Predstavme si nasledujúcu situáciu, že by som sa chcel stať vedcom v obore prírodnych vied - biologia/chemia. Co musím spraviť aby som sa stal vedcom ? No v prvom rade budem musieť vychodiť základnú školu. Po základnej škole budem musieť navštíviť gymnázium, ktoré človeka najlepšie pripraví na vedecké štúdium a na Vysokú školu. Problém je však ten, že ked nastúpite na gymnázium, máte tam až 9 povinných predmetov a jeden nepovinný ktorý však musíte povinne navštevovať.
Matematika
Informatika
Slovenský jazyk
Biologia
Chémia
Anglický jazyk
Nemecký jazyk
Zemepis
Dejepis
Etická výchova/náboženstvo - neznámkované
Ja sa teda pýtam, načo je budúcemu biologickému vedcovi potrebná na strednej škole Slovenčina, dejepis, zemepis, etika, cudzie jazyky, informatika, matematika ??? No na nič ! Uplne by stačilo keby dotyčný žiak na škole navštevoval a bol hodnotený iba z biologie/chémie. Navštevoval by síce iba 2 predmety, no tým pádom by ich navštevoval častejšie ako dnes. Denne by mal v škole 2 hodiny biologie, 2 hodiny chémie, a potom by išiel domov. V škole by tým pádom strávil menej hodín a viac by sa venoval tomu čomu by sa chcel venovať v budúcnosti. Nemusel by sa venovať ničomu inému. Nemusel by sa šprtať slovenčinu, a iné predmety, ktoré by vo svojom budúcom obore nikdy nevyužil. Ak by dotyčný žiak chcel navštevovať aj ostatné predmety, mohol by sa tak rozhodnúť a navštevovať ich, ale bolo by to na fáze dobrovolnosti, a nebol by z nich známkovaný.
Tým žeby sa dotyčný žiak učil len chémiu/biologiu a mal by aj mnohonásobne viac hodín týchto predmetov než je tomu dnes na gymnáziach, znamenalo by to aj to, že by na strednej škole, stihol prebrať aj časť vysokoškolského učiva, minimálne prvé dva ročníky.
Takže každý jeden žiak by mal na strednej škole svoj individuálny plán predmetov. V 1 ročníku hned po nástupe na strednú školu by sa musel žiak rozhodnuť čomu by sa chcel v budúcnosti venovať. Chceš byť IT odborníkom ? Ok, budeš mať každý den hodinu matematiky, 2 hodiny informatiky, a hodinu anglického jazyka. Chceš byť doktorom ? Ok, každý den budeš mať 2 hodiny chémie, 2 hodiny biologie. Chceš byť astronomom ? Ok, každý den budeš mať hodinu matematiky, 2 hodiny fyziky, a 1 hodinu chémie. Chceš byť sociálnym pracovníkom ? Ok, budeš mať denne 2 hodiny slovenčiny, hodinu etiky, hodinu cudzích/jazykov. Chceš byť prekladatelom/tlmočníkom ? Ok budeš mať denne 2 hodiny angličtiny, 2 hodiny nemčiny.
VYHODY :
Aké výhody by toto všetko prinieslo ?
1 : Ziaci by sa venovali IBA tomu čo by chceli v budúcnosti v práci vykonávať
2 : Ziaci by sa vplyvom zvýšeného množstva hodín o dosť intenzívnejšie venovali tomu čo by chceli v budúcnosti vykonávať
3 : Ziaci by strávili menej hodín v škole, tým pádom by sa aj viacej sústredili na jednotlivých hodinách
4 : Do triedy 1A sa prihlási 30 žiakov. Dnes to funguje tak, že všetkých 30 žiakov sa presunie na hodinu biologie. No ak by mal každý svoj vlastný študijný plán, tak vo svojom budúcom obore by navštevovalo biologiu dajme tomu že len 10 žiakov. To by teda znamenalo že na hodinu biologie by prišlo len 10 žiakov a nie 30 ! Menej žiakov znamená že sa učiteľ bude viac venovať jednotlivým žiakom než ako keby malo byť v triede 30 žiakov.
5 : Tým žeby sa žiaci intenzívnejšie venovali svojim vybraným predmetom, by v konečom dosledku vyustilo v to, žeby aj strednú a vysokú školu mohli skončiť skorej. Dnes človek ktorý má Vysokú školu trebárs v oblasti matematiky, skončí školu cca v 24 rokoch. No ak by mal už od strednej školy zintenzívnené vyučovanie skončil by svoje celkové vzdelanie už trebárs aj v 21 rokoch. Inak povedané, tie vedomosti ktoré má dnes 24 ročný chalan, by pri novom školskom systéme mal už 21 ročný chalan. A to je veľmi dobré z hladiska vedy. Znamenalo by to, že budúci vedec sa može svojej vedeckej kariére po skončení Vysokej školy venovať o tri roky viac než je tomu v súčastnosti ! A čím dlhšie budú mať vedci čas na venovanie sa svojej kariéri, tým viac objavov vymyslia. A nové vedecké objavy majú prospech pre celé ludstvo.
Jasne 15 ročný sopliak čo ho plieska puberta sa musí hneď rozhodnúť čo chce robiť celý život? GG
čo ak ťa to nebude po roku baviť ale v škole si sa nič iné nenaučil?
Nejdem to citat len par viet som precital. Len k tomu sa vyjadrim. Na strednej sa ucis viac predmetov preto lebo ani netusis kde je sever. Nevies nic o svete. Po zakladnej skole vis akurat to ci sa vies zivit hlavou alebo nie, podla toho ides na gymnazium strednu alebo uciliste. Na ucilisti ti je to samozrejme nanic, tam sa tusim ucia toho len minimum. Na dobrych stredoskolskych odboroch sa caka ze trochu viac ako polovica pojde na vysku ale nevis uplne na aku tak to mas sirsie a na gymnaziu sa ocakava ze tam pojdete. No ked ides na strednu tak vis prd o sebe, takze je somarina sa zameriavat na jeden odbor po zakladnej skole. Po strednej sa caka ze vies aspon priblizne kde je sever a co s konopim. A to co sa inak uci na strednej 4 roky budes mat na vyske za polrok a ked mas na vysku tak sa to naucis. Vobec o nic neprides.
A co sa tyka samotneho vyucovania, na ten spravny system prisli uz pred 100 rokmi. My stale pouzivame prvy Prusky system, ktory je zamerany na vychovavanie vojakov. Co znamena zapametat si co najviac informacii prijat prikazy bez rozmyslania nad nimi a z tychto vstupov dat najlepsi vystup. Davno sa prislo na to ako vychovavat rozmyslajucich rozumnych ludi ale niektorym ludom to nie je po voli.
a keď sa niekto v pätnástich rozhodne, že bude zametať ulice, smažit hranolky v mekáči alebo písať zbytočné, treťotriedne blogy, tak čo? nepošleme ho do školy vôbec a zostane z neho nedorobený, nedovzdelaný trulo, ktorý si myslí, že je dobrý nápad, aby mali násťročné decká, ktoré menia názory každú chvíľku a ktorých hlavnou náplňou dní má byť nasávanie vedomostí, iba dva ľubovoľné predmety pár hodín denne?
načo je budúcemu biologickému vedcovi potrebná na strednej škole Slovenčina, dejepis, zemepis, etika, cudzie jazyky, informatika, matematika ???
- na to, aby z neho nebol úplný beznádejný degen bez elementárneho všeobecného prehľadu, ktorý musí v reštaurácii dávať do kalkulačky 10%, aby vedel, aké má dať dýško čašníčke a ktorý radšej cestuje len na Bašku vodu, lebo nikde inde sa nedohovorí? ej kej ej taký typický slovák?
1 : Ziaci by sa venovali IBA tomu čo by chceli v budúcnosti v práci vykonávať
- 15 ročné decko pomaly nevie, ani čie je, miliónkrát ešte zmení svoje postoje, záujmy a priority. deckám treba dať čo najširší záber, aby mali pevný základ, dobrý rozhľad a aby mali čas poriadne prehodnotiť a na vlastnej koži si vyskúšať, čo ich bude naozaj baviť.
2 : Ziaci by sa vplyvom zvýšeného množstva hodín o dosť intenzívnejšie venovali tomu čo by chceli v budúcnosti vykonávať
- žiaci, ktorí majú záujem sa profilovať v určitej oblasti majú na každom gymnáziu vybrať semináre svojho preferovaného predmetu, dokonca majú možnosť si vyberať aj školy alebo triedy s posilneným vyučovaním niektorých predmetov. taktiež sa môžu prihlásiť na krúžky v oblasti, ktorá ich baví alebo zaujíma, využiť konzultačné hodiny s pedagógom alebo ísť do knižnice či si kliknúť na internet a vzdelávať sa tak intenzívne, ako si len želá. to, že ho niečo baví a zaujíma neznižuje dôležitosť ostatných predmetov.
3 : Ziaci by strávili menej hodín v škole, tým pádom by sa aj viacej sústredili na jednotlivých hodinách
- žiaci by trávili menej hodín v škole a tým pádom by sa nudili, cítili byť nenaplnení a mali kopec času vymýšlať chujoviny a flákať sa. stredoškoláci majú povinností primerane. predstav si, že máš celú strednú 2-3 hodiny denne a inak voľno a zrazu prídeš na vysokú alebo do práce a zrazu sedíš pol dňa na prednáškach alebo osem hodín v kancelárii - veď by ťa vykotilo. okrem toho, škola nie je iba o učení. je aj o socializácii s rovesníkmi, o kontakte s pedagógmi, ktorí ich majú viesť, o najrôznejších mimoškolských aktivitách, exkurziách, lyžarákoch, venčekoch a stužkových, dozvukoch.. proste to toho človeka po mnohých stránkach formuje, rozširuje si obzory, hľadá si svoje miesto v kolektíve a spoločnosti, pripravuje sa na reálny život.. venovať sa iba tomu, čo ťa baví pár hodín denne a potom voľno má od reálneho života teda veeeeľmi ďaleko
a jasné, som za to, aby minimálne gymnazisti mali voľnejšiu ruku v tom, čomu sa budú venovať, ale určite nie tak, ako to ty perdostieraš. ale veď inteligentný človek by sa ani nechcel vzdelávať iba v dvoch oblastiach
Nie je ani zďaleka geniálny. Na teoretickej úrovni to znie všetko super a fajn, ale ako je spomenuté v @3 , v 15 proste nevieš, čo chceš. Gymnázium máš na to, aby si mohol ísť na akúkoľvek vysokú školu, aby si bol pripravený, ideálne aj vďaka tým predmetom zistil, na akú to teda vysokú školu chceš ísť. Možno by bolo fajn, keď si si istý, že vieš, že slovenčinu nikdy nevyužiješ, lebo chceš byť biológ, aby si si mohol vybrať viac biológie... Ale nemôžeš proste všetko vypustiť, pretože to nepotrebuješ. Tvoj život nie je len práca. Napríklad jazyky využiješ vždy. Vieš si predstaviť nejaký reálny dopad, aký by to malo, keby každý chodil do školy na štyri hodiny denne a študoval jeden/dva predmety? Flákali by to, ak aj nie, nevedeli by nič z predmetov, ktoré nemajú. Možno by vedeli niečo, čo si vyberú, na super úrovni, ale povedz mi, koľko je takých ľudí, na ktorých by bol tvoj „geniálny“ systém uplatniteľný? Koľko detí vie, čo chce robiť? Nie všetky práce sú dokonca len v jednej sfére. Potrebuješ kombinácie veľa predmetov...
"a keď sa niekto v pätnástich rozhodne, že bude zametať ulice, smažit hranolky v mekáči alebo písať zbytočné, treťotriedne blogy, tak čo? nepošleme ho do školy vôbec a zostane z neho nedorobený, nedovzdelaný trulo, ktorý si myslí, že je dobrý nápad, aby mali násťročné decká, ktoré menia názory každú chvíľku a ktorých hlavnou náplňou dní má byť nasávanie vedomostí, iba dva ľubovoľné predmety pár hodín denne? "
Tak odíde z gymplu a pojde na strednú odbornú školu zametačsku
Ved čo sa čuduješ, tak je tomu aj dnes, ked ideš na gymnázium a zrazu chceš zametať chodníky, tak čo spravíš ? No z gympla sa odhlásiš a budeš hladať odborné školy
" 15 ročné decko pomaly nevie, ani čie je,"
Tak žial budú sa už musieť v tom veku rozhodnúť. Je to už dostatočne velký vek na to aby si človek uvedomil aké predmety ho bavia a aké nie....
" žiaci, ktorí majú záujem sa profilovať v určitej oblasti majú na každom gymnáziu vybrať semináre svojho preferovaného predmetu, dokonca majú možnosť si vyberať aj školy alebo triedy s posilneným vyučovaním niektorých predmetov. taktiež sa môžu prihlásiť na krúžky v oblasti, ktorá ich baví alebo zaujíma, využiť konzultačné hodiny s pedagógom alebo ísť do knižnice či si kliknúť na internet a vzdelávať sa tak intenzívne, ako si len želá. to, že ho niečo baví a zaujíma neznižuje dôležitosť ostatných predmetov."
Semináre a krúžky, to je nič... Nie je to ani povinné, a je to len zopár hodín týždenne.... navyše žiak večšinou takéto semináre ani nestíha, ked musí okrem svojho predmetu zbvládať ešte dalších 8 predmetov....
"žiaci by trávili menej hodín v škole a tým pádom by sa nudili, cítili byť nenaplnení a mali kopec času vymýšlať chujoviny a flákať sa. stredoškoláci majú povinností primerane. predstav si, že máš celú strednú 2-3 hodiny denne a inak voľno a zrazu prídeš na vysokú alebo do práce a zrazu sedíš pol dňa na prednáškach alebo osem hodín v kancelárii - veď by ťa vykotilo. okrem toho, škola nie je iba o učení. je aj o socializácii s rovesníkmi, o kontakte s pedagógmi, ktorí ich majú viesť, o najrôznejších mimoškolských aktivitách, exkurziách, lyžarákoch, venčekoch a stužkových, dozvukoch.. proste to toho človeka po mnohých stránkach formuje, rozširuje si obzory, hľadá si svoje miesto v kolektíve a spoločnosti, pripravuje sa na reálny život.. venovať sa iba tomu, čo ťa baví pár hodín denne a potom voľno má od reálneho života teda veeeeľmi ďaleko"
Skor sa žiaci nudia, ked musia v škole sedieť do 3 popoludní a ešte k tomu na predmetoch ktoré ich nebavia............ Neboj sa, zvykli by si.
Studoval som matematický gympel, a momentálne nepracujem.
Tak bohužial, v 15 človek proste už musí vedieť čo ho baví, čo ho nebaví a ako a kam by sa chcel uberať. Kazdopadne dalo by sa prestúpiť, respektíve zmeniť svoje povinné predmety, alebo by sa dalo aj odstúpiť z gymplu.... dnes to funguje tiež dáko podobne, niekto ide na gympel, a potom si uvedomí že chce zametať chodníky, tak odíde z gymplu a začne prvý ročník na strednej odbornej zametačskej..... tak to proste chodí, a plynie z toho jediný záver, že v 15 už človek musí mať vyjasnené čo chce robiť, inak bude na svoju hluposť a detinskosť doplácať.
@tomas55555@11 aha a na tej strednej škole zametačskej sa bude učiť čo? To ma zaujíma.
Áno, taký geniálny systém, že sa, žiaľ, budú musieť 15 ročné decká záväzne rozhodnúť na celý život. To by fakt nešlo a ty si sa v 15 rozhodol, že budeš nezamestnaný?
Semináre že nie sú povinné? Ty na aký gympel si chodil, že ste nemali semináre? 0.ô btw 'večšinou', je presne ten dôvod, prečo sa žiaci učia slovenčinu (a všetky ostatné predmety). aby nevyzerali ako také trúbky
No tak sa radšej zamestanj a rob niečo užitočné, minister školstva by z teba zrejme nebol aj zametanie ulíc je prínosnejšie než to, čo robíš teraz.
To už neviem, to je stredná odborná škola, na tú som svoj vydelávací systém neaplikoval. Asi by to fungovalo tak ako to tam teraz funguje.
Zober si to tak, že aj dnes sa už rozhodujú v 15 rokoch deti na celý život. Napríklad niekto chce byť drevorubač, tak sa prihlasí na strednu odbornú školu lesnícku. Iní chce zas pracovať v banke, tak sa prihlási na obchodnú akadémiu. Dalšia chce byť zdravotnou sestričkou, tak sa prihlási na odbornú školu pre sestričky. Takže áno, už aj dnes sa žiaci v 15 rokoch rozhodujú, čo chccú robiť....
Mimochodom v tom mojom vzdelávavom systéme by sa dalo aj prestupovať. Napríklad niekto si vyberie že by chcel byť astrnomom, tak sa mu naparia hodiny fyziky, matematiky, chémie. No v 2 ročníku zmení svoj názor a chcel by byť trebárs doktorom. Tak sa mu v 2 ročníku zmenia predmety na biologiu/chémiu.
No dobre, možno že sú povinné, ale my sme ich mali až od 3 ročníka, a aj to len 1 krát do týždna z určitého predmetu.
"btw 'večšinou', je presne ten dôvod, prečo sa žiaci učia slovenčinu (a všetky ostatné predmety). aby nevyzerali ako také trúbky"
Vieš ono, úplne základy zo slovenčiny, a z ostatných predmetov dostaneš už na ZDS. Naozaj nebudeš vypadať ako trúbka, ked ako jadrový fyzik nebudeš vedieť nič o dielach Tapákovcov, alebo nebudeš vedieť aký je najvyšší vrch v Lichtenštajsku......
A ešte som zabudol dodať jednu výhodu, bolo by to výhodné aj pre učitelov, lebo na ich predmety by chodili IBA tí žiaci, ktorí by o tie predmety mali aj reálny záujem, a ktoré by ich aj reálne bavili. Dnes chodia na tie predmety aj žiaci, ktorých to nebaví, a výsledok je potom taký že nedávajú na hodinách pozor, vyrušuje, robia blbosti, a len lezú učitelom na nervy.
a to aký má význam a akú logiku, že zametač sa bude naďalej učiť všetky predmety a gymnazista, ktorý má mať všeobecné vzdelanie sa bude veľmi úzko profilovať? nemá to byť náhodou opačne? že sa profilujú žiaci stredných odborných škôl a niektoré predmety im kvôli tomu zo študijného plánu odpadávajú?
a nebude z hľadiska toho prestupovania, zmeny názoru a tak podobne výhodnejšie, keď proste budú mať všetko a budú mať čas sa rozmyslieť, čo ich baví a v čom chcú pokračovať? znovu opakujem, že zmyslom gymnázia je nadobudnúť všeobecné vzdelanie a pripraviť sa na vysokú školu.
no vidím, aký základ si dostal napríklad ty nejaké kritické myslenie, všeobecný prehľad a myslenie v súvislostiach asi pokulháva, keď takéto naivné a v zásade neaplikovateľné nápady považuješ za geniálne proste život je o dosť komplexnejší, než len narodiť sa - ísť do školy - zamestnať sa - umrieť. akákoľvek informácia a hocičo, čo sa naučíš môže byť pre teba prínosom. a nielen, že si decká v škole rozširujú obzory, ale si aj trénujú mozog, ktorý je v mladosti veľmi plastický a vyslovene stvorený na to, aby prijímal množstvo informácií.
podľa mňa je na učiteľovi, aby si získal a udržal pozornosť žiakov a udržal si v triede klud. predstava, že decká nebudú vyrušovať, lebo si niečo vybrali, je tiež mierne naivná.
inak neodpovedal si na otázku - ty si sa v 15 rozhodol, že budeš nezamestnaný? ako to, že nemáš prácu, keď si mal od 15 presne vedieť, čo chceš robiť?
No ja neviem či sa ten zametač učí všetky predmety, predsa len na odborných školách sa všetky predmety neučia, ale učí sa len to čo človek využije....
"a nebude z hľadiska toho prestupovania, zmeny názoru a tak podobne výhodnejšie, keď proste budú mať všetko a budú mať čas sa rozmyslieť, čo ich baví a v čom chcú pokračovať? znovu opakujem, že zmyslom gymnázia je nadobudnúť všeobecné vzdelanie a pripraviť sa na vysokú školu."
Pre vzdelávací systém to nie je výhodné. Ziaci sa menej sústredia na hodinách, učitelia majú na svojich hodinách žiakov ktorí im pília nervy... ved som tie dovody prečo je to takto neefetivne vymenovával v úvode....
Ježkove oči, ide len o to, že už v 15 by si študent rozmyslel čo chce študovať, žiadnu inú vedu v tom nehladaj.
"ty si sa v 15 rozhodol, že budeš nezamestnaný? ako to, že nemáš prácu, keď si mal od 15 presne vedieť, čo chceš robiť? "
Isiel som na gympel, lebo som si myslel že pojdem na vysokú školu Matfyz. Nakoniec som nešiel, lebo ma VS nebavila. Ale toto by sa predsa stalo aj v tomto systéme aj v mojom systéme.
Nemám prácu aj kvoli tomu, že sa mi proste nechce pracovať, a rodičia ma nejako do práce moc nesúria. Otco má prevádzky, ked pojde do dochodku budem to po nom riadiť, už teraz ma v tom zaúča.
@tomas55555@21 lol no, možno ťa visenie na mamkinom cecku po čase prestane baviť, nájdeš si nejaký zmyslupný job a pochopíš, že to, čo píšeš, sú bludy.
je proste kopec ľudí, ktorí sa rozhodnú, čo budú vlastne robiť až v 25 alebo neskôr alebo vymenia za život viacero zamestnaní. taktiež existuje množstvo interdisciplinárnych zamestnaní, kde potrebuješ omnoho viac znalostí, než ti môžu nejaké dva-tri posilnené predmety poskytnúť. a ďalšia vec je, že každý by mal byť aspoň do nejakej miery všestranný a zaujímať sa o viac ako len jednu-dve oblasti. neexiastujú iba astronómovia, lekári, ajťáci a zametači ulíc
keby sme si to rozdelili na drobné, každý jeden predmet má nejaký význam - slovenčina ťa učí chápať ako funguje tvoj rodný jazyk (a dáva aj dobrý základ pre učenie sa nejakého cudzieho) + ťa učí čítať s porozumením, zrozumiteľne písať v najrôznejších žánroch, mala by v tebe podporiť lásku k literatúre, cudzie jazyky sú bez diskusie to najužitočnejšie, čo školy ponúkajú, matematika podporuje logické myslenie, fyzika, chémia, biológia, geografia a história ti pomáhajú chápať svet a procesy v ňom v širších súvislostiach, umenie a kultúra pozdvihuje na duchu a podporuje kreativitu (my sme robili rôzne projekty a chodili na exkurzie na výstavy a bolo to super, všetci sme to milovali), informatika je tiež disciplína, ktorá je veľmi aktuálna, stále dôležitejšia a ponúka možnosť si zjednodušiť život a dobre sa zamestnať.
ako hovorím - gymnáziá sú o všeobecnom vzdelaní a kto sa tam hlási, sa pravdepodobne CHCE vzdelávať vo viacerých oblastiach. skús vypracovať nejaký projekt na alternatívne vzdelávanie na nejakých nových, špeciálnych školách a predostri ho ministerstvu školstva, keď fakt nemáš čo lepšie na práci
ako príklad uvádzam seba, ja som tiež šla na gympel, dlho som sa rozhodovala, či študovať jazyky alebo prírodné vedy, nakoniec som si podala prihlášku na španielčinu do Brna, potom som stalo v mojom živote pár nečakaných vecí a odišla som nakoniec žiť do Prahy, podala si prihlášku na štúdium humanitnej vzdelanosti na Karlovku, to ma perstalo baviť, tak študujem prírodné vedy a pracujem v IT a je to dosť komfortné, takže neviem, či sa mi chce presedlať do vedy a venovať sa oboru, ktorý študujem takže sa dá viac-menej povedať, že študujem z lásky
alebo môj muž - vyštudoval štúdium humanitnej vzdelanosti z lásky, lebo ho to zaujímalo a mal pocit, že ho to obohacuje a robí programátora lebo to vynáša
a obaja máme široký záber záujmov aj mimo našej pracovnej oblasti.
Vyjadrim sa len k jednej veci a to, ze si ako zbytocne vymenoval predmety, ktore mlady vedec biochemik bude nevyhnutne potrebovat. Okrem bio/chem vyznamne vo svojej praci potrebuje fyziku, matematiku, informatiku-programovanie, aj cudzi jazyk.
Vacsina najnovsich materialov je v anglictine a casto aj relevantne studium/staze musis absolvovat v zahranici.
Vystupy tvojej prace si musis vediet nejako vyhodnoti, potrebujes vediet algoritmizaciu, implementaciu, modelovanie dat, vyhodnotenie dat,.... (inf/mat) a potom interpretaciu vysledkov (biochem).
Na medicinu potrebujes v niektorych odboroch veci vymenovane vyssie a tiez dobre znalosti fyziky.
A etika/psychologia/ekonomia sa ti pri praci s ludmi bude tiez hodit.
A ked nebudes ovladat slovencinu, tak si mozes najat korektora, ktory ti bude opravovat vystupy v slovencine. Aspon bude mat pracu.
@tomas55555@22 podla mna som sa vyjadrila dost jasne, konkretnejsie ti to uz rozpisali ostatni Ja som biologička, ale v živote využívam znalosti zo všetkych gymnazialnych predmetov (okrem nemciny).
Ja som si už niekedy v roku 2009/2010 v druhom ročníku gymnázia vyberal voliteľné a rozširujúce predmety - aby som sa mohol sústrediť na predmety z kt. budem maturovať a ktoré budem chcieť rozvíjať v rámci Vš štúdia. Ked som na začiatku roku 2019 praxoval na gymnáziu stále to takto fungovalo...
Ten tvoj "geniálny nový školský systém" to už len ťahá do nežiadúceho extrému. Na úzku špecializáciu sú tu predsa Vš.
Ja takisto využívam vedomostí z viacerých predmetov a vyslovene si za tým idem, že neviem len jedno, preto vykonávam prácu, ktorú vykonávam A človek, ktorý má záujem o viac vecí je aj na pohovoroch atraktívnejší pre zamestnávateľa
na gymnáziu si v poslednom ročníku vyberáš semináre z predmetov, z ktorých budeš maturovať a ktoré ťa majú pripraviť na prijímačky na VŠ. Ak si vyberieš biológiu, musíš sa stále učiť "základ" biológiu s tvojimi spolužiakmi, ale poobede budeš mať aj seminár, kde to budeš študovať podrobnejšie.... čo je na tom nepochopiteľné?
Keby si si tieto predmety navolil už na začiatku štúdia, už by to bola odborná škola, nie gymnázium. Gymnázium ti dáva možnosť sa počas štúdia rozhodnúť, ktorým smerom sa chceš uberať. Ja som ešte v tretiaku nevedela, čo chcem. Predstav si, že by som si v prváku vybrala predmety a ostatné by som sa neučila... ale potom by som zistila, že mi to nejde a že chcem robiť niečo úplne iné.... smola, už by som bola zaviazaná konkrétnemu smeru....
Gratulujem. Svojou rozsiahlou prudko erudovanou analýzou si objavil čaro odborných škôl. Úchvatné. Len ešte pochopiť rozdiel medzi nimi a gymnáziom a budeš sa môcť na niektorú z nich prihlásiť.
Roleta je špeciálny inkognito mód, ktorým skryješ obsah obrazovky pred samým sebou, alebo inou osobou v tvojej izbe (napr. mama). Roletu odroluješ tak, že na ňu klikneš.
36 komentov
Matematika
Informatika
Slovenský jazyk
Biologia
Chémia
Anglický jazyk
Nemecký jazyk
Zemepis
Dejepis
Etická výchova/náboženstvo - neznámkované
Ja sa teda pýtam, načo je budúcemu biologickému vedcovi potrebná na strednej škole Slovenčina, dejepis, zemepis, etika, cudzie jazyky, informatika, matematika ??? No na nič ! Uplne by stačilo keby dotyčný žiak na škole navštevoval a bol hodnotený iba z biologie/chémie. Navštevoval by síce iba 2 predmety, no tým pádom by ich navštevoval častejšie ako dnes. Denne by mal v škole 2 hodiny biologie, 2 hodiny chémie, a potom by išiel domov. V škole by tým pádom strávil menej hodín a viac by sa venoval tomu čomu by sa chcel venovať v budúcnosti. Nemusel by sa venovať ničomu inému. Nemusel by sa šprtať slovenčinu, a iné predmety, ktoré by vo svojom budúcom obore nikdy nevyužil. Ak by dotyčný žiak chcel navštevovať aj ostatné predmety, mohol by sa tak rozhodnúť a navštevovať ich, ale bolo by to na fáze dobrovolnosti, a nebol by z nich známkovaný.
Tým žeby sa dotyčný žiak učil len chémiu/biologiu a mal by aj mnohonásobne viac hodín týchto predmetov než je tomu dnes na gymnáziach, znamenalo by to aj to, že by na strednej škole, stihol prebrať aj časť vysokoškolského učiva, minimálne prvé dva ročníky.
Takže každý jeden žiak by mal na strednej škole svoj individuálny plán predmetov. V 1 ročníku hned po nástupe na strednú školu by sa musel žiak rozhodnuť čomu by sa chcel v budúcnosti venovať. Chceš byť IT odborníkom ? Ok, budeš mať každý den hodinu matematiky, 2 hodiny informatiky, a hodinu anglického jazyka. Chceš byť doktorom ? Ok, každý den budeš mať 2 hodiny chémie, 2 hodiny biologie. Chceš byť astronomom ? Ok, každý den budeš mať hodinu matematiky, 2 hodiny fyziky, a 1 hodinu chémie. Chceš byť sociálnym pracovníkom ? Ok, budeš mať denne 2 hodiny slovenčiny, hodinu etiky, hodinu cudzích/jazykov. Chceš byť prekladatelom/tlmočníkom ? Ok budeš mať denne 2 hodiny angličtiny, 2 hodiny nemčiny.
VYHODY :
Aké výhody by toto všetko prinieslo ?
1 : Ziaci by sa venovali IBA tomu čo by chceli v budúcnosti v práci vykonávať
2 : Ziaci by sa vplyvom zvýšeného množstva hodín o dosť intenzívnejšie venovali tomu čo by chceli v budúcnosti vykonávať
3 : Ziaci by strávili menej hodín v škole, tým pádom by sa aj viacej sústredili na jednotlivých hodinách
4 : Do triedy 1A sa prihlási 30 žiakov. Dnes to funguje tak, že všetkých 30 žiakov sa presunie na hodinu biologie. No ak by mal každý svoj vlastný študijný plán, tak vo svojom budúcom obore by navštevovalo biologiu dajme tomu že len 10 žiakov. To by teda znamenalo že na hodinu biologie by prišlo len 10 žiakov a nie 30 ! Menej žiakov znamená že sa učiteľ bude viac venovať jednotlivým žiakom než ako keby malo byť v triede 30 žiakov.
5 : Tým žeby sa žiaci intenzívnejšie venovali svojim vybraným predmetom, by v konečom dosledku vyustilo v to, žeby aj strednú a vysokú školu mohli skončiť skorej. Dnes človek ktorý má Vysokú školu trebárs v oblasti matematiky, skončí školu cca v 24 rokoch. No ak by mal už od strednej školy zintenzívnené vyučovanie skončil by svoje celkové vzdelanie už trebárs aj v 21 rokoch. Inak povedané, tie vedomosti ktoré má dnes 24 ročný chalan, by pri novom školskom systéme mal už 21 ročný chalan. A to je veľmi dobré z hladiska vedy. Znamenalo by to, že budúci vedec sa može svojej vedeckej kariére po skončení Vysokej školy venovať o tri roky viac než je tomu v súčastnosti ! A čím dlhšie budú mať vedci čas na venovanie sa svojej kariéri, tým viac objavov vymyslia. A nové vedecké objavy majú prospech pre celé ludstvo.
čo ak ťa to nebude po roku baviť ale v škole si sa nič iné nenaučil?
Tak si to prečítaj celé.
@Atropos
Dalo by sa zmeniť svoje predmety v ročníkoch vyššie.
načo je budúcemu biologickému vedcovi potrebná na strednej škole Slovenčina, dejepis, zemepis, etika, cudzie jazyky, informatika, matematika ???
- na to, aby z neho nebol úplný beznádejný degen bez elementárneho všeobecného prehľadu, ktorý musí v reštaurácii dávať do kalkulačky 10%, aby vedel, aké má dať dýško čašníčke a ktorý radšej cestuje len na Bašku vodu, lebo nikde inde sa nedohovorí? ej kej ej taký typický slovák?
1 : Ziaci by sa venovali IBA tomu čo by chceli v budúcnosti v práci vykonávať
- 15 ročné decko pomaly nevie, ani čie je, miliónkrát ešte zmení svoje postoje, záujmy a priority. deckám treba dať čo najširší záber, aby mali pevný základ, dobrý rozhľad a aby mali čas poriadne prehodnotiť a na vlastnej koži si vyskúšať, čo ich bude naozaj baviť.
2 : Ziaci by sa vplyvom zvýšeného množstva hodín o dosť intenzívnejšie venovali tomu čo by chceli v budúcnosti vykonávať
- žiaci, ktorí majú záujem sa profilovať v určitej oblasti majú na každom gymnáziu vybrať semináre svojho preferovaného predmetu, dokonca majú možnosť si vyberať aj školy alebo triedy s posilneným vyučovaním niektorých predmetov. taktiež sa môžu prihlásiť na krúžky v oblasti, ktorá ich baví alebo zaujíma, využiť konzultačné hodiny s pedagógom alebo ísť do knižnice či si kliknúť na internet a vzdelávať sa tak intenzívne, ako si len želá. to, že ho niečo baví a zaujíma neznižuje dôležitosť ostatných predmetov.
3 : Ziaci by strávili menej hodín v škole, tým pádom by sa aj viacej sústredili na jednotlivých hodinách
- žiaci by trávili menej hodín v škole a tým pádom by sa nudili, cítili byť nenaplnení a mali kopec času vymýšlať chujoviny a flákať sa. stredoškoláci majú povinností primerane. predstav si, že máš celú strednú 2-3 hodiny denne a inak voľno a zrazu prídeš na vysokú alebo do práce a zrazu sedíš pol dňa na prednáškach alebo osem hodín v kancelárii - veď by ťa vykotilo. okrem toho, škola nie je iba o učení. je aj o socializácii s rovesníkmi, o kontakte s pedagógmi, ktorí ich majú viesť, o najrôznejších mimoškolských aktivitách, exkurziách, lyžarákoch, venčekoch a stužkových, dozvukoch.. proste to toho človeka po mnohých stránkach formuje, rozširuje si obzory, hľadá si svoje miesto v kolektíve a spoločnosti, pripravuje sa na reálny život.. venovať sa iba tomu, čo ťa baví pár hodín denne a potom voľno má od reálneho života teda veeeeľmi ďaleko
a jasné, som za to, aby minimálne gymnazisti mali voľnejšiu ruku v tom, čomu sa budú venovať, ale určite nie tak, ako to ty perdostieraš. ale veď inteligentný človek by sa ani nechcel vzdelávať iba v dvoch oblastiach
btw, čo si študoval a kde pracuješ?
"a keď sa niekto v pätnástich rozhodne, že bude zametať ulice, smažit hranolky v mekáči alebo písať zbytočné, treťotriedne blogy, tak čo? nepošleme ho do školy vôbec a zostane z neho nedorobený, nedovzdelaný trulo, ktorý si myslí, že je dobrý nápad, aby mali násťročné decká, ktoré menia názory každú chvíľku a ktorých hlavnou náplňou dní má byť nasávanie vedomostí, iba dva ľubovoľné predmety pár hodín denne? "
Tak odíde z gymplu a pojde na strednú odbornú školu zametačsku
Ved čo sa čuduješ, tak je tomu aj dnes, ked ideš na gymnázium a zrazu chceš zametať chodníky, tak čo spravíš ? No z gympla sa odhlásiš a budeš hladať odborné školy
" 15 ročné decko pomaly nevie, ani čie je,"
Tak žial budú sa už musieť v tom veku rozhodnúť. Je to už dostatočne velký vek na to aby si človek uvedomil aké predmety ho bavia a aké nie....
" žiaci, ktorí majú záujem sa profilovať v určitej oblasti majú na každom gymnáziu vybrať semináre svojho preferovaného predmetu, dokonca majú možnosť si vyberať aj školy alebo triedy s posilneným vyučovaním niektorých predmetov. taktiež sa môžu prihlásiť na krúžky v oblasti, ktorá ich baví alebo zaujíma, využiť konzultačné hodiny s pedagógom alebo ísť do knižnice či si kliknúť na internet a vzdelávať sa tak intenzívne, ako si len želá. to, že ho niečo baví a zaujíma neznižuje dôležitosť ostatných predmetov."
Semináre a krúžky, to je nič... Nie je to ani povinné, a je to len zopár hodín týždenne.... navyše žiak večšinou takéto semináre ani nestíha, ked musí okrem svojho predmetu zbvládať ešte dalších 8 predmetov....
"žiaci by trávili menej hodín v škole a tým pádom by sa nudili, cítili byť nenaplnení a mali kopec času vymýšlať chujoviny a flákať sa. stredoškoláci majú povinností primerane. predstav si, že máš celú strednú 2-3 hodiny denne a inak voľno a zrazu prídeš na vysokú alebo do práce a zrazu sedíš pol dňa na prednáškach alebo osem hodín v kancelárii - veď by ťa vykotilo. okrem toho, škola nie je iba o učení. je aj o socializácii s rovesníkmi, o kontakte s pedagógmi, ktorí ich majú viesť, o najrôznejších mimoškolských aktivitách, exkurziách, lyžarákoch, venčekoch a stužkových, dozvukoch.. proste to toho človeka po mnohých stránkach formuje, rozširuje si obzory, hľadá si svoje miesto v kolektíve a spoločnosti, pripravuje sa na reálny život.. venovať sa iba tomu, čo ťa baví pár hodín denne a potom voľno má od reálneho života teda veeeeľmi ďaleko"
Skor sa žiaci nudia, ked musia v škole sedieť do 3 popoludní a ešte k tomu na predmetoch ktoré ich nebavia............ Neboj sa, zvykli by si.
Studoval som matematický gympel, a momentálne nepracujem.
Tak bohužial, v 15 človek proste už musí vedieť čo ho baví, čo ho nebaví a ako a kam by sa chcel uberať. Kazdopadne dalo by sa prestúpiť, respektíve zmeniť svoje povinné predmety, alebo by sa dalo aj odstúpiť z gymplu.... dnes to funguje tiež dáko podobne, niekto ide na gympel, a potom si uvedomí že chce zametať chodníky, tak odíde z gymplu a začne prvý ročník na strednej odbornej zametačskej..... tak to proste chodí, a plynie z toho jediný záver, že v 15 už človek musí mať vyjasnené čo chce robiť, inak bude na svoju hluposť a detinskosť doplácať.
Áno, taký geniálny systém, že sa, žiaľ, budú musieť 15 ročné decká záväzne rozhodnúť na celý život. To by fakt nešlo a ty si sa v 15 rozhodol, že budeš nezamestnaný?
Semináre že nie sú povinné? Ty na aký gympel si chodil, že ste nemali semináre? 0.ô btw 'večšinou', je presne ten dôvod, prečo sa žiaci učia slovenčinu (a všetky ostatné predmety). aby nevyzerali ako také trúbky
No tak sa radšej zamestanj a rob niečo užitočné, minister školstva by z teba zrejme nebol aj zametanie ulíc je prínosnejšie než to, čo robíš teraz.
To už neviem, to je stredná odborná škola, na tú som svoj vydelávací systém neaplikoval. Asi by to fungovalo tak ako to tam teraz funguje.
Zober si to tak, že aj dnes sa už rozhodujú v 15 rokoch deti na celý život. Napríklad niekto chce byť drevorubač, tak sa prihlasí na strednu odbornú školu lesnícku. Iní chce zas pracovať v banke, tak sa prihlási na obchodnú akadémiu. Dalšia chce byť zdravotnou sestričkou, tak sa prihlási na odbornú školu pre sestričky. Takže áno, už aj dnes sa žiaci v 15 rokoch rozhodujú, čo chccú robiť....
Mimochodom v tom mojom vzdelávavom systéme by sa dalo aj prestupovať. Napríklad niekto si vyberie že by chcel byť astrnomom, tak sa mu naparia hodiny fyziky, matematiky, chémie. No v 2 ročníku zmení svoj názor a chcel by byť trebárs doktorom. Tak sa mu v 2 ročníku zmenia predmety na biologiu/chémiu.
No dobre, možno že sú povinné, ale my sme ich mali až od 3 ročníka, a aj to len 1 krát do týždna z určitého predmetu.
"btw 'večšinou', je presne ten dôvod, prečo sa žiaci učia slovenčinu (a všetky ostatné predmety). aby nevyzerali ako také trúbky"
Vieš ono, úplne základy zo slovenčiny, a z ostatných predmetov dostaneš už na ZDS. Naozaj nebudeš vypadať ako trúbka, ked ako jadrový fyzik nebudeš vedieť nič o dielach Tapákovcov, alebo nebudeš vedieť aký je najvyšší vrch v Lichtenštajsku......
A ešte som zabudol dodať jednu výhodu, bolo by to výhodné aj pre učitelov, lebo na ich predmety by chodili IBA tí žiaci, ktorí by o tie predmety mali aj reálny záujem, a ktoré by ich aj reálne bavili. Dnes chodia na tie predmety aj žiaci, ktorých to nebaví, a výsledok je potom taký že nedávajú na hodinách pozor, vyrušuje, robia blbosti, a len lezú učitelom na nervy.
Myslíš to naozaj ?
Prečo nie ?
a nebude z hľadiska toho prestupovania, zmeny názoru a tak podobne výhodnejšie, keď proste budú mať všetko a budú mať čas sa rozmyslieť, čo ich baví a v čom chcú pokračovať? znovu opakujem, že zmyslom gymnázia je nadobudnúť všeobecné vzdelanie a pripraviť sa na vysokú školu.
no vidím, aký základ si dostal napríklad ty nejaké kritické myslenie, všeobecný prehľad a myslenie v súvislostiach asi pokulháva, keď takéto naivné a v zásade neaplikovateľné nápady považuješ za geniálne proste život je o dosť komplexnejší, než len narodiť sa - ísť do školy - zamestnať sa - umrieť. akákoľvek informácia a hocičo, čo sa naučíš môže byť pre teba prínosom. a nielen, že si decká v škole rozširujú obzory, ale si aj trénujú mozog, ktorý je v mladosti veľmi plastický a vyslovene stvorený na to, aby prijímal množstvo informácií.
podľa mňa je na učiteľovi, aby si získal a udržal pozornosť žiakov a udržal si v triede klud. predstava, že decká nebudú vyrušovať, lebo si niečo vybrali, je tiež mierne naivná.
inak neodpovedal si na otázku - ty si sa v 15 rozhodol, že budeš nezamestnaný? ako to, že nemáš prácu, keď si mal od 15 presne vedieť, čo chceš robiť?
No ja neviem či sa ten zametač učí všetky predmety, predsa len na odborných školách sa všetky predmety neučia, ale učí sa len to čo človek využije....
"a nebude z hľadiska toho prestupovania, zmeny názoru a tak podobne výhodnejšie, keď proste budú mať všetko a budú mať čas sa rozmyslieť, čo ich baví a v čom chcú pokračovať? znovu opakujem, že zmyslom gymnázia je nadobudnúť všeobecné vzdelanie a pripraviť sa na vysokú školu."
Pre vzdelávací systém to nie je výhodné. Ziaci sa menej sústredia na hodinách, učitelia majú na svojich hodinách žiakov ktorí im pília nervy... ved som tie dovody prečo je to takto neefetivne vymenovával v úvode....
Ježkove oči, ide len o to, že už v 15 by si študent rozmyslel čo chce študovať, žiadnu inú vedu v tom nehladaj.
"ty si sa v 15 rozhodol, že budeš nezamestnaný? ako to, že nemáš prácu, keď si mal od 15 presne vedieť, čo chceš robiť? "
Isiel som na gympel, lebo som si myslel že pojdem na vysokú školu Matfyz. Nakoniec som nešiel, lebo ma VS nebavila. Ale toto by sa predsa stalo aj v tomto systéme aj v mojom systéme.
Nemám prácu aj kvoli tomu, že sa mi proste nechce pracovať, a rodičia ma nejako do práce moc nesúria. Otco má prevádzky, ked pojde do dochodku budem to po nom riadiť, už teraz ma v tom zaúča.
To je taká že odpoved...... Neurazil by som sa kebyže mi tu napíšeš dovody prečo je súčasný školský systém lepší než ten ktorý som ja navrhoval.
je proste kopec ľudí, ktorí sa rozhodnú, čo budú vlastne robiť až v 25 alebo neskôr alebo vymenia za život viacero zamestnaní. taktiež existuje množstvo interdisciplinárnych zamestnaní, kde potrebuješ omnoho viac znalostí, než ti môžu nejaké dva-tri posilnené predmety poskytnúť. a ďalšia vec je, že každý by mal byť aspoň do nejakej miery všestranný a zaujímať sa o viac ako len jednu-dve oblasti. neexiastujú iba astronómovia, lekári, ajťáci a zametači ulíc
keby sme si to rozdelili na drobné, každý jeden predmet má nejaký význam - slovenčina ťa učí chápať ako funguje tvoj rodný jazyk (a dáva aj dobrý základ pre učenie sa nejakého cudzieho) + ťa učí čítať s porozumením, zrozumiteľne písať v najrôznejších žánroch, mala by v tebe podporiť lásku k literatúre, cudzie jazyky sú bez diskusie to najužitočnejšie, čo školy ponúkajú, matematika podporuje logické myslenie, fyzika, chémia, biológia, geografia a história ti pomáhajú chápať svet a procesy v ňom v širších súvislostiach, umenie a kultúra pozdvihuje na duchu a podporuje kreativitu (my sme robili rôzne projekty a chodili na exkurzie na výstavy a bolo to super, všetci sme to milovali), informatika je tiež disciplína, ktorá je veľmi aktuálna, stále dôležitejšia a ponúka možnosť si zjednodušiť život a dobre sa zamestnať.
ako hovorím - gymnáziá sú o všeobecnom vzdelaní a kto sa tam hlási, sa pravdepodobne CHCE vzdelávať vo viacerých oblastiach. skús vypracovať nejaký projekt na alternatívne vzdelávanie na nejakých nových, špeciálnych školách a predostri ho ministerstvu školstva, keď fakt nemáš čo lepšie na práci
alebo môj muž - vyštudoval štúdium humanitnej vzdelanosti z lásky, lebo ho to zaujímalo a mal pocit, že ho to obohacuje a robí programátora lebo to vynáša
a obaja máme široký záber záujmov aj mimo našej pracovnej oblasti.
Vacsina najnovsich materialov je v anglictine a casto aj relevantne studium/staze musis absolvovat v zahranici.
Vystupy tvojej prace si musis vediet nejako vyhodnoti, potrebujes vediet algoritmizaciu, implementaciu, modelovanie dat, vyhodnotenie dat,.... (inf/mat) a potom interpretaciu vysledkov (biochem).
Na medicinu potrebujes v niektorych odboroch veci vymenovane vyssie a tiez dobre znalosti fyziky.
A etika/psychologia/ekonomia sa ti pri praci s ludmi bude tiez hodit.
A ked nebudes ovladat slovencinu, tak si mozes najat korektora, ktory ti bude opravovat vystupy v slovencine. Aspon bude mat pracu.
Takze teoreticky mozes vylucit zemepis a dejepis.
Ja som si už niekedy v roku 2009/2010 v druhom ročníku gymnázia vyberal voliteľné a rozširujúce predmety - aby som sa mohol sústrediť na predmety z kt. budem maturovať a ktoré budem chcieť rozvíjať v rámci Vš štúdia. Ked som na začiatku roku 2019 praxoval na gymnáziu stále to takto fungovalo...
Ten tvoj "geniálny nový školský systém" to už len ťahá do nežiadúceho extrému. Na úzku špecializáciu sú tu predsa Vš.
Ja takisto využívam vedomostí z viacerých predmetov a vyslovene si za tým idem, že neviem len jedno, preto vykonávam prácu, ktorú vykonávam A človek, ktorý má záujem o viac vecí je aj na pohovoroch atraktívnejší pre zamestnávateľa
Keby si si tieto predmety navolil už na začiatku štúdia, už by to bola odborná škola, nie gymnázium. Gymnázium ti dáva možnosť sa počas štúdia rozhodnúť, ktorým smerom sa chceš uberať. Ja som ešte v tretiaku nevedela, čo chcem. Predstav si, že by som si v prváku vybrala predmety a ostatné by som sa neučila... ale potom by som zistila, že mi to nejde a že chcem robiť niečo úplne iné.... smola, už by som bola zaviazaná konkrétnemu smeru....
Vedec v obore biológia/chémia here. Nerob to