izbe (napr. mama). Roletu odroluješ tak, že na ňu klikneš.
30 komentov
Chýba mi na školách
1. finančná gramotnosť
2. počítačová gramotnosť (neviem ako je to teraz, ale my sme sa na informatike nič podstatné nenaučili, maximálne sme tak hrali hry)
3. medicína
+ iný spôsob výučby, zameraný skôr na samostatné kreatívne myslenie, riešenie problémov, schopnosť dohľadávať si relevantné seriózne informácie z rôznych oblastí, pracovať s nimi a tak, nie len automatické "bifľovanie sa textov"...
*Tá medicína, myslela som skôr také základy, ktoré sa týkajú zdravia, výživy, starostlivosti o zdravie, najčastejšie ochorenia a formy liečby a prevencie, očkovania, odtabuizovať a priblížiť aj najčastejšie psychické ochorenia, možno aj kurz prvej pomoci, rakovina (jej vznik, typy, prevencia, liečba a včasná diagnostika - jednoducho to ľuďom nejak priblížiť, tiež odtabuizovať, aby tomu rozumeli a vnímali to ako súčasť života a nie ako nejakého neznámeho strašiaka, kvôli ktorému radšej ani nebudú chodiť na preventívky, nebudú sledovať svoje telo a pod.). Veď keď sa môže vyučovať trebárs fotosyntéza, tak prečo nie aj veci, ktoré sa priamo týkajú ľudského zdravia?... Nemyslím nič zložité, ale myslím si, že keď môže byť na školách chémia a biológia, tak prečo nie aj niečo, čo sa priamo týka nášho zdravia, zdravia našich blízkych, našich detí v budúcnosti a pod.
My sme sa na gymnáziu učili tak maximálne rozdiel medzi vírusovým a bakteriálnym ochorením, či génové mutácie, ale nič viac.
Koľko ešte aj v dnešnej dobe je napr. ľudí, ktorí veria len homeopatii či "liečiteľom", odmietajú klasickú liečbu či už seba alebo svojich detí, transfúziu krvi :/ Alebo poznám 16 ročné dievča, ktoré bolo v hlbokej depresii a jej rodičia jej to vyčítali, kričali na ňu, že si len vymýšľa. Keď som chcela, aby navštívila psychiatra, tak mi povedala, že to by rodičia nikdy nedovolili, že by sa o tom dozvedela celá dedina a že to by bola hrozná hanba. A sama ísť nechcela. Nakoniec po mojom dlhom niekoľko týždňovom naliehaní sa jej podarilo presvedčiť mamu a bola jej diagnostikovaná ťažká depresia. Ale bolo to všetko nutné? A takých ľudí, ako jej rodičia je kvantum, najmä na Slovensku, aj v mojom okolí...
Myslím si, že by to malo byť aspoň v nejakej forme vrámci gymnaziálneho učiva...
Čo si o tom myslíte? Aké návrhy by ste prípadne mali vy?
úplne tie isté veci som sem išla písať, finančná gramotnosť a základy ekonomiky, počítačová- my sme mali veci k programovaniu už pomaly, Pascal, nejaký program na pohyb korytnačky a pod., to skôr pre tých, čo chcú IT študovať, ale nenaučili sme sa poriadne podstatu: Word, Excel, PPT-,Access, hocičo s bezpečnosťou- to až na VŠ a medicínu určite-hlavne tú prvú pomoc a zameranie sa na zdravie, aj to psychické, možno by som ešte vyčlenila psychológiu z NOS-ky a tam tiež napr. veci ako zvládať stres, kriticky myslieť a pod. alebo ešte taký predmet zameraný na trh práce, ako písať správny životopis, ako sa predať na pohovore a pod. a možno ešte etiketu, to sme mali na VŠ ako spoločenský a diplomatický protokol
2) zvysit kvalitu pedagogov (tu je celkovo zas diera, co sa tyka pedagogickych VS, ale o tom tema nie je)
3) minimalizovat formu ucenia sa memorovanim
4) celkovo sa zaujimat o ziakov nazor, nevnucovat mu svoj, naucit mladych ludi viest diskusiu a nie sa viest ofenzivny rozhovor
5) zhrnute v jednej vete, asi od Einsteina: "nesudte rybu zato, ze nevie liezt po stromoch"
Inak skvelé, že ste mali aspoň programovanie! To my absolútne nič... Ale ja by som skôr privítala veci k takej "relatívne bežnej" údržbe počítača, napr. reinštalácia systému a kopu iných vecí, na ktoré potrebujem IT-čkára, ktorý si za to zaúčtuje horibilnú sumu :/
Jediná z týchto vecí, ktorú som odvtedy nevyužil je Word.
Hodnotilo sa to skôr prakticky. Pri Pascale sme dostávali zadanie naprogramovať nejaký malý programík (2-3 funkcie) na PAPIER.
Pri HTML+CSS sme kódili na počítačoch a doma sme mali spraviť menšiu web stránku.
Excel sa hodnotil tak, že sme dostali tabuľku s nejakými dátami a obrázok ako to má vyzerať a podľa toho sme tam mali doplniť orámovania, výpočty pomocou vzorcov, podfarbovanie podľa hodnôt, grafy atď.
Pri tých teoretických veciach sme každý dostali tému(história počítačov. šifrovanie, hardware, software...) a každý ju mal odprezentovať za 20-30 minút. K tej téme sme ešte mali vytvoriť dokument vo Worde ako učebný materiál.
Pre mňa to bol skôr oddychový predmet. Ja som to bral ako dvojhodinovku, na ktorú sa nemusím vôbec pripravovať. Niektorí ľudia ktorí nepatrili do vznešenej kasty ítečkárov mali trocha problémy s programovaním.
Možnosť vyberať si predmety, ktorým sa decko bude chcieť venovať od omnoho útlejšieho veku (povedala by som už na zš). Lebo áno, keď decko nemá k predmetu nejaký vzťah, tak zbytočne si tam odsedí tie roky, aj tak z toho bude hovno vedieť, zabudne to po písomke a keď mu to bude treba na výšku, doučí sa to v maturiťáku/gap yeari atď.
a kristepane hlavne zmeniť osnovy. Načo sa niekto bude učiť o kameňoch, črievičkách, preskakovať kozu a lužné lesy...
a mohlo by aj tomu školstvu dôjsť, že prázdniny sú od slova prázdno a decká by nemali byť zaplnené úlohami a ďalšími prípravami
jj, toto by ťa aj zaujímalo, ja hrozne chcem okrem toho aj reformu vysokého školstva, nie je normálne, aby vysokoškolskí učitelia mali stále zmluvy na dobú určitú a stále sa báli o prácu, vraj "aby sa snažili s publikáciami", ale je to o tom, aby si dekani a vedúci katedier tam niekoho dostali alebo niekoho sa zbavili legálnym spôsobom, navyše je to protiprávne a zdraviu škodlivé - som rada, že to niekto pomenoval - strana 125 » unibook.upjs.sk/img/cms/2018/pr...
....a nwm, kde sa posunulo slovenské školstvo takto, napr. v Nemecku majú učitelia na VŠ stabilitu a nemôžem povedať, žeby klesala kvalita publikácií...
a tiež prvá pomoc, základy sebaobrany... menej memorovania a viac reálne využiteľných poznatkov a vedomostí
co sa tyka odbornych skol, tak 99% ucitelov hnat zeravym kutacom na trh prace a az ked sa na 10 rokov uplatnia vo svojom obore, tak mozu ucit. nie, ako teraz, ze ucit za 900€ netto(ci kolko ti darmozraci zarabaju) ide len uplne vemeno, co vie bacov kokot, lebo keby nieco vedel, tak to robi a neuci. samozrejme, cloveka z praxe treba adekvatne ohodnotit.
a vysoke skoly spoplatnit(alebo vyrubit nejaku rocnu pausalnu dan absolventom, lebo nestudovat, lebo na to nemas €, aj ked si talentovany neni uplne ok. ) som zvedavy, ci by bolo tolko vysokoskolakov s nejakym useless zameranim. a to co som pisal vyssie plati aj o VS pedagogoch.
A pridal by som dejepis, aj na ucnovky. Lebo toto dnes chyba. Soplave 10 rocne deti vedia robit vsetko s pocitacom, no nemaju zakladne prehlady. A pridal by som aj slovencinu, lebo ma irituje, ked ma clovek 2 vysoke skoly, uspesnu karieru,plat 5000€+ a aj tak pise jednu chybu za druhou.....nie ze by to bolo zivotu dolezite, ale dost ma to irituje.
Cize zhrnutie: Pridat a sprisnit dejepis a slovencinu, pridat uz od vyssich rocnikov ZS predmet zamerany na realny zivot.