Jednoducho. Nevidím zmysel v tom ako nejaký "kňaz" hovorí, že je bližšie k Bohu a že iba ON mi môže dať rozhrešenie, lebo....no prečo vlastne? tu je tá otázka
..lebo ma vysoku skolu z teologie?... Ako môže v kostole pri kázni hovoriť kňaz (nehovorím
@nationalgeographic presne tak!!! a vieš čo ma zarazilo? minule mojej známej babku prišiel domov vyspovedať farár. Na tom by nebolo nič zlé, keby za to nezobral 10€
s podobnym nazorom tu bude na kasu ludi, strasne to fičí teraz.
v tom, ze nejaky knaz tvrdi, ze je blizsie k Bohu (s cim som sa ja, chvala Bohu, este nestretol - a to som stretol pomerne dost knazov a pocul ich kazat a podobne), zmysel nevidim, to je pravda.
S tým rozhresenim to nie je az take striktne, hlavne je dolezite, ze hriechy odpusta Boh, ked ich lutujes...to, ze u katolikov je to za obvyklych podmienok spojene s usnou spovedou, teda to rozhresenie ide skrze knaza, vychadza z biblickych textov o tom, ze apostolom Jezis povedal, ze im dava moc odpustat hriechy. Okrem toho su protestantske cirkvi, ktore to vobec nemaju tak, ako pises, ale aspon vidno, ze sa vyznas, preto kritizujes
Taktiez si nepamatam knaza, ktory by nejak prilis rozpraval o chudobe a zaroven zil nejak honosne
Zmysel chodenia do kostola je tiez ovplyvneny Bibliou a dlhanskou tradiciou, Jezis tiez chodil do kostola, prva Cirkev (ktoru malokto kritizuje), tiez mala liturgiu...takze to je vec nazoru, ja osobne nevidim na tom nic zle, ze je to, ze nechodis do kostola, hriech. Ved ked nechces, nechodievaj - nikto ta nenuti...tvoja vec, ci pachas hriech, alebo nie. A ak ti zalezi na tom, aby si nepachal hriech, preco ti nezalezi na tom, aby si svätil sviatky? Môžeš sa modliť doma, môžeš si čítať Bibliu doma, ale Eucharistiu si doma nevyslúžiš...okrem toho, tiež je to v súlade s Bibliou - "kde sú 2 alebo 3 v mojom mene, tam som ja medzi nimi" - spolocenstvo je silná vec a oslava Boha v spoločenstve je podstatný prvok krestanstva.
Sam vravis, ze niektori knazi sa na spovedi pytaju, ci chodis do kostola, nie to, ci ked tam si, hadzes do kosika peniaze..
Odpor logiky tam necítim...takisto ako s manzelkou môžem fungovat hocikde, môžeme budovať náš vzťah stále a v akejkolvek spolocnosti, zaroven je samozrejme, ze je ziaduce, aby sme mali chvile, ktore su len pre nas dvoch, aby sme mali spalnu, kde si vyjadrime lasku specialnym sposobom atd. Podobne to vidim s kostolmi - Boha treba uctievat stale, stale s nim byt v kontakte, ale v kostole je to mimoriadne - je to opat spojene s Eucharistiou.
A k názvu diskusie - určite potrebuje obrodenie, to potrebuje stále, aj keby na tom bola oveľa lepšie, ako na tom momentalne je
Môj názor na náboženstvá a cirkev som tu už x krát prezentoval, takže sa nebudem opakovať.
Jediný reálny klad cirkvy je, že posilnila záujem spoločnosti o architektúru a dala nám najkrajšie historické pamiatky, aké máme, ale už stačilo. Nech to tí tranzvestiti v sukniach konečne zabalia.
cele je to na hlavu, hned po prvom svatom prijimani som prestala chodit do kostola, kedze vtedy som sa vierou prirodzene zabyvala a kostoly sa mi zacali uplne hnusit..
@amikadze to bol len príklad. ja nehovorím, že kňazi sú zlí ľudia. Len ako niekto taký vôbec može byť vysvätený kňaz? To kňazom môže byť skutočne každý? Nechápem zmysel toho povolania. Mal by byť sprostredkovateľ Boha. Tým pádom vlastne z toho vyplýva, že ostatní ľudia toho Boha nechápu? Načo su spovede? Hriech treba oľutovať vo vnútri a úprimne, celým srdcom, vtedy ti je odpustené. A nie ked ti povie chlapík s vyskou školou, že už si ok a halvne sa ti dá za to pomodliť modlidby. To je ako za trest, že som bol zlý? Nič také ako cirkev, náboženstvo by existovať nemalo. Pretože to je škatulkovanie Boha do určitých foriem. Ja neuznávam náboženstvo ani cirkev, uznávam Boha. Akú máš záruku, že napríklad taký Islam nie je to pravé, budhizmus atd atd.
Nečítal som celú diskusiu, tak ak sa opakujem, tak sorry.
Je jasné, že cirkev smeruje do riadnych týchto, veď vieme kde. Kostoly sú prázdne a zväčša v nich sedia iba starý ľudia. Množstvo mladých má otázky viery úplne v paži. Množstvo kňazov, čo vodu kážu a víno pijú. Množstvo rôznych sexuálnych a pedofilných afér. Omše sú nudné a stále rovnaké (až na pár drobností). Z toho vyplýva, že ak Vatikán (tie hore uvedené veci platia pre rímskokatolícku cirkev) niečo nespraví, tak za sto rokov už budú kostoly iba ako turistická atrakcia a celé toto náboženstvo len ako krátky článok v učebniciach dejepisu. Návrhy na zlepšenie nech si nájdu sami cirkevný hodnostári. Darmo sa tu budem vypisovať, aj tak to nepomôže.
Keby dačo, som veriaci a kostol navštevujem pár krát do roka. Minulý rok to bolo skoro každú nedeľu, nakoľko som mal birmovku.
aj by som sa zapojil do debaty, ale tolko krat som sa k tejto teme vyjadroval, ze uz mam z principu odpor nieco pisat
ale predsa len sa vyjadrim k niektorym bodom
@mmartin01 co sa tyka knazov, aj ti su len obycajni ludia.. ale vo vacsine pripadov, knazmi /reholnymi sestrami atd sa stavaju ludia, ktori mali s bohom ako takym nejaku osobnu skusenost..zjavenie, zazrak alebo jednoducho natolko veria a su presvedceni o tom, ze boh existuje, ze jezis bol jeho synom atd, ze tato viera ich predurcuje k tomu, aby sa knazmi stali..bezny clovek ktory neveri naplno, ma pochybnosti a svoju vieru nedokaze nasledovat a realne aj pod sprskou kritiky a reflexie dalej uchovavat, ten by sa knazom mohol stat asi velmi tazko..poznam mnoho ludi, ktori vedia co za svinstva robila a robi cirkev, uvedomuju si jej historicky kontext a hlavne zverstva pachane v stredoveku atd, ale napriek tomu maju take silne dusevne presvedcenie, ze ich to neodradi a veria tomu, comu veria..a po druhe, nejde o to iba verit, ale chciet zasvatit svoj zivot bohu, liturgii atd..aj ked je mozno vela ludi, ktori podobne uprimne veria, su s nim stotozneni, no kedze nezlozili prisahu, je jasne, ze nemozu sami sebe odnavat hriechy (podobne ako to robi farar)..a to zavisi aj od druhu nabozenstva..u nas evanjelikov napriklad "staci" hriechy olutovat, kajat sa a uprimne si ich priznat..farar tu uz vystupuje len v pozicii nejakej "formalnej" upravy, ked je vykonavana vecera panova a on snima z ludi hriechy hromadnym odpustenim..
nabozenstvo je dobra vec pre ludi, ktori su mozno slabi a potrebuju sa k niecomu utiekat..podobne ako pisal Nietzsche, krestanska moralka a vseobecne krestanstvo je tu pre ludi, ktori nemaju dostatocnu vnutornu silu na to, aby sa dokazali sami popasovat s udalostami v zivote..ale to je len jeden pohlad..ludia vieru potrebuju, ci si to uvedomuju alebo nie..kazdy raz na sklonku zivota bude pred umieranim mysliet na boha a prehodnocovat svoj zivot a dufat, ze nieco tam hore je, a verit, ze jeho zivot nekonci..clovek je az prilis existencionalne naviazany na tento svet a urcite sa boji, alebo prinajmensom zdraha sa opustit ho len tak, s vierou ze umrie a bude po nom..
atd atd atd..mohol by som pokracovat donekonecna ale uz i tak som sa dost rozpisal a nechcel som
@mmartin01 presne s tebou suhlasim, len akurat ja neverim v boha..podla mna je to cela jedna velka blbost..proste ako moze nekto na teba zhora davat pozor..mysli realisticky a zamysli sa nad tym, ze proste nad nami je iba vesmir, hviezdy, ostatne planety, cize asi tazko sa namna moze stade pozerat...a kostoli ani nekomentujem..uz aj v tom su iba peniazea ostatne nazory mam ako ty
a este ad @28 k prvemu odseku..samozrejme ze k tym kvazi dobrym knazom, tu mame aj opozitum vo forme normam sa vymykajucim..a to uz je ta pedofilia, a taky..ako to nazvat.."knaz proti svojej voli?"..alebo az prilis sfanatizovany dogmami, ktore si sam vysvetluje po svojom..ale to sa ani necudujem kedze katolicka cirkev je dost ortodoxna a naviazana prave na dogmi
Pre niektorých starých ľudí je to jediné v čo môžu veriť tažke tým by som to nebral...a oni si to rozhodne zobrať nenechajú. Niekto verí v Boha lebo verí a niekto lebo.....ani nevie prečo. Nemôžete povedať že farári sú všetci bohatí a len využívajú ľudí pretože poznám aj takých ktorý sú práve opakom.
Problém je skôr s islámom ktorého niektoré inštitúty sú až príliš stredoveké a fanatické na túto dobu - ale sú to tiež len ľudia ktorí v to veria a tým ho držia pri živote.
Ja osobne v Boha (a cirkev už vobec nie) neverím ale nikomu tento môj názor nevnucujem čo očakávam aj od iných...
Jedinú reformu ktorú by som hneď zaviedol je odlúčenie cirkvi od štátu (na Slovensku) pretože nevidím zmysel v tom aby štát finančne podporoval cirkev aj z daní ľudí čo ju podporovať nechcú - cirkev by si mali spravovať veriaci a nie štát...
@mmartin01 ja s tebou úplne súhlasím. A vedela by som na ňu ešte viac dôvodov prečo by ju mali zrušiť. (ale tie by si asi neydielal ) a proste ja verím tiež v Boha ale kostol s cirkvou a tými ich názormi stoja a figu. Do kostola musím chodiť lebo mamka ma núti, keby nejdem je to hriech, a nie je hriech keď som tam nasilu ??
Napriklad teraz na vianoce ked papez mal vseliake prihovory a neviem co vsetko mozne. Rozpraval o chudobe, ale na krku zlata klobasa a ako inak sedel v zlatom kresle drahsom nez rocny plat nasho prezidenta. Toto cirkevne pokrytectvo mi neskutocne vadi.
Ja to stále nechápem. Pozri sa. RKC má určité pravidlá a je je dno či sa ti páčia, alebo nie. Ak s nimi nesúhlasíš a veríš v Boha, tak si veriaci, ale určite nie rímskokatolík. Asi máš vlastnú vieru.
Ak s nimi nesúhlasíš a v Boha neveríš tak si ateista.
Nijaké náboženstvo nie je racionálne založené a ani nijaká iná viera v čosi nadprirodzené nieje racionálna.
Nevidím nič nelogické na tom, aby sa ku zblíženiu človeka a Boha postavil kostol. Veď aj kvôli zblíženiu dvoch ľudí sa budujú budovy.
Potom rozhrešenie počuješ z úst kňaza ale v skutočnosti je to Boh, ktorý rozhrešuje ale prostredníctvom kňaza. Je to účinom "ex opere operato", čiže z diela toho, čo sa deje. V teológii sa to volá forma sviatosti pokánia, presnejšie jednaz jej častí, elbo druhá časť tejto formy je ľútosť kajúcnika.
Potom ak kňaz zobral od babky 10 €. Pýtal ich od nej? Ak niekto niekomu dáva peniaze a on ich vezme, je to zlé alebo dobré? Teda treba sa pýtať, či mi niekto niečo núka alebo si to vypýtam. Lebo aj majstrovi, ak mi príde opraviť pračku, dám nejaký tringelt. A pritom ho nepýta a ani na tom nevidím nič zlé. Týmto chcem poukázať na to, že sa toto kokrétne robí v živote mnohokrát a pri iných situáciách sa pri tom nezastavíme. Alebo ak lekár berie úplatok a dokonca si ho vypýta. To už je v poriadku?
Potom tie mercedesy v garáži. Koľko mercedesov alebo drahých áut vo všeobecnosti je v garážach farských úradov? Máš to spočítané? Ja viem, že jeden môj profesor biblika mal mercedes, ktorý dostal do daru od kamarátov z Izraela. Sám hovoril, že jemu je to už trápne o tom hovoriť, že je to dar. Avšak koľkých on obdaroval a koľkým pomohol, to už nie je zaujímavé. O iných mercedesoch ani bohatých autách už nemám znalosť. A to, hoci nie som kňaz, pohybujem sa v týchto kruhoch.
Viem, že sú aj nedokonalí kňazi, ale ak ich hádžeš do jedného vreca s tými, čo sa fakt idú rozkrájať, aby pomohli a mnohí aj odmietajú brať od ľudí, najmä starších, peniaze, tak tým dorým, ktorých je fakt mnoho, ubližuješ.
Roleta je špeciálny inkognito mód, ktorým skryješ obsah obrazovky pred samým sebou, alebo inou osobou v tvojej izbe (napr. mama). Roletu odroluješ tak, že na ňu klikneš.
45 komentov
v tom, ze nejaky knaz tvrdi, ze je blizsie k Bohu (s cim som sa ja, chvala Bohu, este nestretol - a to som stretol pomerne dost knazov a pocul ich kazat a podobne), zmysel nevidim, to je pravda.
S tým rozhresenim to nie je az take striktne, hlavne je dolezite, ze hriechy odpusta Boh, ked ich lutujes...to, ze u katolikov je to za obvyklych podmienok spojene s usnou spovedou, teda to rozhresenie ide skrze knaza, vychadza z biblickych textov o tom, ze apostolom Jezis povedal, ze im dava moc odpustat hriechy. Okrem toho su protestantske cirkvi, ktore to vobec nemaju tak, ako pises, ale aspon vidno, ze sa vyznas, preto kritizujes
Taktiez si nepamatam knaza, ktory by nejak prilis rozpraval o chudobe a zaroven zil nejak honosne
Zmysel chodenia do kostola je tiez ovplyvneny Bibliou a dlhanskou tradiciou, Jezis tiez chodil do kostola, prva Cirkev (ktoru malokto kritizuje), tiez mala liturgiu...takze to je vec nazoru, ja osobne nevidim na tom nic zle, ze je to, ze nechodis do kostola, hriech. Ved ked nechces, nechodievaj - nikto ta nenuti...tvoja vec, ci pachas hriech, alebo nie. A ak ti zalezi na tom, aby si nepachal hriech, preco ti nezalezi na tom, aby si svätil sviatky? Môžeš sa modliť doma, môžeš si čítať Bibliu doma, ale Eucharistiu si doma nevyslúžiš...okrem toho, tiež je to v súlade s Bibliou - "kde sú 2 alebo 3 v mojom mene, tam som ja medzi nimi" - spolocenstvo je silná vec a oslava Boha v spoločenstve je podstatný prvok krestanstva.
Sam vravis, ze niektori knazi sa na spovedi pytaju, ci chodis do kostola, nie to, ci ked tam si, hadzes do kosika peniaze..
Odpor logiky tam necítim...takisto ako s manzelkou môžem fungovat hocikde, môžeme budovať náš vzťah stále a v akejkolvek spolocnosti, zaroven je samozrejme, ze je ziaduce, aby sme mali chvile, ktore su len pre nas dvoch, aby sme mali spalnu, kde si vyjadrime lasku specialnym sposobom atd. Podobne to vidim s kostolmi - Boha treba uctievat stale, stale s nim byt v kontakte, ale v kostole je to mimoriadne - je to opat spojene s Eucharistiou.
A k názvu diskusie - určite potrebuje obrodenie, to potrebuje stále, aj keby na tom bola oveľa lepšie, ako na tom momentalne je
Jediný reálny klad cirkvy je, že posilnila záujem spoločnosti o architektúru a dala nám najkrajšie historické pamiatky, aké máme, ale už stačilo. Nech to tí tranzvestiti v sukniach konečne zabalia.
Ja som sa nikdy nestretla s tým, že by sa kňaz správal takto. A to ich nepoznám málo.
Rozprávame sa o rímskokatolíckej Cirkvi, gréko je čistá ako ľalia.
zrušiť nie, ale reforma by pomohla, keby sa dostal k moci nezištný úprimný, čestný človek.
nie moci a ziskuchtivý buzerant a pedofil.
Je jasné, že cirkev smeruje do riadnych týchto, veď vieme kde. Kostoly sú prázdne a zväčša v nich sedia iba starý ľudia. Množstvo mladých má otázky viery úplne v paži. Množstvo kňazov, čo vodu kážu a víno pijú. Množstvo rôznych sexuálnych a pedofilných afér. Omše sú nudné a stále rovnaké (až na pár drobností). Z toho vyplýva, že ak Vatikán (tie hore uvedené veci platia pre rímskokatolícku cirkev) niečo nespraví, tak za sto rokov už budú kostoly iba ako turistická atrakcia a celé toto náboženstvo len ako krátky článok v učebniciach dejepisu. Návrhy na zlepšenie nech si nájdu sami cirkevný hodnostári. Darmo sa tu budem vypisovať, aj tak to nepomôže.
Keby dačo, som veriaci a kostol navštevujem pár krát do roka. Minulý rok to bolo skoro každú nedeľu, nakoľko som mal birmovku.
ale predsa len sa vyjadrim k niektorym bodom
@mmartin01 co sa tyka knazov, aj ti su len obycajni ludia.. ale vo vacsine pripadov, knazmi /reholnymi sestrami atd sa stavaju ludia, ktori mali s bohom ako takym nejaku osobnu skusenost..zjavenie, zazrak alebo jednoducho natolko veria a su presvedceni o tom, ze boh existuje, ze jezis bol jeho synom atd, ze tato viera ich predurcuje k tomu, aby sa knazmi stali..bezny clovek ktory neveri naplno, ma pochybnosti a svoju vieru nedokaze nasledovat a realne aj pod sprskou kritiky a reflexie dalej uchovavat, ten by sa knazom mohol stat asi velmi tazko..poznam mnoho ludi, ktori vedia co za svinstva robila a robi cirkev, uvedomuju si jej historicky kontext a hlavne zverstva pachane v stredoveku atd, ale napriek tomu maju take silne dusevne presvedcenie, ze ich to neodradi a veria tomu, comu veria..a po druhe, nejde o to iba verit, ale chciet zasvatit svoj zivot bohu, liturgii atd..aj ked je mozno vela ludi, ktori podobne uprimne veria, su s nim stotozneni, no kedze nezlozili prisahu, je jasne, ze nemozu sami sebe odnavat hriechy (podobne ako to robi farar)..a to zavisi aj od druhu nabozenstva..u nas evanjelikov napriklad "staci" hriechy olutovat, kajat sa a uprimne si ich priznat..farar tu uz vystupuje len v pozicii nejakej "formalnej" upravy, ked je vykonavana vecera panova a on snima z ludi hriechy hromadnym odpustenim..
nabozenstvo je dobra vec pre ludi, ktori su mozno slabi a potrebuju sa k niecomu utiekat..podobne ako pisal Nietzsche, krestanska moralka a vseobecne krestanstvo je tu pre ludi, ktori nemaju dostatocnu vnutornu silu na to, aby sa dokazali sami popasovat s udalostami v zivote..ale to je len jeden pohlad..ludia vieru potrebuju, ci si to uvedomuju alebo nie..kazdy raz na sklonku zivota bude pred umieranim mysliet na boha a prehodnocovat svoj zivot a dufat, ze nieco tam hore je, a verit, ze jeho zivot nekonci..clovek je az prilis existencionalne naviazany na tento svet a urcite sa boji, alebo prinajmensom zdraha sa opustit ho len tak, s vierou ze umrie a bude po nom..
atd atd atd..mohol by som pokracovat donekonecna ale uz i tak som sa dost rozpisal a nechcel som
Problém je skôr s islámom ktorého niektoré inštitúty sú až príliš stredoveké a fanatické na túto dobu - ale sú to tiež len ľudia ktorí v to veria a tým ho držia pri živote.
Ja osobne v Boha (a cirkev už vobec nie) neverím ale nikomu tento môj názor nevnucujem čo očakávam aj od iných...
Jedinú reformu ktorú by som hneď zaviedol je odlúčenie cirkvi od štátu (na Slovensku) pretože nevidím zmysel v tom aby štát finančne podporoval cirkev aj z daní ľudí čo ju podporovať nechcú - cirkev by si mali spravovať veriaci a nie štát...
takýto mám názor ja
(a ja by som to asi tak dobre formulovať nedokázal)
@mmartin01 píšeš o tom akoby si veľa vedel a chápal...
@amikadze
je to každého vec, len jedno je isté, že môže byť aj neskoro..........filip
Ak s nimi nesúhlasíš a v Boha neveríš tak si ateista.
Nijaké náboženstvo nie je racionálne založené a ani nijaká iná viera v čosi nadprirodzené nieje racionálna.
Poviem však zopár postrehov.
Nevidím nič nelogické na tom, aby sa ku zblíženiu človeka a Boha postavil kostol. Veď aj kvôli zblíženiu dvoch ľudí sa budujú budovy.
Potom rozhrešenie počuješ z úst kňaza ale v skutočnosti je to Boh, ktorý rozhrešuje ale prostredníctvom kňaza. Je to účinom "ex opere operato", čiže z diela toho, čo sa deje. V teológii sa to volá forma sviatosti pokánia, presnejšie jednaz jej častí, elbo druhá časť tejto formy je ľútosť kajúcnika.
Potom ak kňaz zobral od babky 10 €. Pýtal ich od nej? Ak niekto niekomu dáva peniaze a on ich vezme, je to zlé alebo dobré? Teda treba sa pýtať, či mi niekto niečo núka alebo si to vypýtam. Lebo aj majstrovi, ak mi príde opraviť pračku, dám nejaký tringelt. A pritom ho nepýta a ani na tom nevidím nič zlé. Týmto chcem poukázať na to, že sa toto kokrétne robí v živote mnohokrát a pri iných situáciách sa pri tom nezastavíme. Alebo ak lekár berie úplatok a dokonca si ho vypýta. To už je v poriadku?
Potom tie mercedesy v garáži. Koľko mercedesov alebo drahých áut vo všeobecnosti je v garážach farských úradov? Máš to spočítané? Ja viem, že jeden môj profesor biblika mal mercedes, ktorý dostal do daru od kamarátov z Izraela. Sám hovoril, že jemu je to už trápne o tom hovoriť, že je to dar. Avšak koľkých on obdaroval a koľkým pomohol, to už nie je zaujímavé. O iných mercedesoch ani bohatých autách už nemám znalosť. A to, hoci nie som kňaz, pohybujem sa v týchto kruhoch.
Viem, že sú aj nedokonalí kňazi, ale ak ich hádžeš do jedného vreca s tými, čo sa fakt idú rozkrájať, aby pomohli a mnohí aj odmietajú brať od ľudí, najmä starších, peniaze, tak tým dorým, ktorých je fakt mnoho, ubližuješ.